کد خبر: 96994
A

کاظم جلالی: ایران حق پاسخ مقتضی به ترور شهید فخری‌زاده را دارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو معتقد است که ایران حق طبیعی پاسخ مقتضی و راهبردی به ترور شهید فخری‌زاده را برای خود محفوظ می‌دارد.

کاظم جلالی: ایران حق پاسخ مقتضی به ترور شهید فخری‌زاده را دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ جلالی معتقد است که ایران حق طبیعی پاسخ مقتضی و راهبردی به ترور شهید فخری‌زاده را برای خود محفوظ می‌دارد.
 

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در یادداشتی در روزنامه «ماسکوفسکی کامسامولتس» با موضوع ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران نوشت: سال‌هاست ایرانیان عزم خود را برای مقاومت در برابر فشار‌های غیرقانونی و اقدامات یکجانبه قهرآمیز و تحریم‌های روزافزون اقتصادی، علمی و فناوری راسخ کرده‌اند و بر خواست خود مبنی بر حق اولیه توسعه و زندگی عزتمندانه ثابت قدم مانده‌اند. در این مسیر، دستیابی به انرژی هسته‌ای و بهره بردن از کاربرد‌های حیاتی و انسانی آن از حقوق اساسی کشورهاست که در مراجع و نهاد‌های ذیربط بین‌المللی و از جمله توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده منع اشاعه (NPT) مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است. حق مسلمی که مدت‌هاست دستمایه غرض ورزی‌های سیاسی و اعمال فشار از سوی برخی قلدر‌های جهانی بر ایران قرار گرفته است.

 

در این یادداشت آمده است: ترور ناجوانمردانه دانشمند هسته‌ای شهید دکتر محسن فخری‌زاده از سلسله اقدامات بزدلانه تروریستی برای سلب حقوق اولیه ملت ایران در پیشرفت و شکوفایی برنامه‌های صلح‌آمیز علمی، فناوری و هسته‌ای در سال‌های گذشته بوده است. دکتر فخری‌زاده، دانشمند برجسته‌ای در حوزه پدافند هسته‌ای و شیمیایی و از مدیران موفق در صنایع نوین بوده و دارای سوابق علمی درخشان در این حوزه‌ها می‌باشد. از آخرین خدمات ایشان به ملت ایران، تولید کیت‌های تشخیص کووید- ۱۹ و مدیریت یک پروژه ملی تولید واکسن این بیماری است. ترور بی‌رحمانه ایشان، علاوه بر ابعاد غیرانسانی و غیراخلاقی، مصداق بارز تروریسم دولتی، نقض آشکار حقوق بین‌الملل، قانون بین‌المللی حقوق بشر و مخالف صریح منشور ملل متحد و هنجار‌های شناخته شده بین‌المللی است.

 

سفیر ایران در مسکو در این یادداشت عنوان کرده است: ایرانیان انتظار دارند تمامی کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی به خصوص مدعیان حقوق بشر و مبارزه با تروریسم واکنشی اصولی و قابل ملاحظه به این اقدام گستاخانه و شرورانه نشان داده و حساب خود را از دولت‌های تروریست و رژیم‌های منحوسی، چون رژیم صهیونیستی اسرائیل جدا کنند؛ دولت‌هایی که علی‌رغم ادعاهایشان مخالف صلح، ثبات و امنیت جهانی و ابزار انسانی دیپلماسی و گفتگو بوده و مروج خشونت، افراط گرایی، ناامنی و انواع و اقسام تروریسم در منطقه خاورمیانه و کل صحنه بین‌المللی هستند.

 

کاظم جلالی در این یادداشت خاطرنشان کرده است: جمهوری اسلامی ایران جامعه بین‌المللی را به کنار گذاشتن استاندارد‌های دوگانه و محکوم کردن این عمل تروریستی دولتی و اجرای عدالت در مورد بانیان آن فرا خوانده و حق طبیعی پاسخ مقتضی و راهبردی به این اقدام وحشیانه را برای مردم ایران محفوظ می‌دارد.

 

گفتنی است شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران بعدازظهر جمعه هفتم آذرماه در پی اقدام تروریستی عناصر تروریست مسلح در آبسرد دماوند به شهادت رسید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر