کد خبر: 95224
A

مخالفت نشریه داخلی سپاه با کاندیداتوری سعید جلیلی / بحث اصلاح طلبان و اصولگرایان بر سر مذاکره با آمریکا «یارکشی برای یک بازی باخته» است

نشریه اخبار و تحلیل‌های سپاه در یاداشت اصلی روز شنبه 24 آبان ماه 99 خود هم اصلاح‌طلبان و هم جریان پایداری را مورد نقد قرارداده و بحث بر سر برجام را «یارکشی برای یک بازی باخته» می‌خواند. به نوشته این نشریه داخلی سپاه، برجام‌ »جدی‌ترین توافقنامه بین ایران وغرب با محوریت آمریکاست» که «در طول 40 سال انقلاب» نوشته شده است. این توصیف از برجام را نباید بی‌اهمیت تلقی کرد.با این حال این نشریه معتقد است که بر سر برجام یک دوقطبی بار دیگر شکل گرفته است که یک سوی آنها «احزاب و جریانات با گرایش اصلاح‌طلبی»‌ هستند. لذا «مذاکره با آمریکا را اولویت کشور پس از روی کار آمدن بایدن می‌دانند.» آنها سوی دیگر ماجرا را «جریان اصولگرایی به ویژه افراد نزدیک به جبهه پایداری» بر می‌شمارند که «برجام را خسارت محض می‌دانند و هر گونه مذاکره با آمریکا را رد می‌کنند.» به اعتقاد‌ نشریه وابسته به دفترسیاسی سپاه، این «یارکشی برای یک بازی باخته» ‌است.

مخالفت نشریه داخلی سپاه با کاندیداتوری سعید جلیلی / بحث  اصلاح طلبان و اصولگرایان بر سر مذاکره با آمریکا «یارکشی برای یک بازی باخته» است

به گزارش سایت دیده بان ایران; نشریه اخبار و تحلیل‌های سپاه در یاداشت اصلی روز شنبه 24 آبان ماه 99 خود هم اصلاح‌طلبان و هم جریان پایداری را مورد نقد قرارداده و بحث بر سر برجام را «یارکشی برای یک بازی باخته» می‌خواند. 

به نوشته این نشریه داخلی سپاه، برجام‌ »جدی‌ترین توافقنامه بین ایران وغرب با محوریت آمریکاست» که «در طول 40 سال انقلاب» نوشته شده است. این توصیف از برجام را نباید بی‌اهمیت تلقی کرد.با این حال این نشریه معتقد است که بر سر برجام یک دوقطبی بار دیگر شکل گرفته است که یک سوی آنها «احزاب و جریانات با گرایش اصلاح‌طلبی»‌ هستند. لذا «مذاکره با آمریکا را اولویت کشور پس از روی کار آمدن بایدن می‌دانند.» آنها سوی دیگر ماجرا را «جریان اصولگرایی به ویژه افراد نزدیک به جبهه پایداری» بر می‌شمارند که «برجام را خسارت محض می‌دانند و هر گونه مذاکره با آمریکا را رد می‌کنند.» به اعتقاد‌ نشریه وابسته به دفترسیاسی سپاه، این «یارکشی برای یک بازی باخته» ‌است.
برای فهم اینکه آنها از چه چیزی سخن می‌گویند و چه موضوعی را بازی باخته می‌خوانند، باید یادآوری کنیم که اتفاقا همین تحلیل پس از شکست اصولگرایان در انتخابات سال 92 شنیده شد. آنها سعید جلیلی را سبب روی کار آمدن حسن روحانی می‌دانند. این دسته معتقدند اگر سعید جلیلی وارد انتخابات نمی‌شد (و با سردمداری جریان پایداری) دوگانه «مقاومت و سازش» را به راه نینداخته بود، زمینه ساز پیروزی حسن روحانی نمیشد. از همین رو می‌توان واژه بازی «باخته» را ناظر بر همین سابقه در نظر داشت. 

 

این نشریه در ادامه در «نکته راهبردی» می‌نویسد: «‌اصرار جریان اصلاح‌طلبی بر احیای برجام به این دلیل است که این جریان عملکرد بسیار ضعیفی در مدیریت کشور داشته است. در حالی که تحلیل‌گران سیاسی بخش عمده مشکلات کشور را محصول سوء مدیریت در داخل کشور می‌دانند، این جریان سعی می‌کند با برجسته کردن موضوع برجام و محور قرار دادن آن پوششی برای عملکرد خود ایجاد کند؛ بخش‌هایی از جریان اصولگرایی نیز بدون توجه به این موضوع با این تصور که مردم از مذاکره و برجام بی‌نتیجه خسته شده‌اند ترجیح می‌دهند که به این شیوه با جریان اصلاحات رقابت کنند. در حالی که، میدان اصلی رقابت بین احزاب و جریانات سیاسی کشور باید مدیریت صحیح منابع داخلی و اصلاح ساختارهای اقتصادی در داخل کشور باشد.» 

 

واضح است که با خروج ترامپ از کاخ سفید و شکست پوپولیست آمریکایی که با سیاست «فشار حداکثری» فروش نفت ایران را به پایین‌ترین حد خود در تاریخ ایران رساند، بار دیگر رفع تحریم‌ها و باز شدن راه تنفس اقتصاد کشور مهمترین مطالبه مردم باشد و جریان ضداصلاحات به شدت نگران است که این نگاه وارد انتخابات سال 1400 شود. 
از این منظر است که می‌بینیم که نویسندگان این نشریه علاوه بر جریان اصلاحات (به عنوان معتقدان به برجام) تلاش می‌کنند جریان پایداری ضدبرجامی را نیز نفی و مورد نقد قراردهند تا مخالفت آنها مانند سال 92 منجر به شکست دوباره جریان مدنظر خود نشود. 

 

نتیجه دیگری که از این یادداشت می‌توان گرفت این است که گزینه مدنظر گردانندگان نشریه سپاه فردی غیر از سعید جلیلی است.

 

امتداد 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر