کد خبر: 95731
A

میرزایی‌نیکو: تصمیم سران قوا برای گرانی بنزین، کتباً به اطلاع رهبری رسیده و ایشان در جریان امور قرار داشتند/ با استیضاح رحمانی‌فضلی ناگفته‌های زیادی از حوادث آبان‌ماه روشن می‌شد

میرزایی نکو در جریان تصمیم به افزایش نرخ سوخت در آبان ۹۸، نظر و تصمیم رهبری ، منتج به برگزاری جلسات سران قوا شد. منتها، متاسفانه در جایی که باید پیرو این تصمیم کار نظارتی و اجرایی لازم به صورت کارشناسی برای انجام طرح صورت می‌گرفت، شاهد آن نبودیم و خسارت‌هایی به بار آمد که دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

میرزایی‌نیکو: تصمیم سران قوا برای گرانی بنزین، کتباً به اطلاع رهبری رسیده و ایشان در جریان امور قرار داشتند/ با استیضاح رحمانی‌فضلی ناگفته‌های زیادی از حوادث آبان‌ماه روشن می‌شد

به گزارش دیده بان ایران؛ قاسم میرزایی‌نیکو، سخنگوی مجمع ایثارگران ضمن اشاره به تصمیم‌گیری سران قوا درخصوص افزایش یکباره نرخ سوخت در آبان سال گذشته، اظهار داشت: از آن جا که همه پذیرفته بودند که یک سری تصمیمات کلان در زمان اضطرار در جلسه سران قوا مورد بررسی و اعمال تصمیم قرار بگیرد، اتخاذ این تصمیم در این جلسه، چندان محل بحث نبود.

در جریان تصمیم مربوط به گرانی بنزین نیز، نمایندگانی از مجلس، نظیر رئیس مجلس، روئسای کمیسیون‌های امنیت ملی، برنامه و بودجه و اقتصادی در کنار نمایندگان اقتصادی از نهادهای ریاست جمهوری و دستگاه قضائی به عنوان عناصر کارشناسی حضور پیدا کرده و در جریان روند و چگونگی اتخاذ این تصمیم قرار داشتند.

اگر لاریجانی تصمیم سران قوا را با نمایندگان درمیان می‌گذاشت، ماجرای آبان به گونه دیگری رقم می‌خورد

اما نکته مهم که مورد گلایه نمایندگان قرار گرفته و ابهاماتی را درخصوص چگونگی این تصمیم‌گیری به وجود آورد، این بود که متاسفانه، همکاران ما، مجلس را از ماوقع این جلسه در میان نمایندگان و حتی کمیسیون‌های مربوطه مطرح نکرده و حتی لاریجانی نیز به عنوان رئیس مجلس، سخنی با نمایندگان مردم مطرح نکرد.

اگر چنین می‌شد، قطعا ماجرای تلخ آبان ماه به گونه دیگری رقم می‌خورد و احتمالا شاهد این همه خسارات اجتماعی و سیاسی نبودیم. چرا که در صورت در جریان قرار گرفتن حدود ۲۵۰ نماینده از چگونگی این تصمیم‌گیری و توجیه آن‌ها، می‌توانستیم شاهد اقناع‌سازی افکار عمومی در حوزه‌های انتخابیه بوده و آمادگی بیشتری در میان مردم داشته باشیم.

امری که امام خمینی در زمان پذیرش قطعنامه و نوشیدن جام زهر به درستی وارد عمل شده و با اخذ نظر چهره‌هایی نظیر آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، مهندس میرحسین موسوی، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و سایر نفرات، زمینه پذیرش این تصمیم را فراهم کرده و البته در نهایت نیز، عنوان کردند که حرف‌های محسن رضایی، شعاری بیش نیست.

تصمیم سران قوا برای گرانی بنزین، کتبا به اطلاع رهبری رسیده بود

در جریان تصمیم به افزایش نرخ سوخت در آبان ۹۸، نظر و تصمیم رهبری ، منتج به برگزاری جلسات سران قوا شد. منتها، متاسفانه در جایی که باید پیرو این تصمیم کار نظارتی و اجرایی لازم به صورت کارشناسی برای انجام طرح صورت می‌گرفت، شاهد آن نبودیم و خسارت‌هایی به بار آمد که دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

علاوه بر اینکه، جلساتی در حضور رهبری در این خصوص برگزار شده و در نهایت، تصمیم سران قوا، کتبا به ایشان اعلام شده بود. پیرو اتفاقات تبعی این تصمیم در کشور، مجلس نیز در کمیسیون‌های امنیت ملی، شوراها و امور داخلی و همچنین یکی دیگر از کمیسیون‌ها جلسات متعددی برگزار کرده و با دعوت مسئولین ارشد به این جلسات، ابعاد مختلف مسئله را مورد ارزیابی و واکاوی قرار داد.

بر همین اساس، ما نیز با پیگیری مطهری، امضاهای لازم برای استیضاح رحمانی فضلی را جمع‌آوری کرده و در کنار حدود ۱۲ نفر از همکاران بر انجام آن اصرار کردیم. البته، فشارهای زیادی برای پس گرفتن این طرح وجود داشت و در کنار آن، حتی برخی از مدعیان اصلاح‌طلبی در فراکسیون امید نیز با ادعای اینکه پیگیری استیضاح الان به صلاح کشور نیز، خواستند که از شمار امضاها کم شود.

با استیضاح رحمانی‌فضلی ناگفته‌های زیادی از حوادث آبان‌ماه روشن می‌شد

اما مطهری به عنوان طراح استیضاح، محکم بر اجرای آن اصرار کرد تا به دلیل بی‌مبالاتی‌ها و اهمال صورت گرفته، این طرح پیگیری شود. در این رابطه اما متاسفانه، هیئت رئیسه مجلس و به طرو مشخص، علی لاریجانی اجازه پیگیری طرح را نداده و با وعده پیگیری آن، پس از انتخابات مجلس، طرح را به بعد موکول کردند. پس از انتخابات نیز، بسیاری از نمایندگان ردصلاحیت شدند و طرح، عملا از موضوعیت خارج شد.

به شخصه معتقدم که اگر استیضاح رحمانی فضلی دنبال و اجرا می‌شد، مطالب و ناگفته‌های فراوانی را می‌توانستیم از حوادث آبان بشنویم که متاسفانه، اجازه ندادند و منتفی شد.

پخش سخنان رهبری در مجلس، فصل‌الخطاب شد

در رابطه با طرح افزایش نرخ سوخت نیز، مجلس سه طرح عمده داشت که دو طرح آن به صحن آمد و البته، رای نیاورد. یکی از این طرح‌ها، یکی شدن یارانه سوخت و تثبیت نرخ بر قیمت حدود ۱۵۰۰تومان بود و طرح دیگر با سو فوریت نیز بر ملغی کردن تصمیم سران قوا و تصویب آن پس از بررسی نمایندگان بود که متاسفانه، رای لازم را به دلایلی کسب نکرد. وقتی هم که سخنان رهبری را در مجلس پخش کردند، این سخنان، فصل الخطاب شد و عملا همه از پیگیری منصرف شدند.

من در همان زمان، محکم مطرح کردم که وقتی دبیر شورایعالی امنیت ملی نیز به دیدار برخی از خانواده‌های آسیب دیدگان و جان باختگان حوادث رفته، باید با مسببین این حوادث برخورد شده و از خانواده‌ها دلجویی شود که متاسفانه، همین مسئله هم پیگیری نشد.

تا سه‌گانه‌های تصمیم‌گیری برداشته نشود، نمی‌توان هیچ انتظاری از مجلس داشت

با تاسف باید گفت که جایگاه مجلس به شدت تضعیف شده و یک سری نهادهای تصمیم‌گیری بالاسر نهاد پارلمان مسلط شده‌اند. ما در حال حاضر، آن هم با شکل کنونی، اعمال تصمیم از سوی نهادهایی نظیر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را بالای سر مجلس داریم و در عین حال، احکام حکومتی نیز فوق همه این قضایا صادر می‌شوند.

به نظر من تا مادامی که این سه‌گانه‌ها و دوگانه‌ها در تصمیم‎‌گیری‌ها از میان برداشته نشود، نمی‌توان هیچ انتظاری به مجلس داشت. کما اینکه، حتی در همین مجلس فعلی نیز شاهد تداوم همین رویه هستیم.

 

منبع:امتداد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر