کد خبر: 95654
A

احمد نقیب زاده: رئیس جمهور شدن نظامیان به معنای افزایش افراط گرایی در کشور است

دکتر نقیب زاده اما درباره خطرات احتمالی ناشی از روی کار آمدن یک چهره نظامی معتقد است: «نظامیان معمولاً کار را چکشی و سریع پیش می‌برند که می‌تواند منجر به اشتباهات جبران‌ناپذیری شود». وی با اشاره به ضعیف بودن جامعه مدنی در ایران و عدم توانایی بروز و ظهور نهادهای مردمی و مدنی در کشور رئیس‌جمهور شدن فردی با سابقه نظامی را به صلاح نمی‌داند و دلیل خود را اینگونه توضیح می‌دهد: «ما به خوبی می‌دانیم چهره‌های نظامی که صحبت از ورود آن‌ها به انتخابات 1400 می‌شود، چه جریانی پشت سرشان قرار دارد و چه گروهی با روی کار آمدن آن‌ها قدرت خواهند گرفت. این موضوع خطر افراط‌گرایی را افزایش می‌دهد

احمد نقیب زاده: رئیس جمهور شدن نظامیان به معنای افزایش افراط گرایی در کشور است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دکتر احمد نقیب زاده، استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه امیدوار است در ایران چهره‌ای مدنی و دارای شایستگی‌های مدیریتی سکان اجرایی کشور را برعهده گیرد، گفت: «رئیس‌جمهور شدن یک فرد نظامی پیش از این و در کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه سابقه داشته است، اما اینکه چگونه می‌توان ابزار نظامی‌گری را از یک رئیس‌جمهور نظامی گرفت، بستگی به قدرت جامعه مدنی و نهادهای مردمی دارد».

وی معتقد است لفظ این قضیه که فردی با سابقه نظامی در انتخابات شرکت کند و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد و ازقضا پیروز انتخابات هم شود، ایرادی به آن وارد نیست.

او می‌افزاید: «برای نمونه ژنرال آیزنهاور در ایالات‌متحده به ریاست جمهوری رسید و عملکردی که او از خود نشان داد وی را تبدیل به یکی از روسای جمهور محبوب در تاریخ آمریکا کرد. ژنرال دوگل نیز در فرانسه خدمات شایان توجهی داشت که نمی‌توان آن‌ها را منکر شد».

دکتر نقیب زاده اما درباره خطرات احتمالی ناشی از روی کار آمدن یک چهره نظامی معتقد است: «نظامیان معمولاً کار را چکشی و سریع پیش می‌برند که می‌تواند منجر به اشتباهات جبران‌ناپذیری شود».

وی با اشاره به ضعیف بودن جامعه مدنی در ایران و عدم توانایی بروز و ظهور نهادهای مردمی و مدنی در کشور رئیس‌جمهور شدن فردی با سابقه نظامی را به صلاح نمی‌داند و دلیل خود را اینگونه توضیح می‌دهد: «ما به خوبی می‌دانیم چهره‌های نظامی که صحبت از ورود آن‌ها به انتخابات 1400 می‌شود، چه جریانی پشت سرشان قرار دارد و چه گروهی با روی کار آمدن آن‌ها قدرت خواهند گرفت. این موضوع خطر افراط‌گرایی را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به نارضایتی مدنی شود. به همین خاطر من امیدوارم ریاست جمهوری آینده به دست فردی مدنی و غیرنظامی با شایستگی‌های مدیریتی بیفتد».

 

 

منبع: ستارهصبح

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر