کد خبر: 96314
A

۸ ‌نکته از پشت‌پرده‌ی یک معاوضه/ مور-گیلبرت چگونه با مرادی، خزاعی و صداقت‌زاده معاوضه شد؟ / اسرائیل کجای این مذاکره بود؟

کایلی مور-گیلبرت، محقق استرالیایی-انگلیسی اسلام‌شناسی است که بهار ۱۳۹۷ به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم برای شرکت در هفتمین همایش «شیعه‌شناسی» به ایران آمد و پنج‌ماه بعد، بازداشت شد.

۸ ‌نکته از پشت‌پرده‌ی یک معاوضه/ مور-گیلبرت چگونه با مرادی، خزاعی و صداقت‌زاده معاوضه شد؟ / اسرائیل کجای این مذاکره بود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ کایلی، شهریور ۱۳۹۷ وقتی  پس‌از پنج‌ماه ایران را ترک می‌کرد تا به استرالیا، برگردد ازسوی نیروهای سپاه در فرودگاه بازداشت شد؛ اتهام‌اش جاسوسی و حکم‌اش ۱۰ سال حبس بود. گویا؛ سند اتهامش ارتباط با فردی در اسراییل است.

1- کایلی مور-گیلبرت، محقق استرالیایی-انگلیسی اسلام‌شناسی است که بهار ۱۳۹۷ به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم برای شرکت در هفتمین همایش «شیعه‌شناسی» به ایران آمد و پنج‌ماه بعد، بازداشت شد.

او ۸۰۴ روز هم در زندان‌های اوین و قرچک ماند تا اینکه ششم آذر ۹۹، با سه زندانی ایرانی در تایلند دادوستد و آزاد شد. 

2- آ‌ن‌طورکه رسانه‌های استرالیایی به نقل‌از مقام‌های این کشور نوشته‌اند، آزادی مور-گیلبرت نتیجه شش ماه مذاکره بوده. 

وزارت‌امورخارجی استرالیا  به رسانه‌های این کشور گفته روند آزادی این شهروند با «دیپلماسی آرام» بوده؛ یعنی کلا قرار بوده مقام‌های هیچ کشور موثر در این ماجرا، از مذاکرات به رسانه‌ها حرفی نزنند. پای کشور سومی هم وسط کشیده شد؛ تایلند.

3- مقام‌های تایلندی می‌گویند، چنین مذاکره‌ای برای تبادل زندانی، غیرعادی نیست: «ما زندانیان را به کشورهای دیگر منتقل می‌کنیم و هم‌زمان با مشارکت در چنین مذاکره‌ای زمینه بازگرداندن تایلندی‌ها را در آینده آسان می‌کنیم. 

این تبادل زندانی هم براساس توافقی با ایران انجام شده است».

4- وزیراموخارجی استرالیا گفته در دو سال گذشته در جریان پرونده مور-گیلبرت، چهاربار با جواد ظریف دیدار کرده. 

آن‌طور‌که روزنامه استرالیایی the Age نوشته، «مقامات دولت ایران در ازای آزادی مور-گیلبرت، صراحتا آزادی سعید مرادی، محمد خزاعی و مسعود صداقت‌زاده ازسوی تایلند را خواسته‌اند». 

این رسانه استرالیایی، مدعی شده: «این سه مرد سال ۲۰۱۲ -۱۳۹۱- به برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در بانکوک و تلاش برای ترور دیپلمات‌های اسرائیلی متهم شدند». 

5- درخواست تهران برای آزادی این سه نفر در ازای شهروند استرالیایی، باعث شد تا کانبرا برای فراهم کردن شرایط تعویض زندانی به بانکوک نزدیک شود. 

 تایلند بعد از ماه‌ها مذاکره پذیرفت تا این تبادل زندانی انجام شود. البته جز تایلند، مذاکراتی هم بین اسرائیل و استرالیا انجام شد. 

6- بنابر توافق، این کشورهاپذیرفته‌بودند حرفی از ماجرا نزدند اما رسانه‌های استرالیایی مدعی‌اند ایران این توافق را شکست؛ 

باشگاه خبرنگاران جوان نخستین منبع انتشار خبر دادوستد این زندانی‌ها بوده و خبرش زندانیان ایرانی را «متهمانی با اتهامات بی‌اساس» خوانده و نوشته‌بود «تاجرانی که با جاسوس دوتابعیتی اسرائیل، کایلی مور گیلبرت معاوضه شده‌اند». 

7- اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، آزادی مور-گیلبرت را «معجزه» می‌داند و گفته تنها آزادی این سه‌نفر از توافق استرالیا-تایلند-ایران ناشی شده بوده و هر ایرانی دیگری که در این چندروز آزاد شود از توافق تهران با دیگران است.

روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، می‌گوید اگر موریسون جزئیات بیش‌تری درباره این تبادل زندانی نمی‌دهد به نگرانی‌اش درباره دیگر زندانیان احتمالی استرالیایی در ایران برمی‌گردد. 

8- مور-گیلبرت به دلیل کرونا دو هفته را باید در قرنطینه کشورش بگذراند و بعد به خانواده‌اش تحویل داده می‌شود و مقام‌های کشورمان هم در تهران از سه زندانی ایرانی استقبال کردند

 حالا دیگر باید منتظر ماند و دید از این سه‌نفر در رسانه‌ها –مخصوصا رسانه‌های نزدیک به سپاه- چه خبرهایی منتشر ‌شود./ روزآروز

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر