کد خبر: 95161
A

محمود میرلوحی: باید منتظر ماند و دید که برنامه اصلاح طلبان برای سال آینده چیست/ جریان اصلاحات دچار چالش شده است

عضو شورای مرکزی اتحاد ملت گفت: اصل شورای عالی یا سازوکار ساختاری که بتواند مسائل انتخاباتی اصلاح طلبان را در 1400 سازماندهی کند هنوز به نتیجه روشنی نرسیده است از این رو باید منتظر ماند تا این قضایا روشن شود.

محمود میرلوحی: باید منتظر ماند و دید که برنامه اصلاح طلبان برای سال آینده چیست/ جریان اصلاحات دچار چالش شده است

به گزارش دیده بان ایران؛ «محمود میرلوحی»، چهره سیاسی اصلاح‌طلب، درباره مانیفست اصلاح‌طلبان و اینکه این مانیفست تا چه حد می‌تواند برای انتخابات 1400 موثر باشد؟  گفت: مجموعه شرایطی که به ویژه از سال 98 پیش آمده از جمله آبان 98، مرداد 97 و دی ماه 96، همچنین وضعیت اقتصاد و جایگاه و موقعیت دولت، به اضافه آنچه در منطق و فضای بین المللی به ویژه بحث برجام ایجاد شده، همه اینها عواملی است که بر فضای سیاسی کشور و جامعه اثر گذاشته و باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

او افزود: هر کسی و هر جریانی که بخواهد صحنه انتخابات 1400 حضور داشته باشد نمی‌تواند بدون برنامه و بدون گفتمان و بدون اینکه مطالبات و خواسته‌های مردم را کشف کند، حرکت کند بلکه متناسب با شرایط باید به ارائه راه حل و برنامه و شعار اقدام کند تا مردم به پای صندوق رای بیایند و به آن جریانی که به مسائل فوق پرداخته، رای دهند. 

میرلوحی ادامه داد: اینها همه از پیچیدگی‌هایی است که بر سر راه وجود دارد؛ منتهی جریان اصولگرایی تصور می‌کنند که انتخابات سال آینده، بسیار آسان است و مشارکت پایین است چراکه ظاهرا سهم آنها در مشارکت پایین مردم، بهتر تامین می‌شود. در سوی دیگر، جریان اصلاح طلب با همه تجاربی که در سازماندهی و بسیج رای دهندگان دارد اما از سال 98، دچار یک تاملی شده که بزرگان اصلاح طلب احساس می‌کنند که جامعه و رای دهندگان دیگر با مدل های قبلی به پای صندوق رای نمی‌آیند. از این رو حتما باید نگاه‌ها و برنامه‌های مناسبی را طراحی کنند.

او بیان کرد: به هر حال طراحی برنامه به آسانی گذشته نیست به بیانی این گونه نیست که صرف اینکه گفته شود، جوانان، زنان و دانشگاهیان و اهل فکر و هنر که طی انتخابات‌های اخیر جزو همراهان جریان اصلاحات بودند، اکنون هم خواهند بود بنابراین شرایط مانند گذشته نیست بلکه سخت تر و پیچیده‌تر از گذشته است و نیاز به توجه و تامل، بیشتری دارد. 

این عضو شورای مرکزی اتحاد ملت اضافه کرد: از این رو جریان اصلاحات نیز علاوه بر تحولات بین المللی، منطقه‌ای و کشوری که به ویژه در حوزه اقتصاد و بخش‌های دیگر، می‌گذرد، خودش نیز دچار یک چالشی شده است، چالش اینکه رئیس و نایب رئیس  شورای عالی اصلاح طلبان استعفا دادند و سایرین هم هنوز نتوانستند، بقیه اعضا را دور هم جمع کنند. 

این چهره سیاسی ادامه داد: گرچه ساختار شورای عالی به گونه‌ای است که غیر از رئیس و نایب رئیس اول، رئیس دوره ای شورای هماهنگی اصلاحات، نایب رئیس دوم است و می‌تواند این شورا را تشکیل دهد و دعوت کند اما ظاهرا، تاکنون انگیزه‌ای برای این کار نبوده و بنا نداشتند که این کار را انجام دهند.

میرلوحی اضافه کرد: اصل شورای عالی یا سازوکار ساختاری که بتواند مسائل انتخاباتی اصلاح طلبان را در 1400 سازماندهی کند هنوز به نتیجه روشنی نرسیده است. از این رو باید منتظر ماند تا این قضایا روشن شود اگر این قضایا روشن شود به نظر می‌رسد که طراحی راهبرد یا برنامه و سیاست و یا به تعبیری مانیفست، آن زمان موثر واقع خواهد شد. 

او گفت: در حال حاضر اولویت اول جریان اصلاحات این است که سازوکار خود را مشخص کند که آیا می‌خواهد، مانند دوره‌های قبل به صورت یکپارچه و فراگیر کار کند و یا می‌خواهد، احزاب و گروه‌های اصلاح طلب مانند سال 84 عمل کنند و هر کدام کاندیدای اختصاصی خودشان را داشته باشند؟

میرلوحی در پایان اضافه کرد: از این رو اگر این سازوکار و ساختار روشن شود آن زمان به نظر می‌رسد راهبرد، برنامه و مانیفست به بعد از چارچوب ساختار موکول می‌شود چراکه هنوز ساختار مشخص نیست. ممکن است مانیفست یک حزب مطرح شود اما بحث مانیفست اصلاح طلبان که چارچوب کار اصلاحات و نحوه حضورش، شعار و محور اصلی رویکردهایش و همراهانش را در بربگیرد، امیدواریم اگر تا آخر آبان ماه و آذرماه، تکلیفش مشخص شود، در ادامه مانیفست هم تهیه شود.

منبع: برنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر