کد خبر: 96869
A

باقری کنی: آلمان برای رفع ابهام‌های پرونده ترور سردار سلیمانی همکاری کند

دبیر ستاد حقوق بشردر دیدار سفیر آلمان در تهران از طرف آلمانی درخواست کرد تا برای تکمیل پرونده ترور سردار سلیمانی و رفع ابهام­‌ها درباره عاملان و معاونان این جنایت با ایران همکاری کند.

باقری کنی: آلمان برای رفع ابهام‌های پرونده ترور سردار سلیمانی همکاری کند

به گزارش دیده بان ایران؛ هانس اودو موتسِل، سفیر آلمان در تهران با علی باقری کنی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل رئیس قوه‌قضاییه دیدار و درباره ارتقای تعاملات حقوق بشری میان دو کشور گفتگو کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین و یمن در مقابل اشغالگران و متجاوزان و پشتیبانی غربی‌ها از رژیم‌های صهیونیستی و سعودی تصریح کرد: «سیاست جمهوری اسلامی ایران، حقوق بشری است و مبنای حقوق بشری دارد و برعکس، حقوق بشرِ غربی‌ها سیاسی است و مبنای سیاسی دارد».

بر این اساس، باقری کنی افزود: «موضع جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و توان موشکی نیز ریشه و مبنای حقوق بشری دارد، چراکه ملت ایران حق دارد از توانمندی‌های خود برای ارتقای توان علمی، فناوری و صنعتی کشور استفاده کند تا قادر باشد از تمامیت ارضی و امنیت ملی خود دفاع کرده و پیشرفت کشور و رفاه ملی را تأمین نماید».

معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه با اشاره به برخی فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای درباره دستگیری و یا مجازات افراد با تابعیت دوگانه اظهار داشت: «در میان میلیون‌ها ایرانی که در خارج کشور زندگی می‌کنند و تابعیت دوگانه دارند، حدود ۴۰ نفر طی چهار دهه گذشته با قوه قضائیه سر و کار داشته و مجرم شناخته شده و مجازات شده‌اند».

باقری افزود: «از نظر جمهوری اسلامی ایران، تابعیت دوگانه نه موجب می‌شود که امتیازی برای فرد ایجاد بشود و نه موجب می‌شود که حقوق او تضییع شود».

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به تقابل حقوق بشری غربی‌ها با جمهوری اسلامی ایران گفت: «لازمه پیشرفت در تعامل و تفاهم حقوق بشری این است که غربی‌ها با عینک سیاسی به موضوع حقوق بشر نگاه نکنند».

باقری کنی گفتگو را راه حل عاقلانه و نتیجه‌بخش دانست و ضمن تأکید بر اینکه عدم گفتگو می‌تواند ابهام‌های ساده را به اختلاف‌های جدی تبدیل کند، تصریح کرد: «گفتگو برای این است که دو طرف که دیدگاه‌های مختلف دارند، به یک جمع‌بندی مشترک برسند، اما اینکه یک طرف قبل از گفتگو حکم صادر کند، مغایر فرهنگ گفتگو است؛ مانند اینکه قاضی از قبل رسیدگی، حکم را صادر کند».

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: «صدور قطعنامه حقوق بشری مانند صدور حکم است و این مانع جدی برای گفتگوی سازنده و ثمربخش است. این مانع را طرف ایرانی ایجاد نکرده، بلکه این مانع توسط طرف مقابل ایجاد شده و این نشان می‌دهد که طرف مقابل در گفتگو جدی نیست».

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به انتشار اخباری درباره استفاده از ظرفیت یکی از پایگاه‌های آمریکا در آلمان (رامشتاین) با ترور سردار سلیمانی، از طرف آلمانی درخواست کرد تا برای تکمیل پرونده و رفع ابهام‌ها درباره عاملان و معاونان جنایت ترور سردار سلیمانی با دستگاه قضائی ایران همکاری کنند.

در ادامه این دیدار هانس اودو موتسل سفیر آلمان در تهران، ضمن ارائه دیدگاه‌های کشورش درباره موضوعات مختلف حقوق بشری تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با تبادل نظر، مسائل حقوق بشری را بهتر متوجه شویم.

در پایان نشست، یک جلد کتاب با عنوان «دایرۀ المعارف شهدای ترور جمهوری اسلامی ایران»، دربرگیرنده اسامی و مشخصات ۱۷۱۵۹ ایرانی قربانی ترور همراه با زمان، محل و نحوه ترور ایشان به سفیر اهدا شد.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر