کد خبر: 96214
A

فریدون مجلسی: ترور فخری زاده تاثیری در بازگشت بایدن به برجام نخواهد داشت/ نهادهای قدرت از اول با برجام مخالف بودند

این کارشناس بین الملل گفت: دولت بعدی آمریکا نیز اولا این حادثه را محکوم کردند و ثانیا به اعتقاد من وقتی که مشغول کار شود، به برجام بدون قید و شرط برمیگردد. البته این به معنی برداشتن تحریم ها نیست چون این تحریم‌ها را آغاز تحریم‌های جدید می‌داند. حتی وقتی ترور آقای سلیمانی را محکوم کردند ، در عین حال عملکرد و اقدمات او را هم محکوم کرده بودند.

فریدون مجلسی: ترور فخری زاده تاثیری در بازگشت بایدن به برجام نخواهد داشت/ نهادهای قدرت از اول با برجام مخالف بودند

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران عصر دیروز ترور شد و بلافاصله بعد از این رویداد تلخ و غافلگیر کننده شاهد تلاش برخی برای بهره‌برداری‌های سیاسی بودیم. هنوز شوک خبر شهادت فخری‌زاده فروکش نکرده بود که آقایان پرچم ضد مذاکره برداشته و مطالبه خونخواهی و انتقام را مطرح کردند.


پاسخ به این اقدام تروریستی به جای خود اما تحت تاثیر قرار دادن فضای سیاسی و دیپماسی کشور به واسطه برخی اهداف سیاسی و جناحی بحث دیگری است. به اضافه اینکه در بیرون از مرزهای ایران نیز خیلی‌ها از جمله اسرائیلی‌ها هرچه در چنته دارند برای مانع تراشی در مسیر احیای برجام و احتمالا تعامل با غرب و آمریکا رو می‌کنند. بر مبنای برخی تحلیل‌ها حتی همین حادثه تروریستی نیز در زمره اینگونه اقدامات قرار می‌گیرد.


از این رو است که بررسی آثار این ترور در آینده برجام و دیپلماسی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین کشورمان در این باره می‌گوید: «فکر نمی‌کنم تاثیر زیادی داشته باشد. من اصلا به مذاکرات امیدی نداشتم و فکر نمی‌کنم که بایدن هم می توانست موافقتی را در جهت انجام مذاکره جلب کند. چون مذاکره با دولت که معنا ندارد و قبلا هم نتیجه مذاکره آن را دیدم».


وی افزود: «نهادهای قدرت از اول با برجام مخالف بودند و آن را در وضعیتی قرار دادند که اگر ایران از برجام خارج شود، تحریم ها از تعلیق خارج شود. یعنی همین یک خاصیت برای برجام مانده است.»


مجلسی همچنین گفت: «دولت بعدی آمریکا نیز اولا این حادثه را محکوم کردند و ثانیا به اعتقاد من وقتی که مشغول کار شود، به برجام بدون قید و شرط برمیگردد. البته این به معنی برداشتن تحریم ها نیست چون این تحریم‌ها را آغاز تحریم‌های جدید می‌داند. حتی وقتی ترور آقای سلیمانی را محکوم کردند ، در عین حال عملکرد و اقدمات او را هم محکوم کرده بودند».


وی افزود: « به نظر من این مساله نیاز به زمان دارد و این زخم باید التیام پیدا کند». مجلسی در پاسخ به اینکه نقش اسرائیل در این ماجرا چقدر است؟ گفت: « به نظرم این مساله در راستای هدف اسرائیل یعنی ایجاد درگیری در روزهای باقی مانده از دولت ترامپ است».


این کارشناس مسائل بین المللی خاطرنشان کرد: «در ادبیات سیاسی اسرائیل نیز آقان رام هگایی نویسنده کتاب ایران هراسی، صراحتا نوشته که دولت اسرائیل در زمان بوش پسر که احساس کرد روابط ایران و امریکا در مسائل افغانستان رو به بهبود است، امریکا را مجبور کرد تا ایران را بدون اینکه ربطی به قضایای دیگری داشته باشد در محور شرارت قرار دهد و این سرآغاز جدایی در دورانی شد که بیشترین همکاری‌ها بین دو دولت وجود داشت. از آن پس نیز دیگر سیر منفی روابط ادامه داشته است».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر