کد خبر: 96305
A

ترور شهید فخری‌زاده، ناقوس مرگ برجام را به صدا در آورد؟

بایدن در شرایط پساترور، سیاست ترامپ را ادامه خواهد داد؛ سیاستی که البته با سبک و سیاق دموکرات‌ها پی گرفته خواهد شد. بسیار محتمل است که از ژانویه وارد عصر جدیدی از تقابل با آمریکا شویم.

ترور شهید فخری‌زاده، ناقوس مرگ برجام را به صدا در آورد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ اصلی‌ترین علت شکل‌گیری این گره اتحاد عربستان - رژیم صهیونیستی - دولت ترامپ است. این اتحاد سه‌گانه حالا به روزهای پایان عمر خود رسیده و ترامپ سعی دارد همچون ارتش روس‌ها در زمان ناپلئون، شهرهای فتح شده‌اش را ویران و سوخته به جو بایدن تحویل دهد.

در واقع، همین حالا نیز بسیاری مدعی‌اند ترور شهید فخری‌زاده با هماهنگی مقامات ارشد آمریکایی و شخص پمپئو صورت گرفته است. فارن پالیسی در گزارش اخیرش یه این مطلب اشاره دارد که ترور شهید فخری‌زاده در امتداد ترور شهید قاسم سلیمانی بوده و به هیچ وجه نمی‌توان این دو را از هم جدا کرده و گفت که در مورد اخیر اسرائیل خودسرانه عمل کرده است.

مشکل بایدن؛ به برجام بازنگرد!

اما به راستی جو بایدن با چه مشکلی مواجه خواهد بود؟ طبق گزارش الجزیره ترور شهید فخری‌زاده پیام روشنی از جانب ائتلاف سعودی - صهیونیستی به جو بایدن داده است: به برجام باز نگرد.

طبق گفته فارن پالیسی برای اسرائیل قدرت‌گیری موشکی ایران که کیلومترها از خاک فلسطین اشغالی فاصله دارد تهدید بزرگتری است تا قدرت‌گیری نیروهای جهادی فلسطینی یا حزب‌الله. از این جهت نتانیاهو تمام تلاشش را می‌کند تا مانع کاهش تنش با ایران شود.

براساس برخی گزارش‌ها در جلسه محرمانه اخیر بن‌سلمان، پومپئو و نتانیاهو نیز همین سر خط دنبال شد. برخی خبرگزاری‌ها به نقل از برخی ماموران مخفی اسرائیلی گزارش دادند که تاکید نتانیاهو در این جلسه فشار بیشتر بر ایران در این دو ماه آخر دولت ترامپ بوده است.

طبق گزارش فارن پالیسی هدف بایدن همچنان فشار بر ایران است اما بر خلاف ترامپ فشار حداکثری را با فشار نسبی جایگزین می‌کند. بایدن معتقد است باید سطح فشار بر ایران را کم کرد و کمی به اسرائیل و عربستان فشار آورد تا تعادل در منطقه حفظ شود. بایدن با همین هدف، وعده داد که به برجام بازخواهد گشت.

با این حال، دولت افراطی نتانیاهو بسیار نگران است که سیاست بایدن و همزمان کاهش تعهدات برجامی ایران باعث تکمیل فرآیند هسته‌ای این کشور شده و کار اسرائیل را تمام کند.

معمای بایدن؛ احیاء اوباما یا تداوم راه ترامپ

طبق گزارش الجزیره قطر، اسرائیل قصد دارد با افزایش اقدامات خرابکارانه علیه ایران، کشور ما را به واکنش وادارد تا امکان ورود به برجام به کل از بین برود.

فارن پالیسی به نقل از یک تحلیلگر اسرائیلی مدعی است که مقامات اسراییلی این سیاست را "برد - برد" می‌دانند چرا که یا باعث نابودی برجام می‌شود و یا منجر به شهادت دانشمندان ایرانی می‌گردد.

با این حال، به نظر می‌رسد اقدام اسرائیل برای دموکرات‌های آمریکایی یک بازی "باخت - باخت" باشد. این را از واکنش‌ رئیس سایق سازمان سیا و سناتور مورفی دموکرات نیز می‌تواند برداشت کرد.

در واقع، جو بایدن برای جلب رضایت نسبی عربستان و اسراییل احتمالا مساله موشکی ایران را وارد مذاکرات برجامی کند. از طرفی، ایران که حالا به علت اقدامات خرابکارانه صهیونیست‌ها و تعلل اروپا به شدت خشمگین است نه تنها وارد مذاکره موشکی نمی‌شود بلکه ممکن است مذاکرات هسته‌ای را نیز ترک کند.

این اقدام باعث نوعی دوگانگی در سیاست دولت دموکرات‌ها می‌شود‌. بازگشت به سیاست اوباما یا تداوم سیاست ترامپ؟ شرایط به نحوی پیش می‌رود که بازگشت به عصر اوباما ممکن نباشد اما بایدن به هیچ وجه علاقه ندارد که جا پای ترامپ بگذارد.

نابودی برجام در عصر بایدن رقم می‌خورد؟

کسی از آینده خبر ندارد. اگر اقدامات خرابکارانه صهیونیست‌ها ادامه پیدا کند، مشخص است که ایران باید با قدرت پاسخ دهد؛ اما این پاسخ‌گویی تا چه میزانی است؟ آیا کار برجام را برای همیشه تمام می‌کند؟ هم اکنون مردم و گروهی از مقامات نسبت به آژانس اتمی نیز بدبین شده اند و مسئولین ذی‌ربط نیز گفته‌اند که قصد دارند دیگر به نمایندگان آژانس اجازه ندهند که از سایت‌های هسته‌ای ایران دیدن کنند.

مشخص است که بایدن در این شرایط سیاست ترامپ را ادامه خواهد داد؛ سیاستی که البته با سبک و سیاق دموکرات‌ها پی گرفته خواهد شد. بسیار محتمل است که از ژانویه وارد عصر جدیدی از تقابل با آمریکا شویم.

 

منبع: خبر فوری

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر