کد خبر: 94914
A

کنایه سنگین فلاحت‌پیشه به پور مختار/ فردی که در مجلس دهم بیش از همه شعار مرگ بر آمریکا می‌داد به دلیل فساد اقتصادی بازداشت شد

فلاحت پیشه : چراغ سبری که بایدن ی تواند به ایران نشان دهد پایان دادن به ماموریت های تحریمی وزارت خزانه داری آمریکاست. در مجلس دهم و در جلسه غیر علنی زمانی که بنده در مورد ضرورت تنش زدایی در سیاست خارجی ایران صحبت کردم، چند نفر از نمایندگان به تریبون بنده حمله کردند، آنها افراد محترمی بودند یکی از این افراد کسی بود که چندی پیش به دلیل فساد اقتصادی بازداشت شد و اتفاقا کسی بود که بیش از همه شعار مرگ بر آمریکا می داد.

کنایه سنگین فلاحت‌پیشه به پور مختار/ فردی که در مجلس دهم بیش از همه شعار مرگ بر آمریکا می‌داد به دلیل فساد اقتصادی بازداشت شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به انتخابات آمریکا و آینده مناسبات این دو کشور گفت: مناسبات ایران و آمریکا مناسبات خاصی است، مسایلی همانند راهبرد، رویکرد و تاکتیک را برای بسیاری از مناسبات در دنیا می توان به کار برد ولی در مورد ایران و آمریکا موضوع، موضوع خاص و ویژه ای است و معتقدیم آینده مناسبات بستگی به رفتار دو طرف دارد البته رفتار دو طرف هم علاوه بر عوامل داخلی از برخی عوامل منطقه ای و جهانی هم تاثیرپذیر است.

 نماینده سابق مجلس  ادامه داد: به طور مشخص متحدین نزدیک آمریکا در دنیا همانند اروپایی ها تلاش های بسیاری انجام دادند تا آمریکا را به برجام برگردانند ولی متحدان منطقه ای آن یعنی صهیونیست ها و مرتجعین عرب هزینه های بسیاری انجام دادند تا آمریکا از برجام خارج شود و برجام از بین برود، الان هم همین ها عزادار ترامپ هستند، همچنان نیز هدف شان این است که برجام به نتیجه نرسد.

 

این فعال سیاسی افزود:  در شرایط فعلی چند مرحله وجود دارد که باید آنها را مورد توجه قرار دهیم. نخستین مرحله جلوگیری از گسترش بحران است که معتقدم بحران بین آمریکا و ایران از این بالاتر نمی رود. خیلی از محافل ضد ایرانی سعی کردند تحت عنوان موج تحریم های تازه علیه ایران توسط دولت ترامپ یاد کنند اما واقعیت این است که طبق قوانین داخلی آمریکا رییس جمهوری که شکست خورده است و 70 روز بیشتر به پایان دولتش باقی نمانده است اجازه ندارد کار و اقدام تازه ای را صورت دهد مگر اینکه منافع آمریکا به خطر افتاده باشد؛ بنابراین هر گونه تصمیمی باید با مشورت با دولت جدید صورت گیرد و این به معنای این است که ما دوره جلوگیری از گسترش بحران بین ایران و آمریکا را خواهیم داشت.

 رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تصریح کرد: در ایران ممکن است موضع گیری سیاستمداران باعث شود که عملا بایدن مجبور شود که اگر هم راه ترامپ را ادامه ندهد، حداقل بازگشتی از این میدان مینی که ترامپ ایجاد کرده است نیز نداشته باشد و آن میدان مین را پاک نکند. هرگونه موضع گیری در ایران برای ایجاد همانندی میان بایدن و ترامپ فقط به سود دشمنان منطقه ای تمام می شود. واقعیت این است که ترامپ با اوباما فرق داشت و بایدن هم با ترامپ فرق دارد.

 وی اضافه کرد: اگر بایدن در نخستین روزهای کارش به ماموریت ماموران وزارت خزانه داری آمریکا که مامور تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران بودند پایان دهد، این به معنای نشان دادن چراغ سبز به جمهوری اسلامی ایران است و به طور طبیعی در آینده چنین موضعی را از بایدن خواهیم داشت و امیدواریم برای احیای دیپلماسی با ایران این مسئله را مطرح کند.

 این استاد دانشگاه تصریح کرد: البته باید توقع داشت که به هر حال روسای جمهور آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری خواه یک سری مسایل همانند مسایل حقوق بشری و مبارزه با تروریسم را مطرح می کنند ولی در عمل همین که بایدن نسبت به تصمیماتی که در دولت قبل آمریکا و به ویژه وزارت خزانه داری آمریکا در بحث تشدید و تحکیم تحریم ها علیه ایران صورت گرفته است، بی تفاوت باشد، این یک گام اساسی به حساب می آید.

 وی تاکید کرد:  یکی از موارد اصلی که کشورهای اروپایی با بایدن مطرح می کنند، قطعا بحث بازگشت به برجام است، البته جمهوری اسلامی ایران باید مراقب کشورهای اروپایی باشد چرا که بخشی از ادعاهایی که توسط ترامپ مطرح می شده است و ایران نپذیرفته است، ممکن است در حال حاضر از طرف اروپایی ها مطرح شود لذا رایزنی وزارت خزانه داری ما با اروپایی ها در چنین شرایطی بسیار مهم است تا اروپایی ها کاری نکنند. اگر اروپایی ها در چنین شرایطی خواسته هایی را مطرح کنند آن موقع یک کانون اختلافی تازه ای شکل می گیرد که این کانون اختلاف، موانع دیگری را ایجاد می کند.

 فلاحت پیشه گفت: با همه این شرایط خود بایدن می داند که دیگر فضایی برای فشار حداکثری بر ایران با توجه به تحریم های گوناگونی که ترامپ وضع کرده بود، وجود ندارد. قطعا بایدن به دنبال کاهش هزینه های نظامی و انتقال بودجه از حوزه نظامی به حوزه های محیط زیست و حوزه سیاست های رفاهی داخل آمریکاست.

 فلاحت پیشه در مورد سیاست های مهاجرتی دولت بایدن نیز گفت: ما این مسئله را چراغ سبزی به دولت ایران نمی دانیم چرا که همواره دموکرات ها مورد حمایت مهاجران به دلیل سیاست های حمایتی که از مهاجران در داخل آمریکا داشته اند،  بوده اند اما چراغ سبزی که بایدن می تواند به ایران نشان بدهد و واکنش مثبت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد، پایان دادن به ماموریت های تحریمی وزارت خزانه داری آمریکاست.

وی با تاکید بر اینکه بایدن مجبور است که تنش های خارجی آمریکا را کاهش دهد، گفت: در آینده مناسبت ایران و آمریکا لابی های منطقه ای به ویژه لابی مرتجعین عرب بیش از لابی داخلی آمریکا سعی می کنند  که شرایط مناسبی در مناسبات بین ایران و آمریکا شکل نگیرد. سیاست خارجی اوباما در حوزه مستشاری و شرایط روانی حاکم بر سیاست خارجی اوباما در دولت بایدن نیز شکل می گیرد و این یک گام مثبت است.

 وی بیان کرد: همان طور که در داخل آمریکا و برخی لابی های منطقه ای یک سری انگیزه های سیاسی و اقتصادی برای تشدید تنش بین ایران و آمریکا وجود دارد در داخل ایران هم برخی از افراد و جریان ها با انگیزه های اقتصادی و سیاسی بحث تنش بین ایران و آمریکا را دنبال می کنند. قطعا مخالفت های اصلی که در قالب منافع ملی و مقابله با دشمنی های آمریکا شکل می گیرد، محترم است ولی مخالفت هایی که به دلیل انگیزه های اقتصادی و سیاسی افراد در این رابطه وجود دارد، خطرناک است.

 فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: در مجلس دهم و در جلسه غیر علنی زمانی که بنده در مورد ضرورت تنش زدایی در سیاست خارجی ایران صحبت کردم، چند نفر از نمایندگان به تریبون بنده حمله کردند، آنها افراد محترمی بودند یکی از این افراد کسی بود که چندی پیش به دلیل فساد اقتصادی بازداشت شد و اتفاقا کسی بود که بیش از همه شعار مرگ بر آمریکا می داد.

 وی گفت : به نظر بنده باید قضیه را واقعی سازی کنیم؛ واقعیت قضیه این است که الان گزینه نظامی بین ایران و آمریکا کنار رفته است و در این معادلات چیزی تحت عنوان رعب، ترس و وحشت را نمی توان مطرح کرد. اینکه ما در چنین شرایطی رفتار عقلانی را در پیش بگیریم و مانع از این شویم که دشمنان ما از شرایط جدید آمریکا استفاده کنند، امری لازم و ضروری است.

منبع: عصر ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر