کد خبر: 95906
A
رئیس کمیسیون اصل 90 مطرح کرد:

پژمانفر: 90 درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور وارد می شود

رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: به‌رغم اینکه ما در کشور نژاد آرین داشتیم و داریم، عده‌ای تلاش کردند که این موضوع را از بین ببرند. حتی تلاش کردند مرکز تحقیقاتی را که در ارتباط با مرغ آرین کار می‌کرد تعطیل کنند.

پژمانفر: 90 درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور وارد می شود
به گزارش دیده بان ایران، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس درباره غفلت کشور نسبت به ظرفیت‌های بومی تولید مرغ گفت: تا به امروز دانش تولید لاین مرغ در جهان در اختیار 6 کشور آمریکا، آلمان، هلند، انگلیس، فرانسه و همچنین ایران (با داشتن مرغ لاین آرین) به عنوان تنها دارنده لاین مرغ در خاورمیانه بوده است. اهمیت این دانش در جهان به واسطه استراتژیک بودن محصول نهایی آن بسیار زیاد است ولی متاسفانه طی سالیان گذشته کشور ما از این امتیاز ویژه خود استفاده نکرده و نژاد لاین آرین با افزایش واردات و در نتیجه وابستگی به نژادهای مرغ اجداد و مادر اروپایی در حاشیه مانده و روز به روز ضعیف‌تر شده است.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر ادامه داد: وزن استاندارد تحویل به کشتارگاه مرغ زنده در دنیا 2/1 تا 2 کیلوگرم و عمده مرغ‌های موجود در بازارهای جهانی دارای وزن 1400 الی 1600 گرم است. مرغ نژاد آرین در طول دوره رشد و رسیدن به این وزن استاندارد جهانی هیچ تفاوتی با انواع نژادهای رقیب خارجی خود ندارد، بنابراین از لحاظ مصرف دان و سایر نهاده‌های طیور هیچ هزینه مازادی به تولید‌کنندگان تحمیل نخواهد کرد. وی افزود: این مرغ نژاد آرین از اوایل دهه 70 تا اوایل دهه 80 شمسی بیش از 85 درصد نیاز مرغ اجداد و مادر صنعت پروتئین طیور کشور را تأمین می‌کرد. این نژاد از نیمه اول دهه 80 شمسی به علت ورود انواع نژادهای مرغ درشت‌جثه و دارای دوره پرورش بیش از 35 روز، توان رقابتی خود را در بازار طیور کشور از دست داد و سهم مرغ نژاد آرین از 85 درصد به کمتر از یک درصد فعلی رسید و در نتیجه نژاد پایه‌ای صنعت طیور کشور تاکنون به طور کامل وابسته به نژادهای مرغ اجداد اروپایی بوده است.
وی گفت: به‌رغم اینکه ما در کشور نژاد آرین داشتیم و داریم، عده‌ای تلاش کردند که این موضوع را از بین ببرند. حتی تلاش کردند مرکز تحقیقاتی را که در ارتباط با مرغ آرین کار می‌کرد تعطیل کنند.
پژمانفر درباره تاثیر استفاده از ظرفیت‌های بومی تولید مرغ بر کاهش وابستگی کشور، اظهار داشت: امروز کشورهایی که لاین مرغ در اختیار ندارند برای تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ وابسته به کشورهای دارای این فناوری هستند. اگر این موضوع با بحث تحریم‌های بین‌المللی و امنیت غذایی در کنار هم بررسی شود، مشخص می‌شود که دسترسی یا عدم دسترسی به لاین مرغ چقدر برای کشور ما اهمیت دارد و می‌تواند تبدیل به سلاحی در برابر تهدیدهای جدی علیه کشورمان توسط دولت‌های متخاصم شود. رئیس کمیسیون اصل 90 در انتها با انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی گفت: سوالی که اکنون باید از مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی پرسید این است که چرا ما باید علاوه بر لاین مرغ، در خوراک دام و طیور هم به خارج از کشور وابسته باشیم؟ متاسفانه در سال‌های اخیر، این وابستگی روز‌به‌روز افزایش پیدا کرده و به میزانی رسیده است که حدود 90 درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر