کد خبر: 95325
A

جلیلی و ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا می شوند؟

با پیروزی بایدن بار دیگر موضوع مذاکره با آمریکا اهمیت یافته است. در این فضا ظریف و جلیلی دو چهره‌ای هستند که احتمال رقابت آن‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد.

جلیلی و ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا می شوند؟

 

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «تا چندی پیش اغلب ناظران محور اصلی رقابت جناح‌ها و کاندیداهای موردحمایت‌شان در انتخابات 1400 را ارایه راهکاری برای حل مسائل اقتصادی می‌دانستند اما حالا انگار با پیروزی بایدن بر ترامپ که وعده داده بود به برجام باز می‌گردد، اوضاع اندکی دگرگون شده است. حالا سیاسیون دوباره از محور دیپلماسی و مذاکرات هسته‌ای سخن می‌گویند و معتقدند که بعید نیست رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در نخستین سال آینده بار دیگر رقابتی باشد میان چهره‌هایی که برنامه‌ و سابقه‌ای در عرصه دیپلماسی دارند و فوت و فن مذاکره را بلدند.

البته این به‌معنای بی‌توجهی به اقتصاد در این روزهای سخت اقتصادی ایرانیان نیست و این طیف از ناظران و تحلیلگران سیاسی معتقدند که این تغییر نسبی محور رقابت در انتخابات ازقضا به اقتصاد و اثرگذاری بر وضع نامساعد معیشتی مردم وابسته است و بر این پایه می‌گویند حل مشکلات اقتصادی که شعار کاندیداها خواهد بود، احتمالا از این پس، دوباره با تاکید بر مسائل حوزه دیپلماسی و مشخصا مذاکره میان ایران و امریکا تبیین خواهد شد.

هرچند از آن‌سو بسیاری معتقدند بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی ایران ناشی از مدیریت ناصحیح داخلی است. در عین حال اما کسی منکر تأثیر منفی تحریم‌های امریکا به‌خصوص در دوره اخیر بر اقتصاد ایران نیست. حالا با تغییر گفتمان انتخابات از اقتصاد به دیپلماسی دوباره نام چهره‌های مهم این عرصه در ایران به میان آمده است.

یکی محمد‌جواد ظریف مرد شماره یک دیپلماسی در دولت حسن روحانی است که سابقه به دست آوردن برجام را در کارنامه خود دارد، دیگری همین سعید جلیلی چهره دیپلماتیک مخالفان دولت و البته نفر سوم، یعنی علی لاریجانی به عنوان نماینده جریان میانه‌رو و شاید حتی طیفی از اصلاح‌طلبان؛ سیاستمداری کارکشته که به جز سال‌ها ریاست بر مجلس و صداوسیما، روزگاری نیز نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای بوده است.

در این میان البته چهره‌های چون علی‌اکبر ولایتی نیز مطرح شده‌اند و دیگرانی نیز هستند اما شاید مثلث اصلی مردان دیپلماسی 1400 همان 3 گزینه‌ای باشد که اشاره شد. هرچند هنوز هیچ خبر قطعی درباره کاندیداتوری این سه منتشر نشده؛ آن‌هم در حالی که دست‌کم یکی از این 3 که محمدجواد ظریف باشد، به‌دفعات تأکید کرده که به هیچ‌وجه قصد ندارد به جز از کار دیپلماسی و فعالیت در ردای یک دیپلمات، کار دیگری کند و به‌کرات احتمال کاندیداتوری خود را رد کرده است. البته در روزهای اخیر دوباره زمزمه احتمال حضور ظریف در انتخابات آینده منتشر شده است.»

منبع: روزنامه اعتماد

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر