کد خبر: 96101
A

سیدجلال ساداتیان سفیر سابق ایران در انگلستان: گروهی در داخل تلاش‌شان را برای به‌هم زدن کلی برجام و قطع ارتباط احتمالی جو بایدن با ایران انجام می‌دهند

سید جلال سادتیان دیپلمات سابق: ایران هم باید از تغییر فضای دیپلماسی جهان استقبال کند و با روشی واقع‌بینانه به مساله احیای دوباره برجام ورود کند. البته گروهی در داخل مُجدانه تلاش‌شان را برای به‌هم زدن کلی توافق هسته‌ای انجام می‌دهند.

سیدجلال ساداتیان سفیر سابق ایران در انگلستان: گروهی در داخل تلاش‌شان را برای به‌هم زدن کلی برجام و قطع ارتباط احتمالی جو بایدن با ایران انجام می‌دهند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سید جلال ساداتیان، سفیر اسبق ایران در انگلیس،درباره گفت و گوهای ایران و آمریکا اظهار داشت: مواضع‌ اروپا در قبال سیاست‌های دونالد ترامپ،‌ مواضعی بر اساس تبعیت از توافقات بین‌المللی بود، چرا که آنها خود را به قرارداد منعقد شده برجام متعهد می‌دیدند. بر همین اساس وقتی ترامپ از برجام خارج شد، با او به مقابله پرداختند. در واقع اگر آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج نمی‌شد،‌ کشورهای اروپایی هیچ مشکلی برای همراهی با ایران در راستای تعهدات امضا شده نداشتند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: با پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، حالا فضای دیپلماسی بین‌المللی آماده احیای دوباره توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵  است. به همین منظور دولت‌های اروپایی صاحب رای در برجام، حتما تلاش‌شان را شروع خواهند کرد تا زمینه را برای باطل کردن خروج آمریکا از این توافق مهم ‌آماده کنند.

او همچنین تصریح کرد: اروپایی‌ها در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر کرده‌اند، از ایران این مطالبه را داشتند که به همه تعهدات‌اش عمل کند، آن هم بدون اشاره به اینکه بعد از خروج آمریکا خود آنها تعهدهای‌شان را نادیده گرفتند. البته‌ آنها اینستکس را نشانه‌ای از همکاری و تلاش برای تعامل خود با جمهوری اسلامی مطرح کرده‌‌اند. آن هم در شرایطی که عملا در قالب اینستکس کار زیادی انجام ندادند.

ساداتیان در ادامه افزود: بعد از قلدری آمریکایی‌ها، کشورهای اروپایی باید طبق معاهده‌ای که امضا کرده بودند در مساله هسته‌ای بنا را تعامل با ایران می‌گذاشتند. اما ایران نتوانست مراوده‌ مالی داشته باشد و همچنین در بحث تجارت و البته بازار نفت جهانی با محدودیت‌های زیادی روبرو شد تا مشخص شود، اروپا به وظیفه خود عمل نکرده است. پس ایران طلب‌کار اروپایی‌ها است و آنها باید پاسخی قانع‌کننده برای خلف وعده داشته باشند یا حداقل بعد از روی کار آمدن بایدن در کاخ سفید، به قرارداد هسته‌ای پایبند بمانند.

وی توضیح داد: ایران هم باید از تغییر فضای دیپلماسی جهان استقبال کند و با روشی واقع‌بینانه به مساله احیای دوباره برجام ورود کند. البته گروهی در داخل مُجدانه تلاش‌شان را برای به‌هم زدن کلی توافق هسته‌ای انجام می‌دهند. به هر حال بایدن در کابینه‌اش از چهره‌هایی استفاده خواهد کرد که در تیم باراک اوباما بودند که این نشانه‌ای ‌آشکار از اراده رئیس‌جمهوری جدید آمریکا برای بازگشت کشورش به برجام است.

سیدجلال ساداتیان در پایان گفت‌: برجام برای کل نظام بین‌الملل اهمیت دارد و با خروج ترامپ از کاخ سفید می‌توان به احیای این توافق بسیار مهم امیدوار بود.

 

منبع: اعتماد انلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر