کد خبر: 9537
A

قاسمی: اولویت اساسی وزارت خارجه حفظ و نگهداری اسرار نظام است / بنای ظریف عدم ورود به مباحث پایین دستی و درگیر شدن در رقابت های کم ارزش سیاسی است

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه وقتی از کلمه محرمانه سخن گفته می شود، مفهوم آن محرمانه بودن برای مردم آگاه ایران نیست، گفت: اولویت اساسی و بنیانی وزارت امور خارجه همواره و همیشه در جهت حفظ و نگهداری اسرار نظام بوده است.

قاسمی: اولویت اساسی وزارت خارجه حفظ و نگهداری اسرار نظام است / بنای ظریف عدم ورود به مباحث پایین دستی و درگیر شدن در رقابت های کم ارزش سیاسی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان طی مصاحبه ای به جوسازی های اخیر برخی افراد و رسانه ها پیرامون جلسه دکتر ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس، واکنش نشان داد.

وی در مصاحبه مزبور اظهار داشت: آنچه در جلسه مشترک شورای معاونان وزارت خارجه و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان شد با فرض بسته و محرمانه بودن جلسه و تضمین عدم انتشار مفاد آن از سوی اعضای محترم جلسه بود.

مطالب جلسه محرمانه و غیرقابل بهره برداری برای تبلیغات داخلی بود/ درز اطلاعات به صورت ناقص مورد سوء استفاده قرار می گیرد

وی ادامه داد: مطالبی که در این جلسه از سوی طرفین مطرح شد از مقوله موضوعات محرمانه و غیر قابل بهره برداری برای تبلیغات داخلی به شمار می رفت. البته وقتی از کلمه محرمانه سخن گفته می شود، مفهوم آن محرمانه بودن برای مردم آگاه ایران نیست، بلکه دقیقا برای ناشنیده شدن آن توسط عناصر بیگانه و دشمنان منافع و مصالح ملت بزرگ ایران است.

قاسمی افزود: آنانی که حاضرند برای به دست آوردن اطلاعات کوچکی از درون نظام، دست به هرکاری بزنند، بی شک از درز اینگونه اطلاعات درون حاکمیتی حتی به صورت ناقص و خلاف حقیقت نیز می تواند بهره برداری سوء کنند. آحاد مردم فهیم ایران و همه نخبگان بر این واقعیت مسلم آگاهند که مقوله کار سیاست خارجی در هر کشوری از موضوعات حساس و عمدتا غیر علنی است.

** وزارت خارجه نباید بر اساس قوانین و مقررات کشور و وظایف ذاتی خود هرگونه اطلاعاتی را منتشر کند

وی تاکید کرد: بر این اساس اولویت اساسی و بنیانی وزارت امور خارجه همواره و همیشه در جهت حفظ و نگهداری اسرار نظام بوده است. وزارت امور خارجه نمی تواند و نباید بر اساس قوانین و مقررات کشور و وظایف ذاتی خود هرگونه اطلاعاتی را منتشر کند و لذا همانگونه که همگان مستحضرند در کشور های مختلف اسناد و مدارک سیاست خارجی در دوران های خاص و با زمان بندی های دقیق قابل رویت و انتشار است.

** بنای وزیر خارجه عدم ورود به مباحث پایین دستی و درگیر شدن در رقابت های کم ارزش سیاسی است

قاسمی افزود: بنای وزیر و وزارت امور خارجه به عنوان متولی اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، وارد نشدن به مباحث پایین دستی و درگیر شدن در رقابت های کم ارزش سیاسی است که متاسفانه کم شمارانی آگاهانه و به عمد به کار برنامه ریزی و طراحی آن اشتغال دارند.

وی تصریح کرد: برای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ویژه ترین نهادها و سازمان ها با اهداف خاص که درگیر مستقیم منافع و امنیت ملی کشور است مصلحت های نظام اولویت نخست است؛ در غیر اینصورت و با زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات و تمام ابعاد مختلف مصالح کلی کشور می توان برای تمام اتهامات، گفتار خلاف واقع، نادرستی ها و کژ فهمی ها و یا تمام ناجوانمردی های دیده شده طی روزهای اخیر و حتی آنچه در سالی که گذشت و توسط همان اندک شماران و قلیل مدعیان مطرح شد پاسخی به سزا و در خور داشت.

قاسمی مجدداً تاکید کرد: بعید می دانم مخالفان سیاست خارجی کشور ندانند که وزارت امور خارجه به دلیل همان پایبندی ها که در خصوص آن توضیح دادم نمی تواند و نباید به برخی از موضوعات به طور علنی ورود کند.

** آنچه وزیر در جلسه محرمانه بیان کرد نه متضمن اشتباه در مذاکره و نه موضوع برجام بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنچه وزیر امور خارجه در جلسه محرمانه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد نه متضمن اشتباه در مذاکره و نه موضوع برجام بوده است؛ بلکه بیان موضعی در موردی مشخص بود که از قضا همین منتقدان از آن موضع اتخاذ شده بسیار خرسند شدند و آن را در راستای اهداف کار شکنانه و غیرمنصفانه خود یافتند.

** وزارت خارجه در صورت نیاز بی تردید شهامت پذیرش هرگونه اشتباه احتمالی خود را خواهد داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: وزارت امور خارجه در صورت نیاز بی تردید شهامت پذیرش هرگونه اشتباه احتمالی خود را خواهد داشت. اما شاید اشتباه در این بود که پیرامون شرایطی که پیش از شروع مذاکرات، در اثر سیاست های غلط قبلی بر کشور تحمیل شده بود به اندازه کافی صحبت نشد و در یک سال گذشته سکوت شد و پاسخ شبهات داده نشد چون برای وزارت امور خارجه قطعا حفظ منافع ملی یک اصل قطعی و خدشه ناپذیر بود و همچنان به عنوان یک خط قرمز باقی خواهد ماند.

قاسمی ادامه داد، جای تاسف است که برخی برای رسیدن به اهداف زودگذر و اغراض و منافع شخصی با خیانت در امانت و وارونه جلوه دادن واقعیات منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران را به خطر می اندازند.

وی در پایان اظهار داشت: وارونه جلوه دادن حقایق و جو سازی های عده ای خاص در یکسال اخیر، پاسخ های مستدل، قاطع و محکم دارد اما اولویت اصلی و اساسی وزارت امور خارجه حفظ منافع و مصالح ملی است و مدیریت وزارت امور خارجه به عنوان یک سازمان فراجناحی حاضر به قربانی کردن منافع مردم شریف ایران در پای بازی های کوته نظرانه سیاسی و جناحی نخواهد شد.


منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر