کد خبر: 96324
A

گاردین: ترور شهید فخری زاده با مجوز ترامپ صورت گرفته است

یک روزنامه انگلیسی در سر مقاله خود می نویسد که ترور شهید محسن فخری زاده با مجوز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفته است.

گاردین: ترور شهید فخری زاده با مجوز ترامپ صورت گرفته است

به گزارش دیده بان ایران؛ یک روزنامه انگلیسی در سر مقاله خود می نویسد که ترور شهید محسن فخری زاده با مجوز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفته است.

در سرمقاله روزنامه گاردین آمده است:

گفته می شود که در سال ۲۰۰۹ ، مقامات اسرائیلی برای حمله هوایی به ایران قبل از روی کار آمدن باراک اوباما به دنبال کمک و سلاح آمریکا بودند. جورج دبلیو بوش امتناع ورزید. مشاوره ای که به بوش داده شده بود مشابه آنچه دونالد ترامپ در توجیهی این ماه از مقامات دریافت کرده است: یک حمله نظامی می تواند بدون اثر باشد، ایران را به ساختن بمت اتمی نزدیک تر کند و ممکن است منجر به جنگ شود.

ترامپ بر اثر یک گزارش بازرسان سازمان ملل احساس خطر کرده بود که به افزایش قابل توجه ذخایر اورانیوم اشاره داشت. ترامپ خواستار گزینه های نظامی می شود اما او را منصرف می کنند و حالا توجه ها به این مسئله است که آیا او برای سایر اقدامات پوششی علیه ایران چراغ سبز داده است؟

آمریکایی‌ها و تحلیلگران منطقه‌ای گمانه زنی می کنند اسرائیل تنها در صورتی می تواند در این ترور[فخری زاده] دست داشته باشد که اجازه ترامپ را گرفته باشد.

این توضیح به چند دلیل منطقی است. ترور جمعه مانند ترور ژانویه گذشته ، ژنرال سپاه پاسداران قاسم سلیمانی ، اقدامی فوق العاده تحریک کننده است. این خطر دارد ایران را به تلافی مسلحانه علیه برجسته ترین دشمنانش - اسرائیل ، عربستان سعودی و نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه سوق دهد. ترور ، از این نظر ، به معنای اعلام جنگ است.

هیچ یک از رهبران اسرائیل و یک فرد بی‌مسئولیت همانند بنیامین نتانیاهو، یک بار هم گامی چنین خطرناک را بدون آنکه با واشنگتن شفاف‌سازی کند، انجام نمی‌دهد. آمریکا و اسرائیل در کلیه خرابکاری های داخل ایران همکاری داشته اند.

با توجه به شکست شدید سیاست ترامپ درباره ایران در طول چهار سال گذشته شکی نیست که او احساس ناامیدی می کند و کارزار تحریمی فشار حداکثری آنطوری که انتظار داشت نتوانست ایران را به زانو در آورد، و پس از خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای، ذخایر اورانیوم ایران در حال افزایش است.

اظهارات جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در باره احیاء توافق هسته‌ای و بازگشت به برجام را از دلایل احتمالی دخیل بودن ترامپ در این ماجرا است. ترامپ به پای خود شلیک کرد و تنش های منطقه‌ای را افزایش داد.

اگر ایران اقدام تلافی‌جویانه انجام بدهد، می‌تواند خاورمیانه را به هرج و مرج بکشاند و امیدهای بایدن برای یک شروع دوباره را از بین ببرد.

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر