کد خبر: 96815
A

جلال جلالی‌زاده: مجلس یازدهم موجب تضعیف نظام می‌شود

نماینده مجلس ششم گفت:«مجلس با این تندروی ها و شعار دادن ها برای راضی کردن گروهی از مردم به جایی نمی‌رسد زیرا مردم وقتی به ببیند که این حرکت به کجا ختم می‌شود، حتما مخالفت خواهند کرد.»

جلال جلالی‌زاده: مجلس یازدهم  موجب تضعیف نظام می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ مخالفان دولت و برجام در مجلس بالاخره کار خود را کرده و علی‌رغم مخالفت‌های دولت و کارشناسان طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم» را در جلسه روز سه‌شنبه به تصویب رساندند. طرحی که بر مبنای آن دولت مکلف شد ظرف دو ماه بعد از ابلاغ قانون ( البته بعد از اصلاح نظر شورای نگهبان مهلت دوماهه مشخص شد) به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پایان دهد. این مصوبه منتقدان بسیاری دارد و از سوی دولت نیز پذیرفته نیست. مثلا حسن روحانی در جلسه هیات دولت این طرح را مضر دانست. اسحاق جهانیگری نیز از نامه نوشتن برای دبیر شورای نگهبان خبر داد و واعظی نیز از نگرانی‌های دولت در این باره گرفت. قبل از همه این‌ها اما علی ربیعی سخنگوی دولت تصمیم گیری در این باره را در اختیار شورای عالی امنیت ملی دانسته بود.


به هر ترتیب مجلس طرح مورد نظر خود را تصویب کرده و باید دید که نظر شورای نگهبان چیست؟ آیا بعد از رفع ایرادت شکلی مثل تغییر مهلت یک ماهه به دو ماه ، با تغییر عبارت «بعد ازتصویب» به «بعد از ابلاغ» به قانونی شدن این طرح رای می‌دهد یا خیر؟
جلال جلالی‌زاده، نماینده پیشین مجلس و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، ضمن امیدواری به رد شدن این طرح در شورای نگهبان از عواقب اجرای آن می‌گوید. او گفت: « مجلس متاسفانه بر اثر فراموش کردن رسالت اصلی خود که تصویب قوانین و نظارت است، وارد حوزه‌ای شده که روز به روز موجب ایجاد تفرقه بین مملت و تضعیف نظام می‌شود.»


وی افزود: «اولا سیاست خارجی دست دولت است. ثانیا این مساله یک موضوع مهم امنیتی و مربوط به کل نظام است و همان طور که کارشناسان گفته‌اند مربوط به شورای عالی امنیت ملی است». این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: «مجلس با این تندروی ها و شعار دادن ها برای راضی کردن گروهی از مردم به جایی نمی‌رسد زیرا مردم وقتی به ببیند که این حرکت به کجا ختم می‌شود، حتما مخالفت خواهند کرد.»


وی اقدام اخیر مجلس را « حرکتی ناشیانه و ناشی از ناگاهی نمایندگان به وظایف خود» دانست و گفت: « به نظر من نمایندگان مجلس یازدهم یا با ادامه این رویه در چهار سال نمایندگی خود اقدام موثری برای مردم انجام نمی‌دهند و یا اینکه ظرف یک سال آینده متوجه شده و از مسیر خود برمی‌گردند». جلالی زاده در تشریح آثار اجرای این مصوبه مجلس نیز گفت: « روشن است که اجرای این طرح از سوی دولت موجب می‌شود که اروپا هم همراه آمریکا شده و یک اجماع جهانی علیه ما شکل بگیرد. این یعنی وضعیت وخیم‌تر و تحریم‌ها نیز شدیدتر خواهد شد».


وی افزود: « به نظر من اگر نمایندگان مجلس در تهیه و ارائه این طرح با نهادهای امنیتی و تصمیم‌گیرنده هماهنگ شده باشند، یعنی تصمیم کلی نظام اتخاذ همین رویکرد بوده و شورای نگهبان نیز نهایتا مصوبه مجلس را تایید می‌کند اما اگر این طور نباشد احتمال رد شدن آن وجود دارد زیرا طبق قانون اساسی تعیین سیاست های کلی در حیطه اختیارات رهبری است و مجلس نباید به آن وارد شود. »

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر