کد خبر: 97010
A

عضو کمیسیون امنیت ملی: اگر آمریکا تضمین دهد که دیگر از برجام خارج نمی شود، درمورد موضوعات خارج از برجام هم با ایالات متحده مذاکره می کنیم

محمود عباس زاده عضو کمیسیون امنیت ملی: آمریکایی‌ها اول از همه باید به برجام برگشته و سپس تعهدات مغفول مانده خودشان را انجام بدهند و سپس تضمین بدهند که از برجام خارج نشده و بدعهدی نخواهند کرد و بعدا ایران در صورت تامین منافع با آنان درباره موضوعات بعدی خارج از برجام اگر نیازی بود مذاکره خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی: اگر آمریکا تضمین دهد که دیگر از برجام خارج نمی شود، درمورد موضوعات خارج از برجام هم با ایالات متحده مذاکره می کنیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمود عباس زاده در گفت‌وگو با اشاره به اظهارات اخیر وزارت امورخارجه چین و پیشنهاد بازگشت سریع و بدون قید شرط آمریکا به برجام واجرای کامل آن و البته انجام مذاکراتی ورای بحث برجام در جهت تقویت صلح در خاورمیانه، گفت: اول از هرچیزی باید به این نکته اشاره کنم که درباره ایران و اقداماتی که در آینده انجام می‌دهد، تشخیص اینکه چه اقداماتی باید انجام بدهد یا ندهد، با خودش است. مجلس و دولت و تمام ارکان حکومت به تعبیری نماینده اراده ملت هستند و آنان باید برای هر اقدامی در جهت منافع ملی و ملت تصمیم‌گیری کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث بعدی اشاره به پیشنهاد دوستان چینی درباره بازگشت سریع و بدون قید و شرط آمریکا به برجام دارد که اتفاقا هیچ اشکالی هم ندارد. البته این خود آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند که این خروج آنان در تضاد با تعهدات آن‌ها بود. افزون بر اینکه، آمریکایی‌ها، آن دسته از وظایفی که در برجام متعهد شده بودند را نیز رعایت نکردند و حتی تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کردند که این مساله هم مجددا در تضاد با تعهدات آنان بود.

نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: ایران همیشه برای صلح هزینه داده است و مردم ایران همیشه در طول تاریخ پرچمدار صلح بودند. کما اینکه دین و شریعت ما نیز بر صلح تاکید دارد و واقعیت این است که صلح و دوستی ریشه در تاریخ و تمدن و دین ایران و مردم این سرزمین دارد.

مدیرکل اسبق سیاسی وزارت کشور ادامه داد: اگر آمریکایی‌ها به برجام برگردند، اتفاق خوبی است ولی باید یک سازوکاری پیشنهاد شود که امکان تکرار این اتفاقات یعنی عدم تعهد آمریکا و خروج یکطرفه آنان از برجام وجود نداشته باشد. این سازوکار باید به گونه‌ای تنظیم شود که اگر یک طرفی از جمله آمریکا از برجام خارج شد یا نسبت به تعهداتش سستی کرد، پاسخگو شود و خسارات ناشی از اشتباهاتش را بپردازد تا مبادا روزی دوباره هوس تکرار این اقدامات را داشته باشد.

عباس‌زاده با اشاره به پیشنهاد وزارت امورخارجه چین برای بازگشت سریع آمریکا به برجام، تصریح کرد: دوستان چینی ما که تجربه خوبی هم در عرصه سیاست خارجه دارند، می‌توانند پیشنهاد خودشان را برای این سازوکار بدهند که اگر عهدشکنی رخ داد، هزینه این عدم تعهد و رفتار غیرمتعارف گرفته شود. ایران و چین سابقه طولانی و خوبی در همکاری‌های متقابل با هم دارند و این فرصت خوبی است که یک سازوکار دقیقی برای این مساله اندیشیده شود. آمریکایی‌ها باید به این سوال پاسخ بدهند که چه تضمینی وجود تا روزی مجددا نخواهند از برجام خارج شوند. خروج آنان از برجام باعث شد تا بی‌اعتمادی مردم ایران به آنان بیشتر از گذشته شود و آمریکایی‌ها باید به فکر ترمیم این بی‌اعتمادی‌ها باشند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مسائل را می‌توانستند طرفین مذاکره در بستر برجام حل کنند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها اول از همه باید به برجام برگشته و سپس تعهدات مغفول مانده خودشان را انجام بدهند و سپس تضمین بدهند که از برجام خارج نشده و بدعهدی نخواهند کرد و بعدا ایران در صورت تامین منافع ملی و ملت خودش با آنان درباره موضوعات بعدی خارج از برجام اگر نیازی بود مذاکره خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران مذاکره خواهد کرد، مشروط بر اینکه این مذاکره متقابل و برابر باشد. مذاکره با محاکمه و مشاعره تفاوت دارد. مذاکره باید جنبه برد- برد داشته باشد و زمینه تامین اهداف طرفین را هم فراهم کند. پیشنهاد چینی‌ها قابل بررسی است و امیدواریم این پیشنهاد همان طوری که خودشان گفتند به پایداری و تامین صلح در منطقه خاورمیانه کمک کند.

منبع: انتخاب
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر