کد خبر: 96068
A

قُدقُد مرغ در بهارستان/ برنامه ویژه مجلس انقلابی برای تنظیم قیمت مرغ به کجا رسید؟

بررسی عملکرد چند ماه گذشته مجلس یازدهم که با شعار وادار کردن دولت برای بهتر کردن شرایط اقتصادی آغاز بکار کرد نشان می دهد؛ که نمایندگان دست چین شده خانه ملت بدون پاسخ دادن به پرسش های اساسی مردم در حوزه معیشت و اقتصاد و اثر تحریم ها بر زندگی آنها، تنها به مطرح کردن طرح هایی اقدام می کنند که نه وظیفه آنهاست و نه قادر به انجامش هستند. مجلسی با میلیون ها تومان هزینه تشکیل جلسه؛ به جای ارائه طرح برای حل ریشه ای مشکلات اقتصادی دنبال بحث بی فایده و بی سرانجام بر سر مرغ و تخم مرغ است حال آنکه ریشه های این بحران به حال خود رها شده است؟

قُدقُد مرغ در بهارستان/ برنامه ویژه مجلس انقلابی برای تنظیم قیمت مرغ به کجا رسید؟

به گزارش دیده بان ایران؛ در جلسه صبح روز گذشته مجلس یازدهم، محمدباقر قالیباف با اشاره به بالا رفتن قیمت مرغ در کشور از پشت تریبون خانه ملت گفت: این روزها گرانی‌ های افسارگسیخته دغدغه اصلی مردم شده است و زندگی را بر مردم سخت کرده و پدران را شرمنده و شرمسار خانواده ها نموده است. گرانی های کمرشکنی که یک روز با تخم مرغ آغاز شد و حال به مرغ رسیده است و امروز قیمت مرغ تبدیل به نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاستگذاری شده است . 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: ضروری است بخش‌های مختلف دولت با هماهنگی کامل سریعاً نسبتاً به ساماندهی مجدد بازار کالاهای اساسی به خصوص مرغ اقدام کنند در همین زمینه لازم است کمیسیون کشاورزی مجلس با سرعت و دقت وظیفه نظارتی خود را در این باره انجام و گزارش آن را به مجلس و مردم ارائه کند.

اشاره ای که کمیسیون کشاورزی مجلس را بر آن داشت تا با دعوت از وزرای جهادکشاورزی و صمت این موضوع را پیگیری کنند. هر چند که جلسه عصر روز گذشته کمیسیون به دلیل غیبت دو وزیر برگزار نشد و فرصت طلایی(!) برای کاهش قیمت مرغ از دست رفت.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان روز گذشته در گفت و گو با نامه نیوز در ارتباط با افزایش قیمت های افسارگسیخته این روزهای بازار گفت: مهم‌ترین ضعف دولت در مدیریت اقتصاد را «بی‌اعتنایی به افزایش قیمت‌ها» دانست و تاکید کرد: «دولت نباید اجازه می‌داد قیمت‌ها به قدری افزایش پیدا کند که داد مردم درآید و بعد به فکر کنترل آن افتد. ساده‌ترین مثال آن همین وضعیت قیمت مرغ است. دولت که می‌داند این قوت مردم است و در مسیر افزای قیمت قرار گرفته پس باید خیلی پیش از آنکه به اینجا برسد، مساله را مدیریت کند. من اسم این رویکرد فقط می‌توانم بی‌اعتنایی بگذارم».

بغزیان تاکید کرد: «من فکر نمی‌کنم که بروز این وضعیت ناآگاهانه باشد. این وضعیت آگاهانه صورت می‌گیرد».

این کارشناس مسائل اقتصاد همچنین گفت: «من معتقدم که بازار در بخش ارز، خودرو، کالا‌های اساسی مثل برنج، مرغ و ... قابل مدیریت بود و دولت می‌توانست به جای ابراز همدردی و وعده مدیریت دادن، ورود کرده و قیمت‌ها را کنترل می‌کرد. اصلا نیازی به صرف این همه زمان بود به خصوص در بحث نظارت بر قیمت‌هایی که اعلام می‌شود».

هادی حق شناس، یکی دیگر از کارشناسان حوزه اقتصاد هم در همین رابطه می گوید: ا از اردیبهشت سال گذشته دچار اخلال مالی در عرصه جهانی شدیم تا حدی که کره جنوبی پول نفتی ما را بلوکه کرد یا حتی در اقلام معمولی و رایجی مانند سویا دچار کمبود شدیم زیرا دانه‌های آن از خارج از کشور وارد می‌شود یا همین کمبود روغن به دلیل آن است که کشتی‌های دانه‌های روغنی در بنادر لنگر گرفته‌اند اما ترخیص نمی‌شوند و حتی باید هزینه تأخیر در ترخیص هم پرداخت شود.مرغ هم به همین شکل. دانه مرغ وارداتی است و وقتی وارد نشود در عرضه دچار بحران می‌شویم که شده‌ایم و می‌بینیم که قیمت آن مرز کیلویی 30هزار تومان را هم رد می‌کند».

اما نکته غیرقابل انکاری که در اظهارات بسیاری از کارشناسان امر اقتصاد می توان به آن اشاره کرد نقش پررنگ تحریم های دولت آمریکاست. تحریم هایی که طیف اصولگرا و بهارستان نشین ها ضمن گلایه، از آن به عنوان نعمت یاد می کنند.

بررسی عملکرد چند ماه گذشته مجلس یازدهم که با شعار وادار کردن دولت برای بهتر کردن شرایط اقتصادی آغاز بکار کرد نشان می دهد که نمایندگان دست چین شده خانه ملت بدون پاسخ دادن به پرسش های اساسی مردم در حوزه معیشت و اقتصاد و اثر تحریم ها بر زندگی آنها، تنها به مطرح کردن طرح هایی اقدام می کنند که جز بهبود مقطع ای وضعیت مردم و بالا رفتن نرح تورم در کوتاه مدت هیچ دست آورد دیگری به دنبال ندارد.

مجلسی که به جای قانونگذاری و بهبود محیط کسب و کار حالا به دنبال تثبیت قیمت مرغ در بازار است و رئیس آن که خود یکی از عوامل گران اداره شدن کشور است اذعان دارد که "قیمت مرغ به نماد ناکارآمدی تبدیل شده است."

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • مهدی

    همش سانسور جمعش کنید این جفنگیات نیوزتون رو

ارسال نظر