کد خبر: 95527
A

مشرق نیوز: اگر در تظاهرات فرانسه کسی کشته نمی شود این است که آنها «تقی آزادارمکی» ندارند!/ محمدرضا عارف اصلاح طلب نجیب است

وب سایت هم مسلک روزنامه کیهان با انتشار مطلبی تحت عنوان "تفاوت فتنه ایرانی با "فتنه‌های فرانسوی و آمریکایی" به گفت و گوی یک استاد جامعه شناسی واکنش نشان داد.

مشرق نیوز: اگر در تظاهرات فرانسه کسی کشته نمی شود این است که آنها «تقی آزادارمکی» ندارند!/ محمدرضا عارف اصلاح طلب نجیب است

به گزارش دیده بان ایران؛ وب سایت امنیتی مشرق نیوز با اشاره به مصاحبه اخیر یک استاد جامعه شناسی درباره اعتراضات آبان سال گذشته نوشت: 

تقی آزادارمکی، از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون اغتشاشات "آبان ۹۸" با بیان اینکه "کلید شروع اعتراضات آبان ماه سال گذشته را نظام سیاسی یا همان حاکمیت زد"! اظهار کرده است: جامعه، تنها «واکنش» نشان داد. یک واکنش سیاسی و اجتماعی به این مسأله، چرا که اگر جامعه می خواست یک «کُنش حساب شده» از خود نشان دهد به راحتی نمی شد آن را سرکوب یا مدیریت کرد.

او همچنین می‌گوید: اگر این اتفاقات کُنشی سازمان یافته و معنادار بود، تکرار می شد و استمرار پیدا می کرد. بهتر است بگویم تبدیل به کلیشه می شد و مطالبات مطرح شده خود را پیگیری می کرد. ولی دیدیم که چنین نشد و با مقاومت نیروهای امنیتی و نظامی خاتمه یافت.

آزادارمکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر مفهوم "مسئولیت" نیز اظهار می‌کند: رابطه مردم و دولت بر اساس وظایف و مسئولیت خواهد بود. این مسأله ای اساسی است که متاسفانه در ایران از آن فاصله گرفته ایم. دولت زور می گوید و نظام سیاسی بر اساس یکسری قواعد کلی اعمال قدرت می کند و جامعه نیز در برابرش واکنش انجام می دهد. واکنش هایی که به کُشت و کشتار و خونریزی ختم می شود.

این فرد گفته است: دیدیم که در فرانسه جلیقه زردها تا قبل از کرونا هر هفته تظاهرات داشتند ولی یک نفر هم در آنجا کشته نشد، ولی ما در یک تظاهرات ۲ ساعته، ۱۰۰ کشته دادیم. به نظر می رسد که یک بی مسئولیتی در نظام سیاسی وجود دارد و از آنجا که جامعه هم بی مسئولیت است، خشونت به وجود می آید.

آزادارمکی از این هم می‌گوید که نظام سیاسی ایران جامعه را به سمت رادیکال شدن سوق می‌دهد! 

*دیرزمانی است که عمده ارکان اردوگاه چپ و رجال این جریان سیاسی؛ با کنار گذاشتن عقلانیت و مطالعه، جملگی در خیل چاکران و مریدان اعضای "هسته سخت اصلاحات" درآمده‌اند و صرفا به تئوریزه کردن اوامر و نواهی آنها مشغول‌اند.

یعنی گویا عملا دیگر نباید از یک استاد دانشگاه، یک جامعه شناس، یک فعال حزبی و یک رجل اصلاح‌طلب انتظار داشت چیزی غیر از آنچه حجاریان و علوی‌تبار می‌گویند، بگوید!

جالب است که حتی "محمدرضا عارف" که جزو اصلاح‌طلبان نجیب محسوب می‌شد هم در مقابل این "دیکتاتوری حزبی" تسلیم شد و پای حکم "تحریم انتخابات مجلس یازدهم" را در شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان امضا کرد.

این سایت هم مسلک روزنامه کیهان در ادامه نوشت: اظهارات آزادارمکی در بحث انکار "کنش حساب‌شده" بودن آبان ۹۸ نیز صحیح نیستند و تنها یک نگاه ساده به آرشیو وبلاگ مشرق در بحث "فتنه اقتصادی" که از قبل از دیماه ۹۶ منتشر شده است به سادگی اطلاعات بیشتری در زمینه فرایند طراحی شده آبان ۹۸ و هویت فرماندهانش را در اختیار مخاطبان محترم قرار می‌دهد.

همچنین ضمن اینکه قضاوت درباره سایر اظهارات آزادارمکی را بر عهده مخاطبان می‌گذاریم اما این نکته را هم بیان می‌کنیم که اگر در فرانسه یا آمریکا تظاهرات می‌شود اما علی‌الرویه کسی کشته نمی‌شود به این دلیل است که در این ممالک افرادی مثل آقای آزادارمکی بر منابر نیستند که به منطق خود چوب حراج بزنند و با ندیدن نشانه‌های بارز کج‌روی؛ مثلا حاکمیت را متهم به رادیکالیزه کردن جامعه کنند!

در واقع ما در این فرایند پیش گفته شاهد مصیبت پشت مصیبت هستیم...

مصیبت اول "محاسبه و تحلیل غلط کسانی از خواص" و مصیبت دوم عدم آگاهی عده‌ای از خواص به تأثیر جایگاه خود در بروز رخدادهای اجتماعی و امنیت کشور.

در ادامه نکات پیش‌گفته؛ تأمل در تحلیل مشرق که چند ماه قبل از فتنه اقتصادی آبان۹۸ و با عنوان "دورهمی فرماندهان فتنه آینده برای سال ۹۸" نگاشته شد؛ ضروری به نظر می‌رسد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر