کد خبر: 96797
A

سیاووشی: تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد

نماینده سابق مجلس، گفت: با تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» روند نرخ ارز و سکه صعودی شد و این‎‌گونه مصوبات معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سیاووشی: تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد

به گزارش دیده بان ایران؛ طیبه سیاوشی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس در خصوص تصویب قانون «اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها» از سوی مجلس یازدهم تصویب شد و اینکه گفته می‌شود این طرح به منظور مجاب کردن کشور های عضو برجام به اجرای تعهدات خود به تصویب رسیده است، گفت: سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام مشخص و از پیش اعلام شده است، او در تبلیغات انتخاباتی محورهای سیاست خارجی خود در حوزه خاورمیانه و نسبت به برجام را اعلام کرده است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس ادامه داد: اما در مقابل آن، دولت ما همواره اینطور مطرح کرده است که آمریکا نسبت به تعهدات خود بدعهدی کرده و از برجام خارج شده است و ما خواهان اجرای کامل برجام به عنوان یک توافقنامه‌ بین‌المللی که در نوع خود کم‌نظیر است، هستیم. در عین حال دیدیم که طرح نمایندگان خیلی سریع و طی یک هفته تصویب شد و به سرعت هم مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

سیاوشی با اشاره به اثرات اقتصادی این مصوبه، ابراز داشت: به محض تصویب این طرح در مجلس و باتوجه به احتمال هایی که درخصوص تحولات بعد از اجرای آن وجود داشت، شاهد بودیم که نمودار قیمت ارز و سکه در بازارهای ما روند صعودی پیدا کرد. اثرات این مصوبات بر زندگی مردم مشخص و ملموس است که معیشت آن‌ها به ویژه طبقات پایین‌تر را مورد آسیب قرار می‌دهد. البته نمایندگان مجلس یازدهم معتقدند که این طرح می‌تواند نان شب مردم را تامین کند.

این فعال سیاسی و اجتماعی با اشاره به برخی تحلیل‌های متفاوت نسبت به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها ، گفت: از سوی دیگر برخی تحلیلگران معتقدند که این مصوبه، سیاست چماق و هویج ما در مقابل غرب است و منظور از تصویب این طرح این است که طرف غربی را تحت فشار قرار دهد تا به خواست ایران تمکین کرده و با بازگشت به برجام، تعهدات خود را اجرایی کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه راهبرد ما باید در خصوص معاهدات بین‌المللی مشخص و روشن باشد، بیان داشت: ما همواره کشوری بودیم که کنوانسیون‌های بین‌المللی را حتی اگر شده به صورت مشروط پذیرفتیم و به آن ملحق شدیم، اکنون در مقابل این رویکرد، مطرح شدن مساله‌ توقف اجرای پروتکل الحاقی یا موارد این چنینی برای حیثیت دیپلماتیک و سیاست خارجی ما آسیب‌زا خواهد بود. بی‌اهمیت شمردن توافقات بین‌المللی و خروج از آن‌ها راهبردی بود که در سال های گذشته ترامپ آن را در پیش گرفته بود و ما همواره این رفتار را مورد مذمت و سرزنش قرار دادیم. ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد این رویکرد و تهدید به توقف اجرای پروتکل الحاقی از نظر مردم هم مشروعیت پیدا نکرده است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد که اگر از درون کشور صدای متحد و واحدی نسبت به کشورهای غربی شنیده شود اثرگذاری بهتر و بیشتری خواهد داشت.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر