کد خبر: 96222
A

آیت الله اراکی: مشکل ما فقط وجود ترامپ نبود/ انتقام خون سلیمانی و فخری‌زاده باید هیبت نظام را بازگرداند

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد:‌ انتقام خون شهیدان هسته ای و شهید بزرگ حاج قاسم سلیمانی و شهید اخیر دانشمند بزرگ محسن فخری زاده، باید گرفته شود، و این انتقام باید در سطحی باشد که هیبت و اقتدار شکسته شده نظام اسلامی را بازگرداند.

آیت الله اراکی: مشکل ما فقط وجود ترامپ نبود/ انتقام خون سلیمانی و فخری‌زاده باید هیبت نظام را بازگرداند

به گزارش دیده بان ایران؛ آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به سخنان اخیر حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور، اظهار داشت: خطاهای سیاسی بزرگ توسط بعضی مسئولین انجام شده و در حال انجام است. اینکه همه مشکلات روابط ایران با آمریکا را به عهده ترامپ و ترامپیست بگذاریم و طوری وانمود کنیم که قبل از دوره ترامپ، روابط ما با آمریکا خوب بوده است و به خاطر ترامپ این مشکلات به وجودآمده است، این نه تنها یک خطای بزرگ است بلکه بالاتر از خطا، یک تحریف بزرگ است. 

*مشکل ما فقط وجود ترامپ نبود 

وی ادامه داد: البته ترامپ یک بلایی بود بر همه دنیا و خود مردم آمریکا بیشتر از این بلا رنج بردند ولی مشکل ما فقط وجود ترامپ نبود بلکه دولت آمریکا به عنوان یک دولت استکباری است که قبل از ترامپ وجود داشت. ترامپ تنها کاری که کرد آن دست مخملی را که اوباما درست کرده بود را بیرون آورد و دست چدنی آمریکا را نشان داد.

* گناه بزرگی است که بر جنایت اوباما علیه ملت ایران سر پوش بگذاریم

عضو شورای عالی حوزه علمیه خاطر نشان کرد: اتفاقا آن کسی که به تعهداتش عمل نکرد و علی رغم امضای برجام، تعهدات خود را زیر پا گذاشت اوباما بود، ما هنوز یادمان نرفته است که شدیدترین تحریم ها به وسیله اوباما صورت گرفت و نقض برجام ابتدا توسط خود اوباما انجام شد نه ترامپ، این گناه بزرگی است که بر جنایتی که توسط اوباما علیه ملت ایران انجام گرفت سر پوش بگذاریم. بلکه همان طور که بیان شد این حرف نه تنها این یک خطای بزرگ سیاسی است بلکه یک تحریف بزرگ است.

وی افزود: کاری که ترامپ انجام داد همان روش و شیوه ای بود که در دوران اوباما انجام گرفت فقط ترامپ آن روند را تشدید کرد و ادامه داد نه اینکه دوره ترامپ دوره ای جداگانه از دوره اوباما باشد و بایدن هم اعلام نکرده که شیوه من مقابل ایران غیر از شیوه اوباما است بلکه همان روش را می خواهد دنبال کند و این هم خطای بسیار بزرگ دیگری است که جو بایدن هنوز بر سر کار نیامده است ما بگوییم که به برجام برمی گردیم.

* برگشت به برجام به همان سبکی که اروپایی‌ها در برجام ماندند خطرناک است

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: برگشت به برجام به همان سبکی که اروپایی ها در برجام ماندند خطا است و بسیار خطرناک است. اروپایی ها کمترین همکاری را با ایران انجام ندادند. آنها فقط بر زبان می گویند که ما رفع تحریم ها را انجام دادیم که به منافع خود برسند.

* اصل برجام، یک قرارداد نامشروع است

آیت الله اراکی خاطر نشان کرد: اصل برجام، یک قرارداد نا مشروع است و دلیل آن این است که خط قرمز های مقام معظم رهبری که مبتنی بر منافع ملت بود در آن رعایت نشد و قراردادی که با مخالفت رسمی و علنی مقام معظم رهبری انجام بگیرد هم برخلاف مصالح ملت است و هم خلاف موازین شرع است پس برجام نامشروع است چون خط قرمز های رهبر انقلاب که منافع ملت رعایت نشده است و این حرف را آقا صراحتا بیان کردند که خط قرمز ها در برجام رعایت نشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: خطای بزرگ بعدی که دولت بعد از برجام انجام داد این بود که به همه تعهدات خود عمل کرد قبل از اینکه آنها به تعهدات خودشان عمل کنند در نتیجه دست ما خالی ماند. خدای متعال در قرآن می‌فرماید «فَمَا اسْتَقَامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُم» یعنی به اندازه ای که دشمن به قرارداد پایبند بودند شما هم پایبند باشید و این آیه در جایی است که قرارداد مشروع باشد نه مثل برجام که اصل آن نامشروع بود. اگر این آیه هم نبود عقل همین را می گوید که به اندازه ای که آنها عمل کردند باید عمل کنیم که در برجام متاسفانه ما همه تعهدات مان را انجام دادیم ولی آنها به تعهدات خود عمل نکردند.

*دشمن متوجه شد که دولت حاضر است به هر قیمت قرارداد امضا کند

آیت الله اراکی ادامه داد: خطای بزرگ بعدی دولت، در اصل روش گفتگو با دشمن بود. از سوی دولت بارها اعلام شد که تحریم بسیار تاثیرگذار بوده و راهی جز برداشتن تحریم نداریم لذا دشمن متوجه شد که دولت حاضر است به هر قیمت این قرارداد را امضا کند و  فهمید که باید تحریم ها را تشدید کند چون تحریم ها موثرند! شما در جنگ بر فرض از طرف دشمن ضربه ای به شما خورده است شما آخ بگویید و درد را علنی کنید، دشمن را تهییج می کنید که ضربه خود را ادامه دهد در حالی که باید کاملا برعکس باشد و دشمن متوجه نشود ولی متاسفانه این قضیه طرف دولت رعایت نشد و این خطای بزرگ را انجام داد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه ادامه داد: در تعامل با دشمن نیز در برجام از طرف دولت خطا صورت گرفت، آقای ظریف وزیرخارجه در همان ایام که برجام در شرف امضا بود در خارج از کشور، خبرنگاری از او پرسید چرا شما برای این کار عجله می کنید؟ گفت چون اگر به نتیجه نرسد در انتخابات آینده ممکن است پیروز نشویم! این حرف بسیار خطرناک است. این بدین معناست که منافع گروهی و جناحی کسانی که می خواهند رای بیاورند و بر راس کار باشند را بر منافع و صلاح مردم ترجیح می دهند، این یک خطای بسیار بزرگ دیگر است. 

*خطاهای بزرگ سیاست خارجی ما دشمن را به گستاخی بی‌سابقه ای تشویق کرد

وی افزود: اساسا در سیاست خارجی ما خطاهای بزرگی صورت گرفت که دشمن را به گستاخی بی سابقه ای تشویق نمود. سیاست انفعالی در برابر دشمن، دشمن را آنچنان جرأت داد که به جنایتی بزرگ در به شهادت رساندن سردار عزیز قاسم سلیمانی و اخیرا به ترور دانشمند بزرگ و خلاق کشور، شهید عزیز محسن فخری زاده دست زد. سیاست خارجی ما باید از حالت انفعال برون آید. شورای امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور باید از سیاست پاسخ ندادن به جنایت دشمن برون آید و به سیاست فعال اقدام متقابل و قوی و کوبنده روی آورد. انتقام خون شهیدان هسته ای و شهید بزرگ حاج قاسم سلیمانی و شهید اخیر دانشمند بزرگ محسن فخری زاده، باید گرفته شود، و این انتقام باید در سطحی باشد که هیبت و اقتدار شکسته شده نظام اسلامی را بازگرداند.

* بزرگ ترین اشتباه این است که کلید حل مشکلات اقتصادی را به دست دشمن بدانیم

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: به دولت توصیه می‌کنم که کاری نکنند که این زمان باقی مانده از این دولت با آبرو ریزی و با بدنامی برای همیشه تمام شود، بلکه طوری رفتار کنند که این باقی مانده دولت با خوش نامی تمام شود، ما همان طور که خیر ملت را میخواهیم خیر دولت را هم میخواهیم.

آیت الله اراکی با بیان اینکه بزرگ ترین اشتباه این است که کلید حل مشکلات اقتصادی را به دست دشمن بدانیم، تاکید کرد: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند باید با اراده خود تحریم ها را بی اثر کنیم. تجربه ما نشان داده است ملت ایران با اراده قوی خود می تواند مشکلات را حل کند چون ما ملتی قدرتمند هستیم. البته این را بدانید که این تحریم ها علی رغم این سختی ها باعث پیشرفت ما هم بوده است و بسیاری از وابستگی های ما به خاطرتحریم باعث شد جوانان ما تلاش کنند و خود کفا بشویم و خیلی از پیشرفت های ما در زمان اوج تحریم انجام شد که بدین معناست که ما اراده داریم و کاری که بخواهیم انجام دهیم می توانیم.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر