کد خبر: 95248
A

بیژن مقدم: اصلاح‌طلبان دوباره ساز مذاکره را کوک کرده‌اند / باید نتایج برجام را یادآورد شویم تا مردم فریب نخورند

بیژن مقدم گفت: بهترین کاری که می‌شود کرد این است که تجربه دوقطبی سازی در دو دوره قبل را پیش روی مردم قرار دهیم تا ببینند که اگر در آن هشت سال جواب داده، الان هم جواب می‌دهد.

بیژن مقدم: اصلاح‌طلبان دوباره ساز مذاکره را کوک کرده‌اند / باید نتایج برجام را یادآورد شویم تا مردم فریب نخورند

به گزارش دیده بان ایران؛ انتخابات آمریکا برگزار شد و حالا وقت آن رسیده که ببینیم تاثیر آن بر فضای سیاسی ایران چیست؟ این همه توجه وتمرکز رسانه‌های فارسی در داخل و خارج از کشور به این انتخابات برای چه بود و نتیجه آن چه تغییری در ایران و خاصه انتخابات پیش‌رو ایجاد می‌کند؟ برخی معتقدند که مهم‌ترین نتیجه حاصله ایجاد دو قطبی مذاکره و عد مذاکره است. دو قطبی که در دو انتخابات قبلی موجب پیروزی اصلاح‌طلبان به عنوان جریان عاملی روحانی شده و با وجود همه نارضایتی‌های موجود، آنان را دوباره امیدوار کرده است. ضمن اینکه طرح این دوقطبی می‌تواند تاثیری در آرایش نیرو‌های سیاسی داشته و موجب بروز و ظهور نامزد‌هایی با سابقه دیپلماسی باشد.

بیژن مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در تشریح آثار انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بر فضای سیاسی و انتخاباتی ایران پرداخت. او در پاسخ به اینکه مدام از نقش پیروزی بایدن در وضعیت اصلاح‌طلبان صحبت می‌شود، اما پیروزی او چه تاثیری بر وضعیت اصولگرایان دارد؟ گفت: «من در آرایش سیاسی اصولگرایان تغییری نمی‌بینم، چون الان شفاف نیست. اما در مورد مواضع ممکن است تغییراتی ایجاد شود. این تغییرات هم به موضوع مذاکره برمی‌گردد. اصلاح‌طلبان و جریان دولتی با آمدن بایدن دوباره ساز مذاکره را کوک کرده و تصور میکنند که انتخاب جدید در آمریکا برای آن‌ها راه را بازمی‌کند».
 
وی افزود: «جریان مقابل این‌ها یعنی اصولگرایان نیز با اشاره به سوابق مذاکرات گذشته و ناکامی دولت در به نتیجه رساندن برجام پاسخ می‌دهد. به هرحال همه فشار‌ها و تحریم‌ها باقی است و حتی بیشتر شده است. وعده‌های دولت محقق نشده و بخشی ازاشکالات نیز به نحوه مذاکره، مفاد مذاکره و نگرفتن تضمین‌های لازم مربوط است که از سوی منتقدان دولت بیان می‌شود».
مقدم ادامه داد: «بنابراین اتفاقی که ممکن است، درآینده رخ دهد ایجاد دوگانه مذاکره – عدم مذاکره یا صلح و جنگ است که البته برای روشن شدن آن باید بیشتر منتظر مواضع رئیس جمهور جدید آمریکا بود».
این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «به نظر من دولت از این فرصت استفاده خواهد کرد و خودش را قدری بازسازی می‌کند بدو اینکه فعلا آورده واقعی داشته باشد. آن‌ها دنبال این هستند که حداقل در حوزه سیاست از این بهره‌برداری کنند و امید هم دارند که در این مسیر خوب پیش رفته و در ۱۴۰۰ بگویند که ما توانستیم کاری کنیم. البته این هم بر مبنای خوش‌بینی به آینده گفتگو‌های احتمالی و نادیده گرفتن تجربه تلخ گذشته است».
وی در پاسخ به اینکه کوک شدن ساز مذاکره چه نقشی در آرایش نیرو‌های در انتخابات ۱۴۰۰ دارد؟ و آیا موجب معرفی نامزد‌هایی با پیشینه سیاست خارجی خواهد شد؟ گفت: «خیلی تاثیری در این قضیه نمی‌بینم. ممکن است نامزدی بیاید و دراین جهت سابقه طولانی و برتری داشته باشد و بتواند از این فضا استفاده کند، اما تا آن موقع حدود هفت، هشت ماه فاصله داریم. اگر در این مدت در طرف آمریکایی اتفاق افتد و شاهد رفتار وحرف‌های جدید باشیم، شاید این دوستان در داخل بتوانند از آن استفاده کنند. در این شرایط مسیر برای کسی که سوابق دیپلماسی دارد هموار می‌شود، اما اگر این طور نباشد و تغییر بنیادی در ادبیات و مواضع طرف آمریکایی نباشیم. عملا آن فرد هم نمی‌تواند از این تخصص خود به عنوان یک برگ برنده استفاده کند، زیرا مردم می‌گویند که زمینه‌ای نیست تا شما از توان خود استفاده کنید».
بیژن مقدم در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «فرض کنیم طرف آمریکایی تغییراتی در رویه خود بدهد و اینجا هم اصلاح‌طلبان فردی مثل ظریف را معرفی کنند. گزینه مناسب اصولگرایان چه کسی خواهد بود؟» گفت: «اولین چیزی که مهم است توجه به واقعی بودن یا نبودن دوقطبی است. این دوقطبی سازی در این حوزه تفاوتی با دو قطبی‌سازی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ ندارد. بهترین کاری که می‌شود کرد این است که تجربه دوقطبی سازی در دو دوره قبل را پیش روی مردم قرار دهیم تا ببینند که اگر در آن هشت سال جواب داده، الان هم جواب می‌دهد. به هرحال نمی‌شود گفت که همه این هشت سال ترامپ رئیس جمهور بود و دیوانه بود و.. بخشی از این دوران اوباما رئیس جمهور بود و پیچیده‌ترین تحریم‌ها در همان دوران طراحی و اجرا شد. اساسا رفتن ما به سوی برجام که خیلی از مفاد آن را قبول نداشتیم از سر همان فشار‌های پیچیده و سخت بوده است؛ بنابراین دوقطبی زمانی جواب می‌دهد که در گذشته هم آثار و برکاتی داشته باشد. با چه مدلی می‌خواهد دوقطبی ارائه کنند. مدل آن‌ها یکمدل معیوب و ناکارآمد است، نمی‌گویم که هیچ ظریفتی ندارد، اما از این مدل نمی‌توان بهره برد. این دوگانه سازی ظرفیت‌هایی دارد، اما باید به مرم گفت که این مدل قبلا استفاده شده و جواب نداده است. دوباره می‌خواهند از موضوع مذاکره به عنوان یک شعار تبلیغاتی ظاهر فریب استفاده کنند و باید به مردم توضیح داد تا دوباره فریب نخورند».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر