کد خبر: 94906
A

آلبرت بغزیان: آمریکا با بایدن مثل دوران ترامپ، ایران‌ستیزی را پیگیری خواهد کرد/ گره‌های اقتصاد ایران حتی با بازگشت بایدن به برجام، یک شبه باز نمی‌شود

آلبرت بغزیان گفت‌: حتی اگر بایدن قرار بر بازگشت به برجام داشته باشد و توافق هسته‌ای دوباره با حضور آمریکا اجرایی شود، باز هم باید فعلا منتظر بمانیم و این طور نیست که یک ‌شبه همه گره‌های اقتصادی باز شود.

آلبرت بغزیان: آمریکا با بایدن مثل دوران ترامپ، ایران‌ستیزی را پیگیری خواهد کرد/ گره‌های اقتصاد ایران حتی با بازگشت بایدن به برجام، یک شبه باز نمی‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ انتخابات آمریکا که به دلایلی نسبت به چند انتخابات‌ پیشین این کشور از حساسیت بیشتری برخوردار بود، رای به رئیس‌جمهور شدن جوبایدن دموکرات داد تا بلکه نظام بین‌الملل از کارهای جنجالی دونالد ترامپ رهایی پیدا کند. این اتفاق مهم در ایران هم به طور خیلی خاصی مورد توجه قرار گرفته است.

 

آلبرت بغزیان، ‌اقتصاددان،‌ در این‌باره اظهار داشت: حالا که جو بایدن توانست با شکست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا شود،‌ در ایران امیدواری‌هایی مبنی بر تغییر سیاست‌های تحریمی ایالات متحده به وجود آمده است. اما باید این را در نظر گرفت که آمریکا با بایدن مثل دوران ترامپ ایران‌ستیزی را پیگیری خواهد کرد و دولت جدید آمریکا هم برای عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از مواضع اصلی‌اش فشارهایی را اعمال خواهد کرد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه سخنانش گفت: البته واضح است، بایدن تفاوت‌هایی آشکار نسبت به ترامپ دارد. مثلا آن روش‌‌هایی که ترامپ بر اساس وجهه تاجر بودنش انجام می‌داد را مسلما از سوی رئیس‌جمهوری جدید آمریکا انجام نخواهیم دید. در واقع بایدن یک‌دنده و لج‌باز و در یک کلام مثل ترامپ نیست که به رابطه‌اش با چین و اروپا و همچنین ایران نگاهی کاسب‌کارانه داشته باشد. البته ترامپ به همه وعده‌هایش، هر چند که بعضا غیرمنطقی بودند،‌ عمل کرد و باید دید آیا بایدن هم همه آن کارهایی که قول داده است را انجام خواهد داد یا خلف وعده می‌کند.

 

او همچنین تصریح کرد: بایدن در روزهای تبلیغات انتخابات وعده‌هایی داده است. حالا باید بنشینیم و ببینیم که او چقدر در بازگشت به برجام تلاش خواهد کرد یا اینکه بلوف زده است. در واقع این روزها مردم ایران از پیروزی بایدن خوشحال هستند و کل جهان هم از رها شدن از شر رفتارهای ترامپ راضی است. ایرانی‌‌ها معمولا بین بد و بدتر، بد را که همان بایدن است، مطلوب می‌دانند تا بلکه با شیوه نسبتا تعاملی‌ای که احتمالا اتخاذ خواهد کرد، بندهای توافق هسته‌ای بعد از حدود سه سال تعلیق دوباره اجرایی شوند.

 

وی توضیح داد: چند انتخابات‌ قبلی آمریکا برای ایرانی‌ها تا این حد مهم نبود، چون اساسا جمهوری‌خواهان هم مثل دموکرات‌ها رویکرد ضد ایرانی داشتند. اما مساله ترامپ این بود که تصمیم‌هایی خارق‌العاده و عجیب می‌گرفت و تعجب‌برانگیز بود که اطرفیانش هم واکنشی اعتراضی نداشتند تا او به مدت ۴ سال برای همه جهان بحران‌سازی کند. همچنین این توضیح لازم است که تصمیم‌‌هایی که ترامپ می‌گرفت، هیچ ربطی به مواضع جمهوری‌خواهان نداشت. یعنی او به عنوان یک «شخص» هر چیزی که به ذهن‌اش می‌رسید انجام می‌داد و کاری به این نداشت که آمریکا و در کل نظام بین‌الملل را به استقبال چه موانع‌ بلندی هدایت می‌کند.

 

او در ادامه تاکید کرد: اینکه نرخ دلار در ایران نزدیک به ۳۰ هزار تومان شده است، به این دلیل است که کشورهای همراه آمریکا به ما جنس نمی‌فروشند و برندهایی مهمی چون پژو، سامسونگ و ال‌جی بازار ایران را ترک کردند. البته اینکه همه مشکلات را گردن تحریم‌ها بیاندازیم،‌ بی‌انصافی است.

 

آلبرت بغزیان در پایان  گفت: حتی اگر بایدن قرار بر بازگشت به برجام داشته باشد و توافق هسته‌ای دوباره با حضور آمریکا اجرایی شود، باز هم باید فعلا منتظر بمانیم و این طور نیست که یک ‌شبه همه گره‌های اقتصادی باز شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر