کد خبر: 96497
A

خباز: مجلس بهتر است پایش را از گلیم خود درازتر نکند!/ نمایندگان می خواهند در حوزه اختیارات رهبری دخالت کنند

نماینده سابق مجلس گفت: نمایندگان مجلس یازدهم همین اندک رایی که پایین‌ترین رای در جمهوری اسلامی ایران بود را به این دلیل گرفتند که گرفتاری‌ها را حل کنند نه اینکه مخاصمه را افزایش دهند.

خباز: مجلس بهتر است پایش را از گلیم خود درازتر نکند!/ نمایندگان می خواهند در حوزه اختیارات رهبری دخالت کنند

به گزارش دیده بان ایران؛  مجلس یازدهم امروز کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را تصویب کرد، طرحی که ترور دانشمند هسته‌ای ایران به بررسی آن شتاب داد و به گفته نمایندگان تلاشی است برای احقاق حقوقی که در قالب ایران باید نصیب برجام می‌شد. در این طرح گویا فرصتی دوماهه در نظر گرفته شده تا اگر ایران به اهداف خود نرسید اهرمی به عنوان خروج از NPT در دست داشته باشد. گذشته از اینکه همین طرح و اقدامات لحاظ شده در آن نیز می‌تواند موانعی در مسیر دولت که این روز‌ها به همکاری با دموکرات‌ها در آمریکا و احیای برجام امیدوار است، ایجاد کند؛ شاهدیم که طیف تندروتری در مجلس اصرار دارند به جای این طرح و صرف این مدت زمانه دو ماهه باید هرچه سریعتر سطح بازرسی آژانس را به صفر رساند و از NPT خارج شد. اظهارات کریمی قدوسی و همفکرانش در جلسه روز یکشنبه مجلس شاهد این مدعا است.
این رویه در مجلس یازدهم در حالی در پیش گرفته شده که به گفته کارشناسان تصمیم گیری درباره این موضوع و خط دادن به سیاست‌های کشور در عرصه خارجی در اختیار مجلس و حتی دولت نیست. محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره می‌گوید: «به نظر من بهتر است که مجلس پایش را از گلیم خود درازتر نکند».
وی تلاش‌های مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی و به تبع آن برجام را مصداق دخالت در اختیارات رهبری دانست و گفت: «بر اساس ماده ۱۱۰ قانون اساسی تصمیم گیری درباره موضوعاتی مثل این که از جمله سیاست‌های کلان کشور است در اختیار رهبری است و ورود مجلس به این موضوعات ضمن اینکه خلاف قانون اساسی و دخالت در اختیارات رهبری است، در این شرایط اصلا به مصلحت کشور نیست.»
وی با تاکید بر اینکه «بهتر است نمایندگان مجلس به چند ماه قبل برگردند و ببینند که به مردم چه قول‌هایی داده بودند» گفت: «نمایندگان مجلس یازدهم همین اندک رایی که پایین‌ترین رای در جمهوری اسلامی ایران بود را به این دلیل گرفتند که گرفتاری‌ها را حل کنند نه اینکه مخاصمه را افزایش دهند.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: «در این شرایطی که ما در تحریم ظالمانه و غیرانسانی اخلاقی قرار داریم، این رویه به افزایش تحریم‌ها کمک می‌کند. ضمن اینکه اید بدانیم که این مار زخمی شکست‌خورده یعنی ترامپ منتظر است حرکتی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد و درصدد آن است تا راهی یافته و در آخرین لحظاتی که کاخ سفید را ترک می‌کند، در جهان و در ایران یک آتش بازی راه انداخته تا شاید بتواند آبروی از‌دست‌رفته خود را برگرداند.»
خباز با اشاره به تبعات اقتصادی که به خاطر جو روانی ناشی از این رویکرد مجلس، بروز می‌کند گفت: «از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود قبل از بیان هر سخن و اتخاذ هر تصمیمی به فکر سود و زیان آن برای مردم باشند. باید ببینند که ملت از این سخن و تصمیم سود می‌برند یا زیان».
این نماینده پیشین مجلس همچنین اتخاذ این رویکرد در مجلس را دارای اهداف سیاسی دانست و گفت: «به هرحال بایدن اعلام کرده که به برجام برمی‌گردد و این یعنی احتمالا گشایش‌هایی ایجاد خواهد شد. گروهی در مجلس هستند که هر کاری می‌کنند تا این افتخار به دولت روحانی نرسد و مذاکرات احتمالی تا روی کار آمدن دولت بعدی به تاخیر افتد. در حالی که برای ما یک روز هم یک روز است.»

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر