کد خبر: 94567
A

قاضی‌پور: اطلاعات سپاه نمی‌خواهد نهاد ناظر بر انتخابات ریاست‌جمهوری باشد

نادر قاضی‌پور گفته اگر می‌خواهیم مشارکت عامه مردم را داشته باشیم، باید اجازه دهیم عامه مردم خودشان انتخاب کنند؛ جمله‌ای که به نظر می‌رسد ناظر به نظارت استصوابی و ردصلاحیت‌هایی است که در سال‌های اخیر باعث شده بسیاری از کاندیداهای موردنظر مردم، شانس حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس را نداشته باشند.همان نکته‌ای که بارها ازسوی اهالی سیاست ایرانی مطرح شده است.

قاضی‌پور: اطلاعات سپاه نمی‌خواهد نهاد ناظر بر انتخابات ریاست‌جمهوری باشد

به گزارش دیده بان ایران؛ در آستانه انتخابات دور سیزدهم ریاست‌جمهوری که خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و در شرایطی که مجلس یازدهم عملا بلافاصله پس از آغاز به کار و به جای پرداختن به طرح‌های اقتصادی که شعارش را می‌داد، مستقیم به سراغ انتخابات پیش‌رو رفته و بی‌توجه به لایحه جامع انتخابات که سال‌ها نیرو و توان کارشناسی کشور را به خود اختصاص داد، مستقیم به سراغ تدوین طرحی تازه رفته تا قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را اصلاح کند، بحث از انتخابات ریاست‌جمهوری بیرون پارلمان نیز داغ است، چنان‌که فارغ از بحث‌های رایج، حالا گروهی با طرح این ادعا که یک کاندیدا با سابقه نظامی‌می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، از حضور این چهره‌ها در قامت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ دفاع می‌کنند.

 

در مقابل این دیدگاه اما گروهی معتقدند که عرصه سیاست و کشورداری، عرصه‌ای است یک‌سر متفاوت از کار جنگ و نظامی‌گری و البته مردم هم اقبالی به کاندیدای نظامی نشان نخواهند داد. طرحی که در بخشی از آن، «اطلاعات سپاه» به عنوان نهادی جهت پایش به ناظران کاندیداهای ریاست‌جمهوری اضافه شده است. موضوعی که ظاهرا پیش از این در مجلس دهم مطرح شده اما آن‌طور که نادر قاضی‌پور، نماینده اصولگرای ارومیه در مجلس دهم گفته، از قضا به درخواست خود اطلاعات سپاه، حذف شده است.

 

حالا اما مجلس‌ یازدهمی‌ها اصرار دارند که این نهاد، همچون وزارت اطلاعات به جمع نهادهای نظارت بر سوابق داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه شود؛ موضوعی که حالا حتی مخالفت چهره‌ای چون نادر قاضی‌پور را نیز برانگیخته است. این نماینده اصولگرای مجلس دهم به سخنان رهبر انقلاب اشاره کرد و به خبرگزاری برنا گفت: «رهبری همان روز که اختیار مدیریت جامعه رهبری ایران را به دست گرفتند، فرمودند من روش حضرت امام (ره) را دنبال خواهم کرد؛ اگر وصیتنامه سیاسی حضرت امام را بخوانیم ایشان حضور نیروهای مسلح در جریانات سیاسی را نفی کرده‌اند.»

 

او گفته اگر می‌خواهیم مشارکت عامه مردم را داشته باشیم، باید اجازه دهیم عامه مردم خودشان انتخاب کنند؛ جمله‌ای که به نظر می‌رسد ناظر به نظارت استصوابی و ردصلاحیت‌هایی است که در سال‌های اخیر باعث شده بسیاری از کاندیداهای موردنظر مردم، شانس حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس را نداشته باشند. همان نکته‌ای که بارها ازسوی اهالی سیاست ایرانی مطرح شده است.

 

سیاستمداران بسیاری معتقدند که باید راه ورود کاندیداهای مختلف برای شرکت در انتخابات را باز گذاشت و اجازه داد، مردم خود برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند، نه اینکه با نظارت استصوابی دایره کاندیداها را آن‌قدر تنگ کرد که چنانچه در انتخابات مجلس یازدهم شاهد بودیم، اغلب شهروندان دیگر میلی به شرکت در انتخابات نداشته باشند. قاضی‌پور همچنین با طرح این پرسش که «وقتی که یک ملت به یک فرد رای چندین میلیونی می‌دهد مگر شعور سیاسی این چند میلیون از آن ۵ نفر نهاد نظارتی‌، کمتر است» تاکید کرده که مردم حق دارند خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند.

 

منبع: روزنامه اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر