کد خبر: 96950
A
دیده بان ایران:

بنیاد شهید سلیمانی قرار بود جای بنیاد شهید را بگیرد؟/ چرا باید «بنیادحاج قاسم» از منابع دولتی استفاده نکند؟

روز گذشته سایت دیده بان ایران با انتشار جدول ردیف بودجه این بنیاد در سال جاری نوشت که میزان اختصاص بودجه برای بنیاد شهید سلیمانی در سال 99 در حدود ده میلیارد تومان بوده است. خبری که چند ساعت پس از انتشار، واکنش سازمان برنامه و بودجه را به دنبال داشت و این سازمان در اطلاعیه خودش توپ را به زمین مجلس دهم انداخت و نوشت: این ردیف (بودجه بنیاد شهید سلیمانی) سال گذشته از سوی مجلس در بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به متن قانون بودجه ١٣٩٩ اضافه شد. اما نکته حائزه اهمیت در توضیح این نهاد دولتی این است که ردیف این بنیاد در جدول بودجه سال آتی به صورت مستقل درج شده است، نه وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. اما موضوع مهمی که طی این روزها کمتر به آن پرداخته شده است وظیفه این بنیاد است

بنیاد شهید سلیمانی قرار بود جای بنیاد شهید را بگیرد؟/ چرا باید «بنیادحاج قاسم» از منابع دولتی استفاده نکند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ پس از حواشی بوجود آمده پیرامون لایحه بودجه سال 1400 و غیبت رئیس جمهور در این مراسم و به دنبال آن، قهر «محمدباقر قالیباف» و نشستن او روی صندلی نمایندگی مجلس در ساختمان مشروطه! یکی از پرحاشیه ترین موارد پس از انتشار بودجه سال آینده را می توان به بند مربوط به «بنیاد شهید قاسم سلیمانی» دانست که طی روزهای گذشته سروصدای زیادی را بابت اختصاص بودجه هشت و نیم میلیاردی به این بنیاد برای سال آینده به دنبال داشت.

مطلبی که به دنبال انتشار وسیع آن در رسانه ها رئیس آن یعنی «زینب سلیمانی» نسبت به آن واکنش نشان داد و نوشت:  "اینجانب به نمایندگی از سوی خانواده شهید سلیمانی ضمن تشکر از دغدغه مسوولان محترم اجرایی و دست اندرکاران تنظیم بودجه، به اطلاع میرسانم اقدام شایسته در این زمینه، حذف عنوان بنیاد از ردیف بودجه ۱۴۰۰ و اختصاص این بودجه ها به حل مشکلات مردم و ترویج مکتب حاج قاسم است که سلوک آن شهید عزیز نیز همین مرام بوده است."

این در حالی است که روز گذشته سایت دیده بان ایران با انتشار جدول ردیف بودجه این بنیاد در سال جاری نوشت که میزان اختصاص بودجه برای بنیاد شهید سلیمانی در سال 99 در حدود ده میلیارد تومان بوده است.

خبری که چند ساعت پس از انتشار، واکنش سازمان برنامه و بودجه را به دنبال داشت و این سازمان در اطلاعیه خودش توپ را به زمین مجلس دهم انداخت و نوشت: این ردیف (بودجه بنیاد شهید سلیمانی) سال گذشته از سوی مجلس  در بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به متن قانون بودجه ١٣٩٩ اضافه شد.

در ادامه توضیح سازمان برنامه و بودجه همچنین آمده است که در سال ١٣٩٨ هم­زمان با شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی لایحه بودجه سال ١٣٩٩ در مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی بود که دو ردیف به ­شرح زیر در بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تصویب رسید:

1- ردیف ١١١٣٧٧ با عنوان: طرح شهید سلیمانی (پیشرفت و آبادانی دهستان­ها)

2- ردیف ١١١٣٩٨ با عنوان: بنیاد فرهنگی شهید حاج قاسم سلیمانی

ردیف­های مذکور در صفحات ١٠٨ و ١٠٩ قانون بودجه سال ١٣٩٩ (ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف) درج و منتشر شده است.

این دو ردیف مشابه سایر ردیف­های مربوط به ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لایحه بودجه سال ١۴٠٠ نیز تکرار و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

اما نکته حائزه اهمیت در توضیح این نهاد دولتی این است که ردیف این بنیاد در جدول بودجه سال آتی به صورت مستقل درج شده است، نه وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

اما موضوع مهمی که طی این روزها کمتر به آن پرداخته شده است وظیفه این بنیاد است. اردیبهشت ماه سال جاری برخی رسانه ها با درج پیام تبریک حجت‌الاسلام «مصطفی رستمی» رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، خطاب به زینب سلیمانی، ریاست او را بر بنیاد شهید قاسم سلیمانی تبریک گفتند.

اما هیچ توضیحی درباره وظایف و یا هیات مدیره احتمالی این بنیاد منتشر نشد. شب گذشته اما،جمیله کدیور، نماینده مجلس‌ششم در توییترش نوشت که پشت‌پرده بودجه بنیاد قاسم سلیمانی؛ سید صادق خرازی است.

مطلبی که با توجه به نزدیکی صادق خرازی با حاج قاسم سلیمانی دور از ذهن نیست. 

همسر وزیر اسبق ارشاد در ادامه مطلبش نوشت که خانواده شهید سلیمانی باید نسبت به کسانی که قصد سواستفاده از نام این شهید و بهره برداری از او را دارند هشیار باشند.

به نظر می رسد منظور خانم کدیور از سواستفاده کنندگان این نام، صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان باشد. علیرضا رزم حسینی وزیر جدیدالورود صمت و محمدباقر قالیباف از جمله افرادی بودند که پیشتر برخی افراد نسبت به بهره برداری سیاسی این افراد از شهید قاسم سلیمانی هشدار داده بودند.

اما وظایف این بنیاد چیست؟

وب سایت «صدای مدافعان» در ابتدای سال جاری با اشاره به خبر تاسیس بنیاد شهید سلیمانی درباره نحوه عملکرد این بنیاد می نویسد: جای تعجب است که رسانه‌ها از انتشار اطلاعات و جزئیات بیشتر در مورد ایجاد این بنیاد خودداری کردند و فقط به پیام تبریک حجت‌‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها، به خانم زینب سلیمانی بسنده کردند.

سوالی که در ذهن طرح می‌شود این است که با وجود بنیادها و نهادهای فرهنگی و ارزشی در کشور، بنیاد شهید سلیمانی چه هدفی را می تواند دنبال کند؟علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهید سلیمانی، شاید مهمترین دستورکار این بنیاد تازه تاسیس می تواند رسیدگی به امور ایثارگران و جانبازان باشد. با توجه به کم کاری‌های بنیاد شهید، جای خالی یک بنیاد مستقل که به امور همه مدافعان رسیدگی کند ضروری به نظر می رسد و چه گزینه‌ای بهتر از بنیاد شهید قاسم سلیمانی که خود هم جنگ تحمیلی را درک کرده بودند و هم در کنار مدافعان حرم بودند و خود از جمعیت جانبازان محسوب می شدند.
انشاالله بزودی سرکار خانم زینب سلیمانی، در مقام ریاست بنیاد شهید سلیمانی اطلاع‌رسانی‌های لازم را در خصوص اساسنامه و برنامه‌های بنیاد ارائه دهند. امیدواریم خانم سلیمانی از همکاری ایثارگرانی که هم با واقعیت‌های حضور در جبهه‌ها آشنایی دارند و هم از مشکلات زندگی روزمره جانبازان باخبرند کمال استفاده را بنمایند تا خدایی ناکرده بنیاد شهید سلیمانی به سرنوشت دیگر نهادهای فرمایشی دچار نشود و از بدنه ایثارگران و مشکلات آنها فاصله نگیرد.
 
این سایت که خودش را تریبونی متعلق به همه رزمندگان, جانبازان, و ایثارگران معرفی می کند در ادامه می نویسد: امید است همانطور که سردار سلیمانی در زمان حیات پربرکت خود، یار و یاور ایثارگران و مدافعان حرم بود، بنیاد آن شهید سلیمانی هم جای خالی آن سردار دلها را تاحدی پرکند و پناهگاهی برای رزمندگان دیروز و امروز و فردا باشد. متاسفانه بنیاد شهید با رانتخواری‌هایی که در سالهای اخیر داشته، تبدیل به نهادی شده که نه تنها حامی جامعه جانبازان و ایثارگران نبوده بلکه با آمیخته شدن در فساد مالی و سوءمدیریت اداری، عملا موضوعیت خود را برای اکثر ایثارگران و خانواده شهدا از دست داده است. چه بسا به دلیل این عملکرد ضعیف بنیاد شهید، ایجاد بنیاد شهید سلیمانی امری لازم و ضروری بوده که به توصیه مقام معظم رهبری انجام شده است.
 
سایت صدای مدافعان همچنین اظهار امیدواری می کند که "این بنیاد با تکیه بر منابع مالی مردمی و دوری از منابع دولتی، مانند سردار دل‌ها که یک شخصیت مردمی بودند، تبدیل به یک نهاد مردمی شود. حاج قاسم محبوب دل میلیونها انسان بوده و هست و بسیاری از عاشقان ایشان حاضرند با کمک‌های مالی خود، بنیاد سردار سلیمانی را تامین مالی کنند. در مقابل اما وابستگی به کمک‌های دولتی میتواند باز هم به همان رانت‌خواری‌ها و فسادها و سوءمدیریتی‌هایی بیانجامد که بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال حاضر با آن درگیر است.

هر چند به درستی نمی توان نوشت که منظور این سایت از هشدارهایی که در مطلبش آورده چیست اما با نگاهی به اخبار اختصاص ردیف بودجه دولتی به این بنیاد و کسانی که به نظر می رسد در این بنیاد حضور دارند، قصد دولت و یا افراد نزدیک به آن چیزی جز بهره برداری از این بنیاد برای پیش بردن اهداف خودشان نباشد.

موضوعی که این سایت نزدیک به رزمندگان، هفت ماه قبل به درستی آنرا پیش بینی کرده بود.

منبع: تحریریه دیده بان ایران

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر