کد خبر: 95048
A

گرامی مقدم: نهاد‌های قدرت خواهان ریاست جمهوری اصولگرایان هستند/ آمریکا به برجام برگردد، تندرو‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ شکست می‌خورند

اسماعیل گرامی مقدم فعال و کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که دلواپسان از باخت دونالد ترامپ بسیار ناراحت هستند و این ناراحتی را حتی در سخنان و رسانه‌هایشان هم نشان می‌دهند.

گرامی مقدم: نهاد‌های قدرت خواهان ریاست جمهوری اصولگرایان هستند/ آمریکا به برجام برگردد، تندرو‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ شکست می‌خورند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نتایج انتخابات آمریکا تا اینجای کار نقشه سیاسی انتخابات در ایران را دست خوش تغییراتی کرده است. روی کار آمدن دموکرات‌ها در آمریکا و به دنبال آن احتمال بالای احیای برجام، توازن را به نیرو‌های سیاسی کشور در مدت زمان باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، بازگردانده است. بار دیگر گزینه دیپلماسی و مذاکره به روی میز آمده و طبیعتا برای پیشبرد آن باید افرادی متناسب با این شرایط در دولت حضور پیدا کنند. اما آرایش سیاسی احزاب تا انتخابات ۱۴۰۰ به چه شیوه‌ای پیش خواهد رفت و در نهایت اقبال مردم در این شرایط به کدام سمت متمایل می‌شود؟

 

اسماعیل گرامی مقدم فعال و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با رویداد‌۲۴ با اشاره به تاثیر انتخابات آمریکا بر سیاست داخلی کشور، گفت: هر اتفاقی که در آمریکا رخ دهد چه جمهوری خواهان و چه دموکرات‌ها روی کار بیایند تاثیر خود را در کشور ما و در حوزه‌های مختلف سیاسی و خصوصا اقتصادی می‌گذارد و نتیجه این انتخابات نه تنها بر ایران بلکه بر سایر کشور‌های اروپایی و کشور‌های منطقه نیز تاثیرگذار است. در چند روز گذشته با اعلام خبر پیروزی جو بایدن، دلواپسان و محافظه‌کاران داخلی، این موضوع را تحمل نکردند و از اینکه ترامپ بر سر کار نیامد نگران و ناراحت شدند و در روزنامه‌هایشان این ناراحتی را به وضوح و به صورت علنی نشان دادند.

تاثیر انتخابات آمریکا بر انتخابات ۱۴۰۰

وی ادامه داد: این پیروزی در بازار داخلی چند روزی تاثیر روانی خود را به جا گذاشت، اما به دلیل واکنش‌ها و سخنان نامسئولانه برخی از مسئولان، تاثیری که روی کاهش قیمت‌ها داشت از بین رفت، اما معتقدم در ماه‌های آینده بالاخره تاثیر مثبت این تغییر را در بازار‌های داخلی شاهد خواهیم بود. اگر نتیجه انتخابات به صورت قطعی همین باشد و دموکرات‌ها روی کار بیایند، به احتمال خیلی زیاد به برجام برخواهند گشت، زیرا این توافق حاصل کار دموکرات‌ها بود و اوباما است؛ بنابراین برای حفاظت و حراست از این میراث، به برجام برخواهند گشت و حتی اگر شرط و شروطی هم بگذارند، آنقدر برای کشور ما حیثیتی نخواهد بود. از همین رو با برگشت آن‌ها به برجام باید منتظر بهبود شرایط اقتصادی در کشور و رفع تحریم‌ها باشیم. دلار‌های ما که سرمایه مردم ایران است و در کشور‌هایی مانند چین، هند، کره جنوبی و ژاپن بلوکه شده است برگردد قطعا تاثیر بسزایی در افزایش ارزش ریال در کشور ما دارد.

گرامی مقدم با بیان اینکه بهبود وضعیت اقتصادی در نهایت تاثیر خوبی در میزان مشارکت مردم در انتخابات خواهد گذاشت، گفت: احتمال اینکه مشارکت افزایش پیدا کند و مردم تیمی معتدل که به گفتگو و دیپلماسی اعتقاد داشته باشند را به قوه مجریه بفرستند نیز وجود دارد. همین مسئله نگرانی دلواپسان را دو چندان کرده است.

 

این فعال سیاسی ادامه داد: نتیجه انتخابات آمریکا تا حدودی می‌تواند تاثیر خود را در آرایش سیاسی کشور ما نیز داشته باشد. به این معنا که اصلاح طلبان به دنبال گزینه اصلاح طلب خواهند رفت و اصولگرایان رادیکال هم تلاش می‌کنند تا با گزینه واحد وارد میدان شوند که بتوانند در مقابل اصلاح طلبان پیروز شوند. از سوی دیگر اعتدال گرایان به نظر می‌رسد که منتظر نظر شورای نگهبان خواهند بود، ولی احتمال اینکه در این دوره از انتخابات، اعتدالیون بر روی گزینه اصلاح طلب ائتلاف داشته باشند بیشتر است.

وی با بیان اینکه اولویت اول نظام افزایش مشارکت در انتخابات است، گفت: کسانی که از سد شورای نگهبان عبور می‌کنند می‌توانند با نظام کار کنند و این خط مشی همواره وجود داشته است. آن‌هایی که نهاد‌های قدرت را در دست دارند، تمایل دارند که یک چهره اصولگرا بر روی کار بیاید و تا حدود زیادی تمایل ندارند که میزان مشارکت افزایش پیدا کند، زیرا آن‌ها همواره در میزان پایین مشارکت است که می‌توانند برنده میدان باشند.

تحریم‌ها برداشته شود مشارکت افزایش پیدا می‌کند

اسماعیل گرامی مقدم، ادامه داد: انتخابات ۱۴۰۰ را نمی‌توان پیش بینی کرد، اما یک سری اما و اگر‌هایی وجود دارد که باید منتظر باشیم و ببنیم که اتفاق‌ها چگونه رقم می‌خورد. رفتار شورای نگهبان بسیار تعیین کننده است و در صورتی که میزان مشارکت افزایش داشته باشد و بالای ۶۰ درصد باشد، قاعدتا اصلاح طلبان پیروز میدان خواهند بود. مردم نیز زمانی که ببینند تغییر و تحول رخ داده اعتماد خواهند کرد. اما باید بگویم که کار واقعا سخت و پیچیده شده است و مخالفین حضور مردم در انتخابات، هم داخلی و هم خارجی، تمام تلاش خود را برای کاهش مشارکت به کار خواهند گرفت. اما اگر در ماه‌های آینده اتفاقات مثبتی رخ دهد و فضای سیاسی کمی بازتر شود، حصر برداشته شود، تحریم‌ها برداشته شود و ... طبیعتا مولفه‌هایی هستند که باعث میشود رغبت مردم برای حضور در انتخابات بیشتر شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر