کد خبر: 94737
A

فلاحت پیشه: نه چراغ سبز بی‌پاسخ به بایدن بدهیم و نه سطح تنش را بالا ببریم/ تنش با ایران در دستورکار بایدن نیست/ آمدن «بایدن» منافع تندورها و کاسبان تحریم را به خطر انداخته است

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: تلاش برای این همانی بین ترامپ و بایدن تنها موجب می شود که دوباره سیاست های منطقه ای آمریکا در دست دشمنان ایران مثل کشورهای مرتجع و رژیم صهیونستی قرار بگیرد. آنها در دوره ترامپ بازی های کثیفی را علیه ایران شکل دادند و الان نمی توانند ناراحتی خودشان را پنهان کنند.

فلاحت پیشه: نه چراغ سبز بی‌پاسخ به بایدن بدهیم و نه سطح تنش را بالا ببریم/  تنش با ایران در دستورکار بایدن نیست/ آمدن «بایدن» منافع تندورها و کاسبان تحریم را به خطر انداخته است

به گزارش دیده بان ایران؛ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نتیجه ای غیرقابل تصور برای ترامپ داشت، کسی که گفته بود بعد از پیروزی دوباره فشار بر ایران را افزایش خواهد داد اما با روی کار آمدن باید حالا امیدها برای احیای دیپلماسی بین ایران و آمریکا دوباره زنده شده است. در این میان خیلی ها معتقدند محمد جواد ظریف اگر وارد انتخابات 1400 شود، یکی از دو قطب اصلی رقابت خواهد بود و گفتمان غالب بر آن کارزار هم سیاست خارجی می شود.

حشمت الله فلاحت پیشه درباره جلب شدن توجهات به ظریف بعد از پیروزی بایند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: حوزه سیاست خارجی به ویژه در موضوع آمریکا در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری می شود. اگر تصمیم به تنش زدایی باشد، وزارت خارجه وظیفه خطیری برعهده اش خواهد بود اما اگر تصمیم این نباشد شرایط دیگری پیش می آید.

وی با بیان اینکه دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا چهل سال است که روز به روز ضخیم تر و بلندتر می شود، افزود: ترامپ بیش از حد نرمال دشمنی با ایران پیش رفت و سیاست جبری صفر را در قبال ایران دنبال کرد بنابراین آمدن بایدن یعنی تفاوت جدی با آن سیاست.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ما هم اکنون باید از دو نوع موضعگیری پرهیز کنیم، اظهار کرد: نخست معتقدم بدون توجه به آنچه در چهار سال گذشته اتفاق افتاده گام برداشتن و دادن چراغ سبزهای بی پاسخ به دولت بایدن در تضاد جدی با سیاست و منافع کلان کشور است و آنها را تضعیف می کند. ثانیا از اتخاذ موضع گیری های تند باید پرهیز کنیم.

وی با بیان اینکه بایدن برای تنش با ایران نیامده است یعنی تنش با ایران در دستورکار او قرار ندارد افزود: در زمان اوباما اتخاذ یکسری موضع گیری های تند، فرصت های سیاست خارجی ایران را از بین برود چون معتقدم در چهل سال گذشته اوباما با همه روسای جمهور آمریکا متفاوت بود. البته منتقدان این نگاه من شاید بگویند «اوباما تحریم های فلج کننده علیه ما اعمال کرد» اما نباید این حقیقت را هم نادیده بگیریم که اوباما 915 تحریم از 1248 تحریم را برداشت. کسی که این را نبیند نمی خواهد واقعیت ها را در حوزه سیاست خارجی مدنظر قرار دهد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: ترامپ یکسری دشمنی ها با ایران را فراحزبی کرد، او با به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی، مشکل جدی را در روابط ایران و آمریکا به وجود آورد. البته ایران نیز با اقدام بی سابقه حمله به پایگاه آمریکا، گزینه نظامی ترامپ را تحقیر کرد. امروزمعتقدم در این اوضاع باید مراقبت کرد که برخی ها نیایند با مواضع تند سطح تنش را بالاتر ببرند. یادمان نرود که لحن پمپئو نسبت به ایران و مقامات ایران بی ادبانه و توهین آمیز بود، قطعا لحن بایدن به هیچ عنوان این طور نخواهد بود.

وی درباره نامزدی ظریف در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 و حاکم شدن گفتمان سیاست خارجی بر آن رقابت ها توضیح داد: گفتمان حاکم بر انتخابات 1400 اقتصادی است نه سیاست‌خارجی. آنچه تا دل خانه های مردم نفوذ کرده مسائل مربوط به اقتصاد است، حالا اینکه چقدر از این مسئله به حوزه سیاست خارجی ربط دارد موضوع دیگری است. انتخاباتی‌کردن مناسبات آینده بایدن با ایران یک اشتباه استراتژیک است که نباید اتفاق بیفتد.

این نماینده ادوار مجلس تأکید کرد: بعد از مشخص شدن پیروزی بایدن دلیل آنکه مقداری التهابات اقتصادی در ایران کاهش یافت، این بود که ترامپ نماد تحریم و فشار اقتصادی به حساب می آمد، الان سیاستمداران باید به فکر اقتصاد باشند نه انتخابات ریاست جمهوری. یکسری کاسبان تحریم در ایران هستند که با پیروزی بایدن منافع خودشان را از دست رفته می بینند.

وی افزود: کاسبان تحریم تلاش می کنند به طرح یکسری مباحث تنش آمیز دامن بزنند چون آمدن بایدن منافع آنها را به خطر می اندازد. در چهار سالی که مردم ایران زجر می کشیدند آنها به سودهای کلان رسیدند و توانستند از کانال هایی که دارند انحصار اقتصادی برای خود ایجاد کنند، آنها با بهره گیری از امتیازات دولتی، کالاهایی را وارد می کردند و این کالاها را با قیمت ارز آزاد به مردم می فروختند.

وی مشابه سازی بین ترامپ و بایدن را ظلم به سیاست‌خارجی کشور خواند و افزود: همان طور که اوباما با ترامپ تفاوت جدی داشت، بایدن هم با ترامپ متفاوت است. تلاش برای این همانی بین ترامپ و بایدن تنها موجب می شود که سیاست های منطقه ای آمریکا در دست دشمنان ایران مثل کشورهای مرتجع و رژیم صهیونستی قرار بگیرد. آنها در دوره ترامپ بازی های کثیفی را علیه ایران شکل دادند و الان نمی توانند ناراحتی خودشان را پنهان کنند.

فلاحت پیشه بیان کرد: امروز از برخی شهرهای سرزمین های اشغالی به عنوان شهرهای خاموش یاد می کنند. الان ناراحتی نتانیاهو کمتر از ترامپ نیست. در گام اول باید از تصاعد بحران و تنش با آمریکا پرهیز کرد و گام های بعدی را متناسب با گام های عملی آمریکا برداریم.

وی افزود: بایدن در ابتدا موضوع دیپلماسی را در قبال ایران مطرح خواهد کرد. البته شاید مباحثی را درباره منطقه و حقوق بشر را نیز در کنار موضوع سیاست خارجی بیاورد اما تأکیدش روی دیپلماسی خواهد بود و باید دید در این حوزه چه گام عملی بر می دارد. اگر بایدن به مأموریت بیش از 500 ناظر وزارت خزانه داری آمریکا در سراسر دنیا پایان دهد یا تعداد آنها را کم کند یک گام عملی برداشته است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه قطعا لحن مثبت دولت آینده آمریکا در قبال ایران بیشتر از گذشته است اما این به معنای رفتار مثبت نیست، افزود: بخشی از تحریم های ایران را دموکرات های کنگره آمریکا طراحی کردند، پس نباید به الفاظ خوشبین باشیم و باید فرق بین عمل و لفظ را بدانیم.

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر