کد خبر: 97128
A

حجت الاسلام منتجب نیا: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که رهبری موافق برجام نبود

دبیرکل حزب جمهوریت گفت: شکی نیست که تصمیمی در مقیاس برجام و مذاکره، نمی‌تواند بدون تایید نظر مقام معظم رهبری انجام شده باشد. این نوع تصمیمات، قطعا به تایید رهبری می‌رسد. بلکه معتقدیم، شروع جریان مذاکره از طرح موضوع «نرمش قهرمانانه» بود. گرایی که رهبر معظم انقلاب در این موضوع به مسئولان دادند، موجب شد تا دیپلمات‌های کشور و دولت وارد صحنه شده و با جرات و جسارت به جنگ دیپلماتیک بروند.

حجت الاسلام منتجب نیا: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که رهبری موافق برجام نبود

به گزارش دیده بان ایران؛ تصویب و ابلاغ مصوبه اخیر مجلس در خصوص لغو تحریم‌ها، برای کشور آسیب‌‌زا ارزیابی شده است. این مصوبه که بر مبنای آن، تعهدات برجامی ایران کاهش پیدا خواهد کرد، در زمانی مطرح شد که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا خواستار بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های ایران پس از استقرار در کاخ سفید بود. هرچند صحت ادعای مقامات آمریکایی مشخص نیست اما مجلس می‌توانست حدود 50 روز دیگر نیز صبر کند تا صدق و کذب ادعای بایدن مشخص شود. ایجاد رویکرد تقابلی در شرایطی که کشور از فشارهای متعدد اقتصادی رنج می‌برد، به نفع مردم نخواهد بود. با وجود موافقت رهبر معظم انقلاب با مذاکرات برجام، عده‌ای مذاکره را تنها محصول دیدگاه دولت می‌دانند. برای بررسی این شرایط «آرمان ملی» گفت‌وگویی با رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی داشت که می‌خوانید.

طرح اخیــر مــجلــس بـا عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، چه آثاری بر روابط دیپلماتیک ایران با دنیا خواهد داشت؟

در رابطه با مسائل بین‌المللی و خصوصا مساله‌ای در مقیاس برجام، لازم است که قوای سه‌گانه با انسجام و هماهنگی لازم عمل کنند. بی‌شک نظر مقام معظم رهبری باید در مواردی از این دست لحاظ شود. پس از انجام تمامی این هماهنگی‌ها، تصمیمات به‌صورت مصوبه‌ای اعلام شود تا در داخل و خارج کشور احساس ناهماهنگی و عدم انسجام میان نهادها و قوای سه‌گانه ایران به وجود نیاید. در خصوص این مساله که مصوبه اخیر مجلس تا چه اندازه مفید یا مضر خواهد بود، مسائل متعددی وجود دارد. این مساله، مساله‌ای کارشناسی و دقیق است و باید دیپلمات‌هایی که از نزدیک دستی بر آتش دارند، آن را بررسی موشکافانه کرده و اظهارنظر کنند. در شرایط فعلی که ترامپ یکجانبه از برجام خارج شده و تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه کشور، ملت و مسئولان ما وضع کرد، نمی‌توان منکر ظلمی بود که علیه ایران انجام شده است. حتی اتحادیه اروپا و کشورهایی که برجام را امضا کردند، به تعهدات خود پایبند نبوده و عمل نکردند. ایران حق داشت تا مطابق آنچه در برجام ذکر شده است، در این زمان تعهدات برجامی خود را کاهش دهد. این نکات در جای خود یقینی است اما در شرایطی که دولت در آمریکا تغییر کرده، وضعیت سیاسی در حال تغییر و تحول بوده، رئیس‌جمهوری جدید این کشور رسما اعلام کرده است که کشور ما به برجام بازمی‌گردد، به تعهدات خود عمل می‌کند و بخشی از تحریم‌ها را برمی‌دارد، چنین تصمیم عجولانه و باشتابی که مجلس گرفت، برای کشور مفید نخواهد بود.

ترکیب نمایندگان مجلس یازدهم اصولگرا است. مسائل جناحی چه تاثیری بر این تصمیم مجلس داشته است؟

مجلس می‌توانست صبور باشد تا دولت بایدن مستقر شده و ببینیم که آیا طرف دیگر به قول خود عمل خواهد کرد؟! در صورت بازگشت آمریکا به تعهدات، کشورهای اروپایی نیز بدون شک به دنبال این کشور به برجام متعهد می‌شدند و تعهدات خود را عملی می‌کردند. چه بسا همین مساله سبب می‌شد تا بخش زیادی از تحریم‌ها برداشته شده و بخش زیادی از مشکلات ما رفع شود. مشخص نیست که فلسفه شتاب و تعجیل مجلس شورای اسلامی و نمایندگان برای تصویب طرح لغو تحریم‌ها چیست. اغلب نمایندگان این مجلس اصولگرا بوده، از طیف خاصی هستند و بسیاری از آنها منتقدان جدی برجام بوده‌اند. در شرایط کنونی، فلسفه و نفع چنین تصمیماتی برای کشور مشخص نیست. فرض کنیم که دولت در فرصت کوتاه یک‌ماهه موفق به انجام مفاد مصوبه مجلس بشود، این موضوع چه مشکلی را از کشور حل خواهد کرد؟ اصل برخورد متقابل را نفی نمی‌کنم و چنانچه آمریکا و اروپا همچنان بدعهدی کرده و عزمی برای عمل به تعهدات خود ندارند، ما نیز باید عهد و پیمان را بشکنیم اما زمانی که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که هنوز استقرار کامل پیدا نکرده، وعده می‌دهد که می‌خواهم به برجام بازگردم و عمل ترامپ را تقبیح می‌کند، این مصوبه از لحاظ زمانی کمی با عجله تصویب شده است. در این شرایط مصوبه لغو تحریم‌ها می‌تواند مضر نیز باشد. دولت اعلام کرد که مصوبه اقدام راهبردی برای کشور ضرر دارد اما شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد، این مصوبه برای کشور مضر نخواهد بود. امیدوارم نظر شورای‌عالی دقیق باشد و از طریق این مصوبه ضرری متوجه کشور نشود اما احساس می‌کنم، این شتاب و عجله دلیل جامع و کاملی نداشته و ادله موجه برای تصویب این طرح در دوره فعلی خیلی قوی به نظر نمی‌رسد.

عده‌ای معتقدند ایران از ابتدا به دلیل فشار دولت مذاکرات برجام را پذیرفته است. نظر شما در این خصوص چیست؟

شکی نیست که تصمیمی در مقیاس برجام و مذاکره، نمی‌تواند بدون تایید نظر مقام معظم رهبری انجام شده باشد. این نوع تصمیمات، قطعا به تایید رهبری می‌رسد. بلکه معتقدیم، شروع جریان مذاکره از طرح موضوع «نرمش قهرمانانه» بود. گرایی که رهبر معظم انقلاب در این موضوع به مسئولان دادند، موجب شد تا دیپلمات‌های کشور و دولت وارد صحنه شده و با جرات و جسارت به جنگ دیپلماتیک بروند. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که رهبری موافق برجام نبوده‌اند. اگر ایشان مخالف مذاکرات بودند، این اقدامات منتفی می‌شد و انجام نمی‌گرفت. ایشان شروط مذاکره را فرمودند و نسبت به آینده رابطه با آمریکا ابراز نگرانی کردند و این نکات به جای خود صحت دارد اما اینکه عده‌ای القا می‌کنند که رهبری با مذاکره مخالف بودند و مذاکرات بدون نظر رهبری انجام گرفت، بدون شک باطل است. در این کشور رهبر مافوق همه قوا قرار دارد و اینگونه تصمیمات کلان با تصمیم ایشان گرفته می‌شود. ممکن نیست چنین تصمیمی به خلاف نظر ایشان گرفته شده باشد. تا به حال چنین بوده و زین پس نیز اوضاع به همین منوال پیش خواهد رفت. اگر تصمیم مجلس با دستور و نظر رهبر معظم انقلاب اتخاذ شده است، سخنی باقی نمی‌ماند اما اگر قبل از نظر رهبری اقدامی صورت گرفته کمی عجله به خرج داده شده است که شاید اینجا جای نقد داشته باشد.

منبع: آرمان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر