کد خبر: 95524
A
دیده بان ایران:

کدام تعطیلات دو هفته ای گسترده؟!/ وقتی حرف های روحانی فقط به درد تبلیغات و تیتر رسانه ها می خورد!

آن گونه که سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا تشریح کرده، از نخستین روز آذرماه، این طرح به مدت دو هفته در سراسر کشور به اجرا درخواهد آمد و بعد در ادامه راه رصد و پایش خواهد شد تا برای تمدید یا حتی تشدید آن تصمیم گیری شود؛ تصمیم گیری‌هایی که منوط به بررسی نتایج این طرح است.

کدام تعطیلات دو هفته ای گسترده؟!/ وقتی حرف های روحانی فقط به درد تبلیغات و تیتر رسانه ها می خورد!
قرار است به زودی تهران به مدت دو هفته تعطیل شود؛ این شایعه‌ای است که مدتی است مطرح است و با مصوبه اخیر ستاد ملی مبارزه با کرونا قوت گرفته، اما واقعیت چیست؟

به گزارش دیده بان ایران؛ با افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر کووید ۱۹ در کشورمان، تدابیری در دستور کار مسئولان قرار گرفت که ظاهرا یک هدف مشخص را دنبال می‌کند؛ کاهش میزان بیماران ورودی به مراکز درمانی که به تبع آن، مدیریت اوضاع ممکن و از میزان مرگ و میر بیماران کاسته خواهد شد. . به دنبال آن کادر درمان نیز فرصت استراحت و یا تجدید قوا خواهند داشت.

البته این ایده جدیدی نیست و از ابتدای شیوع بیماری در جهان و اعلام وضعیت همه گیری کرونا، در دستور کار بسیاری از کشور‌ها قرار گرفت و اصطلاح «ایمنی گله ای» را به گوش بسیاری مان آشنا کرد.  البته ایمنی گله‌ای ایده‌ای نبود که در کشورمان تایید شود. حتی برخی مسئولان در ضدیت با آن بار‌ها سخنرانی کردند؛ اما در نهایت شاهد اجرای طرح‌هایی بودیم و هستیم که همخوانی چشمگیری با این شیوه دارد؛ طرح‌هایی از جمله الزام کسب و کار‌ها به تعطیلی در ساعت ۱۸ هر روز و یا کاهشساعت کار مترو که ظاهرا! چیزی جز تلاش برای محدودسازی تردد‌ها و در نهایت کاهش نرخ شیوع بیماری نیست اما نتیجه آنگونه نشد که باید.

دستورکاری ویژه که ظاهرا نتوانسته آن گونه که باید، از شمار مبتلایان به کووید ۱۹ و مرگ در پی ابتلا به این بیماری در کشورمان بکاهد و به گواه آمار، طرحی کم بازده (اگر نگوییم شکست خورده) بوده است. واقعیتی که مسئولان را مجاب به طراحی طرحی جدید کرده که در نشست این هفته ستاد ملی مبارزه با کرونا در روز شنبه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصویب شد.
 

بر اساس این طرح که «طرح جامع محدودیت‌های کرونایی» نام گرفته، سه دستور کار کلی تصویب شده که قرار است در مناطق سطح یک، دو و سه هشدار به اجرا درآید؛ به این صورت که در مناطق سطح هشدار قرمز، یکسری محدودیت‌ها به اجرا درخواهد آمد، در مناطق سطح هشدار نارنجی محدودیت‌های کمتری اعمال خواهد شد و مناطق سطح هشدار زرد، محدودیت کمتری به نسبت دو منطقه قبل خواهند داشت.

بر اساس این طرح، دیگر مناطق کشور که در هیچ کدام از سطوح هشدار قرار ندارند، به مانند ماه‌های اخیر، اجرای پروتکل‌ها و رعایت اصولی مانند فاصله گذاری الزامی است و پایش وضعیت همه نقاط کشور، مدام در دستور کار قرار دارد تا اگر وضعیت شیوع بیماری در منطقه‌ای تغییر کرد، سطح بندی آن منطقه تغییر کند و محدودیت‌ها بسته به این تغییر در دستور کار قرار گیرد.

آن گونه که سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا تشریح کرده، از نخستین روز آذرماه، این طرح به مدت دو هفته در سراسر کشور به اجرا درخواهد آمد و بعد در ادامه راه رصد و پایش خواهد شد تا برای تمدید یا حتی تشدید آن تصمیم گیری شود؛ تصمیم گیری‌هایی که منوط به بررسی نتایج این طرح است.

اما ظاهراً مردم دلباخته شمال آنگونه که اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا خطر افزایش همه گیری این ویروس را گوشزد می کنند گوششان بدهکار این حرف ها نیست. چرا که به گفته مسعود مردانی مردم از شب گذشته حماسه دیگری را خلق کرده و 72 ساعت مانده به آغاز اعمال محدودیت ها، چمدان به دست راهی شمال کشور شدند.
 
با این حساب و لیست مشاغلی هم که عصر امروز توسط رسانه ها منتشر شد حاکی از این است که این قرنطینه دو هفته ای تهران و 150 شهر دیگر آنطور هم که گفته شد، جدی نیست. 
چرا که با نگاهی به لیست مشاغلی که طی این دو هفته باز هستند مشاهده می کنیم که تعطیلی و یا قرنطینه شهرهای کشور شعاری بیش نیست که فقط به درد تیتر رسانه ها می خورد.
باز بودن رسانه های مکتوب، خشکشویی ها، تعمیرگاه های خودرو، چاپخانه ها و غیره تنها بخشی از مشاغلی است که باز بوده و مجاز به خدمات دهی هستند. اینکه ستاد ملی چگونه و با کدام استدلالی این جدول را تنظیم کرده است موضوع این گزارش نیست.
بحث بر سر این است که دولت چگونه می خواهد با این تصمیم گیری ضعیف و چندگانه این ویروس را مدیریت کند.؟
 
منبع: دیده بان ایران
 
 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر