کد خبر: 95833
A

الف: رساندن صدای مظلومی که هیچ پناهگاه و مامنی ندارد کار درستی است

ماجرای تخریب آلونک زن بندرعباسی در روزهای اخیر موجب واکنش‌های بسیاری شده است. بعد از انتشار فیلم مسئولان شهرداری نسبت به عذرخواهی از ایشان اقدام و قول و قرارهایی نیز داده بودند. در این بین اظهارنظر تازه شهردار بندرعباس در روز اول آذرماه محل حرف و حدیث‌های جدیدی شده است.

الف: رساندن صدای مظلومی که هیچ پناهگاه و مامنی ندارد کار درستی است

به گزارش دیده بان ایران؛  سایت الف نزدیک به احمد توکلی نوشت: ماجرای تخریب آلونک زن بندرعباسی در روزهای اخیر موجب واکنش‌های بسیاری شده است. بعد از انتشار فیلم مسئولان شهرداری نسبت به عذرخواهی از ایشان اقدام و قول و قرارهایی نیز داده بودند. در این بین اظهارنظر تازه شهردار بندرعباس در روز اول آذرماه محل حرف و حدیث‌های جدیدی شده است.

عباس امینی زاده در خصوص اینکه شایعه شده فیلم پخش شده توسط عوامل شهرداری بندرعباس بوده می گوید:« این که چه کسی فیلم را پخش کرده ممکن است و باید دستگاه های ذی ربط ورود کنند.»

درباره موضع‌گیری جدید شهردار بندرعباس باید گفت این که فیلم را چه کسی ضبط کرده و نیت واقعی وی چه بوده مسئله نیست. در واقع این مسئله صرفا دغدغه شهردار است.

 نکته مهم این است که رساندن صدای مظلومی که هیچ پناهگاه و مامنی ندارد و درمانده در مقابل شرایط و وضعیت اقتصادی شده نه تنها قبیح نیست بلکه امری درست، اخلاقی و انسانی بوده و شایسته تشویق هم است. از سوی دیگر در هیچ قانونی ضبط و انتشار چنین فیلمی به عنوان اتهام و امری خلاف در نظر گرفته نشده است.

می توان این سوال را نیز مطرح کرد اگر این فیلم منتشر نمی شد آیا صدای مظلومیت چنین فردی به گوش دیگران می رسید؟ آیا آن مسئولانی که تا قبل از حادثه در انجام وظایف خود به شیوه درست قصور و کوتاهی داشته اند ناچار به پاسخگویی می شدند و وعده جبران می دادند.

 بنابراین انتشار فیلم نه تنها، اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی نبوده بلکه اقدامی صحیح و منطقی بوده است.

 نکته مهمی که شهردار بندرعباس در نظر نگرفته این است که در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی، استفاده اکثریت مردم از گوشی هوشمند، گسترش حضور افراد جامعه در شبکه‌های اجتماعی و ... هر شهروند خود به یک رسانه تبدیل شده و هیچ قدرتی دیگر توانایی مقابله با این مسئله را ندارد. 

در واقع می توان گفت عملاً نظارت شهروندان بر عملکرد مسئولان و مقامات با وجود رسانه‌ها و گسترش فناوری بسیار بهتر و بیشتر شده است. 

از این رو اگر هر اقدامی غیر از تن دادن به این اصل و قاعده اتخاذ شود عملاً خلاف جریان آب شنا کردن است که قطعا در مقطع زمانی فعلی به سرانجام نخواهد رسید.

بنابراین مسئولان بهتر است یاد بگیرند علاوه بر این که اجرای قانون( فارغ از اشتباه یا درست بودن آن)، وظیفه هر ماموری است شیوه و طریقه اجرای آن نیز حائز اهمیت است و نمی توان به گونه‌ای مبادرت به انجام کاری کرد که اقشار آسیب پذیر و محروم جامعه بیش از پیش در تنگنا قرار گیرند.

البته این که همیشه انتشار فیلم یا کلیپی از زیرمجموعه یک نهادی توسط برخی مقامات سیاسی جلوه داده می شود یا حتی فراتر از آن امنیتی قلمداد شود تنها راهی برای فرار از پاسخگویی در قبال کارها و اقدامات اشتباه است و قطعا نمی تواند موجب سلب مسئولیت شود. در واقع این گونه ترفندها دیگر جوابگو نیست و ناچاراً مسئولان و مقامات باید پاسخگوی مسئولیتی که برعهده گرفته اند باشند و گرنه بهتر آن است عطای مسئولیت را به لقای آن ببخشند.

فراموش نشود پیش از شهردار بندرعباس و در سطحی بالاتر نیز برخی از مسئولان انجام چنین برخوردی را در قبال انتشار یک کلیپ یا فیلم انجام داده بودند اما بهره ای از این اقدام خود نبرده بودند. در این باره یادآوری ماجرای نماینده سابق سراوان و درگیری که با کارمند گمرک بوجود آمد حائز اهمیت است که برخی نمایندگان مجلس دهم و علی الخصوص رئیس وقت بیشتر از آن که به رفتار نادرست نماینده بپردازند در پی شناسایی و برخورد با ضبط کننده فیلم بودند.

بنابراین باید گفت اینکه شهردار بندرعباس خواستار برخورد با ضبط کننده فیلم شده به منزله ناآشنایی و ناآگاهی ایشان از الزامات و مختصات دوران جدید است که ویژگی آن تعهد به نظارت همگانی و شفافیت است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر