کد خبر: 96953
A

ملازهی: اختلاف سلیقه‌ها در سیاست خارجی ایران مانع تعامل با دنیا می‌شود/ سیاست خارجی آمریکا تغییری نخواهد کرد

پیر محمد ملازهی گفت: اعمال نفوذ سلیقه‌های مختلف در بحث رابطه با نظام بین‌الملل مانعی جدی برای برقراری تعامل و در نتیجه عامل اصلی محرومیت‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی به شمار می‌رود.

ملازهی: اختلاف سلیقه‌ها در سیاست خارجی ایران مانع تعامل با دنیا می‌شود/ سیاست خارجی آمریکا تغییری نخواهد کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ ایران در انتظار شروع به‌ کار دولت جدید ایالات متحده به ریاست جو بایدن است تا بلکه به ‌مانند دوران باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، بتواند به تفاهمی حداقلی با دموکرات‌ها برسد و در نتیجه گره‌ کور توافق هسته‌ای دوباره باز شود.

 

پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در این ‌باره اظهار داشت: سیاست خارجی ایالات متحده، به خصوص درباره مناسبات مربوط به منطقه استراتژیک خاورمیانه، با جا‌به‌جایی رؤسای‌ جمهوری تغییری به خود نمی‌بیند؛ یعنی موضع‌گیری‌های آمریکا در قبال این منطقه مشخصاً به دلیل حمایت‌های همه‌جانبه این کشور از اسرائیل همیشه در یک مسیر است.‌ اساساً باید گفت آمریکایی‌ها به دلیل حفظ امنیت اسرائیل با این هدف همیشه چشم به تحرکات کشورهای خاورمیانه دارند که نفوذ و اثرپذیری جمهوری‌اسلامی را روزبه‌روز کمرنگ‌تر کنند.

 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: آمریکا در همین راستا از چند ماه پیش روندی را در پیش گرفت تا اسرائیل با برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درصدد حل مشکلات و اختلافات‌شان برآید و مناسبات سیاسی و اقتصادی بین‌شان برقرار شود. اما اگر دیدگاه‌شان به ایران را مد نظر قرار دهیم، متوجه می‌شویم که آمریکایی‌ها بعد از تغییر رئیس دولت فدرال هم بنایشان همچنان تهدید جمهوری‌ اسلامی خواهد بود و این اصلی به حساب می‌آید که برایشان از اصول اولیه است. البته با این تفاوت که دموکرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواهان و مشخصاً بایدن نسب به ترامپ از توان بیشتری برای برقراری فضای تعاملی با اتحادیه اروپا بهره‌مند است. اما موضع‌گیری‌های ترامپ مبتنی بر خودرأیی‌ با مشی تهاجمی بود و به همین دلیل نتوانست با اروپایی‌ها درباره ایران به رأی و نظر مشترکی برسد.

 

او توضیح داد: در چنین شرایطی ایران باید تمام هم‌وغم خود را بر تداوم تاثیرگذاری در خاورمیانه بگذارد تا بلکه بتواند هزینه‌ها و خسارت‌ها را حتی‌المقدور کمرنگ کند. با نگاهی به تحرکات مربوط به دیپلماسی در ایران موازی‌‌کاری را می‌توان به طور ملموس مشاهده کرد. با این توضیح که این روش هزینه‌ساز مانع برطرف شدن مشکلات بین برخی از کشورهای منطقه با ایران می‌شود. پس تاکید می‌شود که همسازن‌سازی در تحرکات خارجی ایران لازم است. ضرورتی که نادیده گرفتنش در این سال‌ها تبعات منفی و خسارت‌هایی سنگین به بار آورده است.

 

پیر محمد ملازهی در پایان گفت‌: اعمال نفوذ سلیقه‌های مختلف در بحث رابطه با نظام بین‌الملل مانعی جدی برای برقراری تعامل و در نتیجه عامل اصلی محرومیت‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی به شمار می‌رود.

 

 

منبع: اعتمادآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر