کد خبر: 95421
A

ناصر ایمانی: احتمال حضور رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری بسیار ضعیف است/ قالیباف هم تمایلی به نامزدشدن ندارد

ناصر ایمانی گفت: بعید به نظر می‌رسد که آقای رئیسی تمایل به شرکت در انتخابات داشته باشد و حتی بعید است رهبری با ورود او به انتخابات موافقت کنند اما درباره آقای قالیباف موضوع قدری متفاوت است. آقای قالیباف تا اینجای کار بنای حضور در انتخابات را ندارد مگر آنکه آرایش نیروهای سیاسی به گونه‌ای شود که او احساس ضرورت برای نامزدشدن کند.

ناصر ایمانی: احتمال حضور رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری بسیار ضعیف است/ قالیباف هم تمایلی به نامزدشدن ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ شواهد حاکی از آن است که هنوز اصولگرایان نتوانسته‌اند بر سازوکار واحدی برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری1400 به وحدت برسند و علاوه بر این نشانه‌های دقیقی هم از وحدت ایشان بر نامزد یا نامزدهای انتخاباتی دیده نمی‌شود. یکی از ابهاماتی که هنوز وجود دارد این است که آیا محمدباقر قالیباف که این روزها بر کرسی ریاست‌مجلس تکیه زده است در انتخابات سال آینده شرکت می‌کند یا خیر یا حتی ابراهیم رئیس که ریاست قوه قضائیه را برعهده دارد تمایل به حضور در 1400 دارد یا خیر؟ و آیا اساسا این اتفاق محتمل است که ترکیب قالیباف-رئیسی که در سال96 شاهد بویدم بازهم تکرار شود؟

ناصر ایمانی درباره این موضوع گفت: «من تصور می‌کنم که ورود آقای رئیسی به انتخابات1400 بسیار بعید است. او اکنون مسئولیتی مهم در اختیار دارد و تازه ابتدای کارش هم هست و بعید به نظر می‌رسد که تمایل به شرکت در انتخابات داشته باشد و حتی بعید است رهبری هم با ورود او به انتخابات موافقت کنند اما درباره آقای قالیباف موضوع قدری متفاوت است. آقای قالیباف تا اینجای کار بنای حضور در انتخابات را ندارد مگر آنکه آرایش نیروهای سیاسی به گونه‌ای شود که او احساس ضرورت برای نامزدشدن کند».​

 

او ادامه داد: «واقعیت این است که انتخابات1400 از جهات مختلف بسیار بااهمیت‌تر از انتخابات‌های پیشین است زیرا هم از نظر داخلی مشکلات زیادی وجود دارد و هم از جهت رخدادهای خارجی دولت آینده ایران بسیار مهم خواهد بود. در حال حاضر به زعم من آقای قالیباف تمایلی به نامزدشدن ندارد مگر آنکه نامزد چشم‌گیری که بتواند برای منافع ملی مفید باشد، حضور پیدا نکند و در آن شرایط قالیباف از سر ضرورت حاضر شود اما با همه این‌ها بسیار بعید است که آقای رئیسی بیاید».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پریس که آیا این احتمال وجود دارد که هر دوی این دو شخصیت باهم بیایند، اظهار کرد: «حتما این دو شخصیت مانند سال96 باهم در عرصه انتخابات حاضر نمی‌شوند. تردید نکنید که اگر آقای قالیباف نامزد شود، آقای رئیسی قطعا نخواهد آمد و بالعکس به فرض محال که آقای رئیسی هم بیاید حجت تمام می‌شود و بی‌تردید آقای قالیباف نخواهد آمد».

او در تحلیل کنش انتخاباتی جبهه پایداری هم تصریح کرد: «من استراتژی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 و انتخابات مجلس سال98 را قبول ندارم و باور دارم برای وحدت مسیر اشتباهی را رفتند. در این میان جبهه پایداری به شورای ائتلاف در سال98 نپویست و عملا در اجماع اصولگرایان شرکت نکرد بلکه در لحظات پایانی تبلیغات انتخاباتی به یک وحدت نسبی بر لیست مشترک پیوست. در انتخابات سال آینده هم این احتمال وجود دارد که پایداری با اصولگرایان ائتلاف نکند. همچنین معلوم هم نیست که اولا آقای جلیلی نامزد انتخابات نامزد شود یا خیر و از سوی دیگر مشخص نیست که پایداری او را به عنوان نامزد خود معرفی کند. به بیان دیگر ممکن است پایداری از نامزدی غیر از جلیلی حمایت کند».

ایمانی در پایان در خصوص رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات1400 هم گفت: «اصلاح‌طلبان اساسا سیاست‌های انتخاباتی‌شان بر اساس دعوت مردم به عقلانیت و کارآمدی نیست و صرفا با ایجاد دوقطبی‌های کاذب در انتخابات حاضر می‌شوند؛ اکنون هم تمایل دارند با ایجاد دوقطبی جنگ و صلح یا مذاکره-مقابله سرمایه اجتماعی وارد انتخاب شوند اما در این دوره کار آنها بسیار سخت است زیرا سرمایه اجتماعی‌شان با صندوق انتخابات قهر کرده‌اند. در سال96 هم دیدیم که با دوگانه‌سازی دیو و دلبر از آقای رئیسی و روحانی انتخابات را پیش بردند که البته خود آقای روحانی هم در ایجاد چنین دوگانه‌ای نقش مهمی داشت. حالا هم با پیروزی آقای بایدن در انتخابات آمریکا می‌خواهند دوگانه جنگ و صلح را کوک کنند که باتوجه به ناامیدی سرمایه‌ اجتماعی‌شان کار سختی برای تحقق چنین دوگانه‌ای در پیش رو دارند».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر