کد خبر: 96774
A

دیاکو حسینی: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به نفع رژیم صهیونیستی تمام می‌شود

تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با بررسی آثار مصوبه جدید مجلس مبنی بر «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران»، آن را مغایر با منافع ملی ایران دانست.

دیاکو حسینی: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به نفع رژیم صهیونیستی تمام می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ چند روز پیش مجلس شورای اسلامی طرحی مبنی بر «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را به تصویب رساند و بلافاصله نیز شورای نگهبان آن را تایید کرد. این در حالی است که دولت به صراحت این طرح را خلاف منافع ملی و دبیرخانه شورای عالی امنیت به عنوان بالاترین نهاد تصمیمات مهم کشور نیز از آن اظهار بی اطلاعی کرده است.

"دیاکو حسینی" تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره مصوبه اخیر مجلس  اظهار داشت: اگر هدف مجلس از این مصوبه، لغو تحریم‌ها باشد، مبنای نادرستی دارد. به این دلیل ساده که مفاد این طرح که عمدتا مبتنی بر افزایش غنی سازی تا ۲۰ درصد و اجرا نکردن پروتکل الحاقی است از پیش از برجام وجود داشت. یعنی پیش از شکل‌‌گیری برجام ما پروتکل را اجرا نمی‌کردیم و غنی‌سازی ۲۰ درصد را نیز داشتیم، اما نه تنها کمکی به لغو تحریم‌ها نکرد، بلکه این دو عامل از عوامل اصلی بودند که اجماع بین‌المللی علیه ایران شکل دادند و زمینه را برای شش قطعنامه تحریمی شورای امنیت فراهم کردند. البته آن قطعنامه‌ها بعد از برجام و در قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شدند.

وی با تاکید بر اینکه بازگشت به آن دوران برای لغو تحریم کاملاً بی‌معنا است، ادامه داد: این عوامل نه تنها در لغو تحریم‌ها ناموفق بوده بلکه به فلسفه وجودی تحریم‌های تازه علیه ایران خواهد انجامید. از این جهت مبنای این مصوبه برای رسیدن به هدفی که در عنوان طرح اعلام شده است، مشکل اساسی و بنیادی دارد.

این تحلیلگر مسائل بین المللی با نادرست خواندن زمان اجرای این مصوبه، یادآور شد: ما می‌دانیم دولت آمریکا به زودی تغییر می‌کند و اول بهمن‌ماه دولت جدید مستقر خواهد شد. فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده و دولت جدید آمریکا نیز بر اساس گفته خودشان قصد ادامه آن را ندارند. ایران سه سال گذشته را مقاومت کرده و برای حفظ برجام خون جگر خورده است، همچنین تلاش‌هایش؛ منزوی کردن آمریکا و ناامید کردن اسرائیل از نابودی برجام را در پی داشته است. بنابراین چنین طرحی در این زمان‌ که در آستانه به ثمر نشستن این مقاومت سه ساله و دستاوردهای حقوقی ایران هستیم، نتیجه‌ای جز نابودی برجام نخواهد داشت و می‌تواند کاملا به نفع رژیم صهیونیستی باشد.

وی خاطرنشان کرد: این مصوبه آن دسته از افرادی که در دولت بایدن فکر می‌کنند باید اهرم‌های فشاری که ترامپ علیه ایران استفاده کرده ادامه دهند، را تقویت خواهد کرد و استدلال‌های آنها را از همان روز اول در کاخ سفید دوره بایدن به جلو خواهد برد. 

این کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجه تاکید کرد: زمانبندی این طرح با منافع روشن ملی کاملاً در تضاد است و اگر دوستان در مجلس فکر می‌کنند که این طرح می‌تواند ابزار چانه‌زنی ایران را در مذاکرات بعدی تقویت کند، اشتباه می‌کنند. بلکه برعکس ابزار چانه‌زنی دولت آمریکا را تقویت خواهد کرد، ضمن اینکه این بهانه را به کشورهای اروپایی که امروز از رفتن ترامپ خیالشان راحت شده است و احساس نزدیکی بیشتری با آقای بایدن دارند، می‌دهد که هم سویی کاملاً مبتنی بر واقعیت را با آمریکا دنبال کنند و یک آرایش جدید را در داخل ۱+۴ علیه ایران سامان دهند. بنابراین با توجه به این دو دلیل عمده، طرح مجلس به این شکل و در این زمان به هیچ وجه تامین کننده منافع ملی ما نیست،چه برسد به این که منجر به لغو تحریم‌ها شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس صرفاً به نیت سیاست داخلی این موضوع را جلو برده‌اند، تصریح کرد: همه ما اطلاع و اطمینان بالایی داریم که آقای بایدن نه به خاطر ما بلکه به خاطر خود آمریکا در ماه اول حضورش در کاخ سفید، بخشی از تحریم‌ها و فشارها را متوقف خواهد کرد.

حسینی با بیان اینکه عمده نمایندگان مجلس متخصص مسائل داخلی هستند و شوربختانه کارشناسان زبده‌ای در رابطه با سیاست خارجه در در مجلس نداریم، اظهار کرد: نمایندگان مجلس می‌خواهند با چنین طرحی در آن روز که تحریم‌ها در حال کاهش است اعلام کنند که آمریکا به واسطه وجود این طرح و فشار آن، تحریم‌ها را لغو کرده است. آنها می‌خواهند از چنین ترفندی برای منافع انتخاباتی استفاده کنند، اما این کار ریسک بالایی دارد، چون این دوستان در نظر نمی‌گیرند که همان قدر که در اطرافیان آقای بایدن طرفدارانی برای کاهش فشار و تحریم‌ها از ماه اول وجود دارد،‌ هوادارانی هم هستند که فکر می‌کنند باید از این فشار و ابزارهایی که آقای ترامپ ایجاد کرده برای چانه زنی با ایران استفاده کنند. کارهایی که ما ممکن است با این طرح مجلس انجام دهیم اتفاقاً به آن ابزارها و فلسفه نگاه کمک خواهد کرد. 

این کارشناس مسائل بین المللی درباره این موضوع که نمایندگان مجلس استدلالشان این است که با استفاده از این طرح می‌توانند کشورهای طرف مذاکره را مجبور به پذیرش خواسته‌های ایران کنند، گفت: در گذشته نیز اگر مذاکرات موفق بود و به نتیجه برجام رسید، الزاماً به علت این مسائل نبود بلکه اراده ایران و ایالات متحد برای حل و فصل موضوع وجود داشت. با توجه به تغییر شرایط، اکنون بازگشت به آن نقطه نه تنها هیچ اهرمی را برای ایران ایجاد نمی‌کند بلکه فقط اهرم‌ها را برای آمریکا فعال و بیشتر می‌کند، به این صورت که آنها می‌گویند هر زمان که ایران پروتکل را اجرا کرد به برجام باز خواهد گشت.

حسینی بیان کرد: اگر چنین مصوبه ای بخواهد اجرا شود، رسماً و علناً به معنای خروج ایران از برجام است و این به معنای این است که ۱+۴ بدون حضور آمریکا می‌تواند اسنپ بک را فعال کند و همه قطعنامه‌های پیشین را بازگرداند. حتی فراتر از آن بایدن می‌تواند قطعنامه‌های تازه‌ای را علیه ایران ایجاد کند.

وی تصریح کرد:‌ بعد از آن همه تلاش و مقاومتی که در سه سال داشته‌ایم، این مصوبه به نوعی خودکشی سیاسی و لگد مال کردن همه دستاوردهایی ناشی از مقاومت مردم ایران در برابر فشارها و درایت وزارت امور خارجه در مدیریت فضای بین‌المللی خواهد بود.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر