کد خبر: 96959
A
اظهارات متناقض سه مقام مسئول درباره واکسن کرونا؛ کدام راست می گویند؟

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا:تحریم ها هیچ تاثیری در توزیع واکسن کرونا نخواهد داشت/ رئیس کل بانک مرکزی: ‏برای خرید واکسن کرونا از هر راهی رفتیم به خاطر تحریم آمریکا نشد/ وزارت خارجه: واکسن کرونا را خریدیم

اخبار ضدو نقیض درباره توزیع واکسن کرونا در ایران از سوی مقام های دولتی در حال انتشار است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا:تحریم ها هیچ تاثیری در توزیع واکسن کرونا نخواهد داشت/ رئیس کل بانک مرکزی: ‏برای خرید واکسن کرونا از هر راهی رفتیم به خاطر تحریم آمریکا نشد/ وزارت خارجه: واکسن کرونا را خریدیم

به گزارش دیده بان ایران؛ اخبار ضدو نقیض درباره توزیع واکسن کرونا در ایران از سوی مقام های دولتی در حال انتشار است.

معلوم نیست کدام یک از این اظهارات درست و قابل باور است. چندی پیش مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره توزیع واکسن کرونا گفت: این طور نیست که کشورهای تولید کننده واکسن فقط به فکر خود باشند، تحریم ها نیز هیچ تاثیری در توزیع واکسن کرونا نخواهد داشت. البته ما کشور فقیری نیستیم و حتماً دولت جمهوری اسلامی به موقع واکسن مورد نیاز را برای گروهای پر خطر خریداری می کند تا بعد از آن تولید واکسن بومی در ایران نیز به نتیجه برسد.

مسعود مردانی هفته گذشته گفته بود: خوشبختانه تلاش برای تولید واکسن معتبر کرونا در دنیا به نتایج خوبی رسیده و حدود دو سوم کشورهای دنیا از جمله ایران در کمیته واکسن سازمان بهداشت جهانی موسوم به کوواکس عضو هستند و مقرر شده که نیم میلیارد واکسن تایید شده کرونا در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ بین کشورها توزیع شود.

مردانی افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی واکسن کرونا در گام اول در اختیار گروههای پر خطر شامل سالمندان، بیماران مزمن قلبی، ریوی، مبتلایان به دیابت، افراد دچار ضعف ایمنی مانند مبتلایان به سرطان و کادر بهداشت و درمان قرار می گیرد که در جمعیت ۸۰ میلیونی ایران حدود ۲۰ میلیون نفر است. قرار است حدود همین میزان واکسن از کشورهای معتبر و از طریق کوواکسن خریداری و توزیع شود و بعد از آن با تایید واکسن ایرانی بقیه مردم نیز واکسینه می شوند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا زمانی که واکسن معتبر وارد کشور شود و واکسن ایرانی تایید شود، مردم باید صبر داشته باشند و اصول بهداشتی، زدن ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و قرنطینه را رعایت کنند تا حدود یکسال آینده با توزیع فراوان واکسن، پاندمی کرونا در دنیا و ایران مهار و کنترل شود.

وی افزود: اکنون دست کارخانه های تولید واکسن خیلی باز است. سازمان بهداشت جهانی کارخانه هایی که توان تولید واکسن داشته باشد را حمایت می کند و تا یکسال آینده آن قدر واکسن تولید می شود که روی دست کارخانه های تولید کننده می ماند. سازمان بهداشت جهانی هم خوش بین است و به احتمال زیاد تا یکسال آینده این بیماری مهلک کنترل و خیال همه راحت می شود.

به گزارش دیده بان ایران؛ توضیحات عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در حالی منتشر می شود که عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی صبح امروز با اشاره به تلاش برای خرید واکسن کرونا می‌گوید: از هر راهی رفتیم به خاطر تحریم آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک با مانع مواجه شده  است، البته از مسیرهای دیگر انتقال پول در حال پیگیری است.

همتی در یادداشتی به بیان توضیحاتی درخصوص تلاش ایران برای خرید واکسن کرونا پرداخت و تأکید کرد: برخی نادانسته یا مغرضانه ، سعی در تطهیر اقدامات غیر انسانی آمریکا در تحریم ایران را دارند ، و تنها به ادعای دروغین آمریکا بر عدم محدودیت برمعاملات دارو تاکید میکنند.

 اعلام خبر مربوط به توزیع واکسن کرونا توسط برخی کشور های همسایه بین مردمشان تلخ ترین پاسخ به این عده است.

 از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) بایستی ازمسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تا کنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز ، به خاطر  تحریم غیرانسانی دولت آمریکا وضرورت اخذ مجوز اوفک،  با مانع مواجه شده است.

 کره جنوبی،بابت انتقال پول از مسیر U-turn دلار برای خرید های بشر دوستانه، نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا درهنگام انتقال  بدهد.

 صندوق بین المللی پول با فشار و تهدید آمریکا، و‌ علیرغم اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچ گونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرأت مطرح کردن وام بشر دوستانه ایران در هیئت مدیره صندوق را پیدا نکرد.

 البته ، انتقال پول از مسیرهای دیگر تحت پیگیری است که انشاالله با همکاری و اقدام به موقع دستگاههای ذیربط به نتیجه خواهد رسید.

 خریدواکسن از دیگر کشورها نیز در دستور کار همکاران وزارت بهداشت قراردارد. اخبارواصله درخصوص تولید داخلی واکسن کرونا نیز امیدوار کننده است.

همچنین گفتنی است سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز گفت: در خصوص کرونا و واکسن، ایران عضو کنسرسیوم کواکس است و مسیر جدی طی شده و پیش‌خرید صورت گرفته است.تمام تسهیلات را آماده کردیم و هر زمان وزارت بهداشت و بخش خصوصی اعلام آمادگی کنند ما این تسهیلات را فراهم خواهیم کرد.ترامپ تمام تلاش خود را برای تحمیل درد و رنج به مردم ایران به کار گرفته است.

منبع: دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر