کد خبر: 96274
A

تسویه حساب داخلی به بهانه «ترور»

کاربران شبکه‌های اجتماعی برگزاری چنین تجمعی و حمله به توافق هسته‌ای آن هم به بهانه حادثه‌ای تلخ چون ترور یک دانشمند موشکی را تسویه حساب داخلی با دولت حسن روحانی دانستند و از این نسبت به ایجاد فضای دو قطبی در ایران انتقاد کردند.

تسویه حساب داخلی به بهانه «ترور»

به گزارش دیده بان ایران؛ اگر واکنش‌ها در مقام مقامات جمهوری اسلامی تقریبا همسو بود و تناقض‌های قابل‌توجهی در آنها وجود نداشت، اوضاع در میان جریان‌های سیاسی و پایگاه رای آنان به کلی متفاوت بود. اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان اگرچه همچون اصولگرایان به محکومیت ترور چهره‌ای چون محسن فخری‌زاده پرداختند اما همزمان لزوم هوشمندی ایران را متذکر شدند اما سوی دیگر میدان اصولگرایان، این اظهارات را نشأت گرفته از ترس معرفی کردند و برای اثبات حقانیت خود، تجمعاتی به اصطلاح خودجوش را در شهرهای مذهبی‌تر ایران برگزار کردند. نخستین تجمع صورت گرفته اما به تهران اختصاص داشت. جمعی از دانشجویان ارزشی و نزدیک به اصولگرایان، با حضور مقابل شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، ترور محسن فخری‌زاده را در نتیجه توافق هسته‌ای موسوم به برجام معرفی کردند حال آنکه پیش از برجام و در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز دانشمندان هسته‌ای ایران ترور شده بودند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی برگزاری چنین تجمعی و حمله به توافق هسته‌ای آن هم به بهانه حادثه‌ای تلخ چون ترور یک دانشمند موشکی را تسویه حساب داخلی با دولت حسن روحانی دانستند و از این نسبت به ایجاد فضای دو قطبی در ایران انتقاد کردند. یکی از کلیپ‌هایی که از این تجمع منتشر شده، به واسطه اشتباه تجمع‌کنندگان در بیان یک واژه، با واکنش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. این دانشجویان پلاکاردهایی در دست داشتند که در آنها حسن روحانی و دولتش با انتقادات تند و تیزی مواجه شده بود. روی یکی از این پلاکاردها نوشته شده بود که «آقای رییس‌جمهور! معاون وزیرتان را کشتند، دست از مذاکره‌ بردارید» این تجمع اما پایان تجمعات اصولگرایان آن هم در شرایط اوج‌گیری ویروس کرونا در ایران نبود. مشهد دومین شهری بود که شاهد تجمع جمعی از چهره‌های نزدیک به جریان سیاسی اصولگرا بود. حاضران در این تجمع که مقابل نمایندگی وزارت امور خارجه در مشهد برگزار شد نیز پلاکاردهایی در دست داشتند که ترور محسن فخری‌زاده را «نتیجه مذاکره» معرفی می‌کرد. قم نیز با تجمع برخی طلاب سومین شهری لقب گرفت که به بهانه ترور محسن فخری‌زاده تجمعی علیه حسن روحانی و نوع فعالیت‌های دولتش در زمینه دیپلماسی در آن برگزار شده است. طلاب حاضر در این تجمع پلاکاردهایی در دست داشتند که براساس آن، «مذاکره‌کنندگان، هم‌پیاله‌های ترورکنندگان» معرفی شده بودند حال آنکه چه براساس قانون اساسی و چه براساس سبک و سیاق اقدامات در جمهوری اسلامی، دولت دوازدهم بدون اجازه  مقامات عالی نظام  توانایی و قدرت مذاکره با امریکا در دولت جو بایدن را نخواهد داشت. شیراز اما یکی از آخرین شهرهایی بود که تجمعی کم‌تعداد در آن برگزار شد.

تجمع‌کنندگان که براساس تصاویر منتشر شده در خبرگزاری مهر، تعدادشان حداکثر به اندازه انگشتان دو دست خواهد بود، با پلاکاردهایی که غلط‌های نگارشی موجود در آن توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده بود، در مرحله اول همچون تجمع‌کنندگان تهران و مشهد و قم، ترور را به مذاکره و برجام ربط دادند و سپس خواستار توقف بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای ایران شدند. جالب آنکه جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی نیز مطالبه‌ای مشابه را در توییتر خود مطرح کرد و همزمان مدعی شد که با اصرار و تاکید حسن روحانی، فخری‌زاده با یوکیا آمانو دیدار کرده است. ادعایی که این‌بار رجانیوز، به نقل از منابع آگاه خود آن را تکذیب و از مسوولان خواست از بیان اظهارات خلاف واقع خودداری کنند.

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر