کد خبر: 94690
A

غلامرضا ظریفیان: اصولگرایان دوست دارند ترامپ برنده شود/ با پیروزی بایدن، می‌توانیم لغو تحریم‌ها را بهتر از دوران ترامپ دنبال کنیم

غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: قبل از اینکه به رویکرد شخص بایدن درباره برجام بپردازیم، باید یادآوری کنم که در داخل کشور ما برخی مسئولان و چهره‌های اتفاقا قا قدرت و نفوذ دلشان نمی‌خواهد برجام اجرایی شود و اساسا به همین دلیل دوست دارند که ترامپ انتخاب شود بلکه امکان اجرای برجام کم و کمتر شود.

غلامرضا ظریفیان: اصولگرایان دوست دارند ترامپ برنده شود/ با پیروزی بایدن، می‌توانیم لغو تحریم‌ها را بهتر از دوران ترامپ دنبال کنیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگویی و در پاسخ به این پرسش که با توجه به ابراز امیدواری برخی کارشناسان درباره آینده برجام با پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، ایران چه راهکاری را باید بعد از انتخاب بایدن در سیاست خارجه دنبال کند، گفت: من می‌خواهم این مساله را فراتر از آقای بایدن و آقای ترامپ نگاه کنم و سپس به سوال شما برسم. سوال اصلی ما باید این باشد که اساسا سیاست خارجه ما برای تامین و تضمین مصالح و منافع ملی در عرصه بین‌الملل نیازمند چه رویکرد و تدابیری است؟

این تحلیلگر اصلاح‌طلب، گفت: ما برای آنکه در سیاست خارجه موفق باشیم، باید در داخل کشور به توانمندی برسیم و برای رسیدن به این توانمندی احتیاج جدی به سرمایه اجتماعی، قانون‌مداری، اصلاح ساختارهای اقتصادی و افزایش توان تولید و صادرات و کاهش واردات، شایسته سالاری و نخبه‌گرایی و اتحاد و وحدت ملی داریم. ما اگر به این اهداف دست پیدا کنیم، می‌توانیم به یک قدرت و توانمندی سطح بالایی در عرصه داخلی برسیم و با تکیه بر همین توان داخلی، سیاست خارجه خودمان را پیش ببریم.

وی افزود: حالا اگر در چنین شرایطی، جو بایدن انتخاب شود، ما می‌توانیم از فرصتی که به سبب رویکردهای دولت اوباما و دموکرات‌ها در آن دوران فراهم شد و به برجام رسید، زمینه‌ها را برای رسیدن دوباره به برجام و لغو تحریم‌ها بهتر از دوران ترامپ دنبال کنیم. البته انتخاب بایدن به معنای آن نیست که ما راحت و به سرعت می‌توانیم برجام را اجرایی و تمامی تحریم‌ها را شکست بدهیم. قطعا این زمان بر است و ما باید متناسب با شرایط بهترین رویکرد و رفتار را داشته باشیم.

ظریفیان در پاسخ به این پرسش که آیا پیروزی بایدن در انتخابات به معنای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خواهد بود، تصریح کرد: قبل از اینکه به رویکرد شخص بایدن درباره برجام بپردازیم، باید یادآوری کنم که در داخل کشور ما برخی مسئولان و چهره‌های اتفاقا صاحب قدرت و نفوذ دلشان نمی‌خواهد برجام اجرایی شود و اساسا به همین دلیل دوست دارند که ترامپ انتخاب شود بلکه امکان اجرای برجام کم و کمتر شود.

وی افزود: من اتفاقا سوالی که از این مخالفان برجام که اتفاقا ادعای اصولگرایی دارند، این است که چگونه می‌شود شما از کسی حمایت می‌کند که دستشان هنوز از خون سردار شهید سلیمانی خشک نشده است؟ واقعیت این است که در داخل کشور ما هنوز برخی برجام را تلقی می‌کنند و تا زمانی که این دیدگاه وجود دارد، امکان بازگشت به برجام سخت است ولی در مجموع من تصور می‌کنم که اجرای برجام با بایدن راحت‌تر است؛ هرچند که دموکرات‌ها در مسائلی چون حقوق بشر بسیار حساس هستند و احتمال می‌رود که آنان برای بازگشت به برجام پیش شرط‌های جدیدی را مطرح کنند.

 

منبع: انتخاب

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر