کد خبر: 97138
A

احمد مازنی: ما مدعی نیستیم برجام عیب و نقصی نداشت/ اگر دولت آینده یک دولت اصلاح‌طلب باشد احتمال مذاکره ایران بیشتر خواهد شد

عضو فراکسیون امید مجلس دهم گفت: ما از پیروزی بایدن در انتخابات خشنود نیستیم اما از شکست ترامپ باید خوشحال باشیم. ترامپ در طول چهار سال گذشته رفتاری با ایران کرده که پلیس وی با جوان سیاه‌پوست کرد و زانوی خود را روی گلوی او قرار داد و به اندازه‌ای فشار داد که وی خفه شد. ترامپ نیز چنین هدفی را در مقابل ایران دنبال می‌کرد. فشارهای ترامپ روی ملت ایران همچنان نیز ادامه دارد. به همین دلیل نیز به صورت طبیعی ما باید از شکست چنین فردی که خصومت زیادی علیه مردم ایران اعمال کرده، خشنود باشیم.

احمد مازنی: ما مدعی نیستیم برجام عیب و نقصی نداشت/  اگر دولت آینده یک دولت اصلاح‌طلب باشد احتمال مذاکره ایران بیشتر خواهد شد

به گزارش دیده بان ایران؛ مصوبه اخیر مجلس درباره خروج ایران از پروتکل الحاقی و کاهش تعهدات برجامی تقابل مجلس و دولت را بیش از گذشته عیان کرده است. در حالی است که پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انتظار می‌رفت فضای سیاسی کشور به سمت مذاکره و گفت‌وگو حرکت کند اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد و طیف رادیکال جریان راست با اقدامات خود اجازه نداده قوه عاقله کشور در راستای استفاده از فرصت کنونی و تبدیل تهدید به فرصت اقدام کند.به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی این موضوع «آرمان ملی» با حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مجلس دهم شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است. حجت‌الاسلام مازنی معتقد است: «ما از پیروزی بایدن در انتخابات خشنود نیستیم؛ اما از شکست ترامپ باید خوشحال باشیم. ترامپ در طول چهار سال گذشته رفتاری با ایران کرد که پلیس وی با جوان سیاه‌پوست کرد و زانوی خود را روی گلوی او قرار داد و به اندازه‌ای فشار داد که وی خفه شد. ترامپ نیز چنین هدفی را در مقابل ایران دنبال می‌کرد. فشارهای ترامپ روی ملت ایران همچنان نیز ادامه دارد. به همین دلیل نیز به صورت طبیعی ما باید از شکست چنین فردی که خصومت زیادی علیه مردم ایران اعمال کرده، خشنود باشیم. بنده از شرایط موجود جامعه چنین استنباط می‌کنم که فضایی که می‌توانست از وضعیت تهدید به فرصت تبدیل شود حالت عکس به خود گرفته و برخی در حال فرصت‌سوزی هستند.دلیل این عده ظاهرا اصرار به رقابت‌های سیاسی برای کسب و حفظ قدرت است». در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

تحلیل شما از فضای به وجود آمده در کشور پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟آیا در این مقطع زمانی اقداماتی که صورت می‌گیرد براساس استفاده از این فضا است یا همچنان برای برخی فرصت و تهدید تفاوتی نمی‌کند؟

یک جریان سیاسی به دلیل رقابت‌های سیاسی از پیروزی ترامپ در ایالات متحده آمریکا خوشحال بود و امروز از شکست وی ناراحت است. به صورت طبیعی پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری انتظار این بود که این اتفاق در فضای سیاسی ایران سبب افزایش عقلانیت و استفاده از فرصت شود.این در حالی است که در عمل چنین اتفاقی رخ نداد. به هر حال رفتار و اقدامات خصمانه ترامپ نسبت به ایران بی‌سابقه بود. شاید در گذشته خصومت‌هایی بین ایران و آمریکا وجود داشت، اما خصومت ترامپ نسبت به ایران نسبت به روسای‌جمهور سابق آمریکا بی‌سابقه بوده است. در چنین شرایطی برخی نه‌تنها از شکست وی در انتخابات خوشحال نشدند؛ بلکه به نظر می‌رسید بیش از خود ترامپ از این شکست ناراحت شدند. در این زمینه یک لطیفه کنایه‌آمیز مطرح شده مبنی بر اینکه از ترامپ سوال می‌پرسند آیا شما شکست در انتخابات را می‌پذیرید که وی در پاسخ عنوان می‌کند من حرفی ندارم اما شما باید صداوسیما را راضی کنید. رفتار صداوسیما در مقابل نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در مجلس نیز وجود داشت. بنده معتقدم هنوز هم برای استفاده از فرصت به‌وجود آمده دیر نشده است.

چرا تلاش می‌شود چنین فرصتی کمرنگ جلوه داده شود؟

ما از پیروزی بایدن در انتخابات خشنود نیستیم اما از شکست ترامپ باید خوشحال باشیم. ترامپ در طول چهار سال گذشته رفتاری با ایران کرده که پلیس وی با جوان سیاه‌پوست کرد و زانوی خود را روی گلوی او قرار داد و به اندازه‌ای فشار داد که وی خفه شد. ترامپ نیز چنین هدفی را در مقابل ایران دنبال می‌کرد. فشارهای ترامپ روی ملت ایران همچنان نیز ادامه دارد. به همین دلیل نیز به صورت طبیعی ما باید از شکست چنین فردی که خصومت زیادی علیه مردم ایران اعمال کرده، خشنود باشیم. بنده از شرایط موجود جامعه چنین استنباط می‌کنم که فضایی که می‌توانست از وضعیت تهدید به فرصت تبدیل شود حالت عکس به خود گرفته و برخی در حال فرصت‌سوزی هستند. دلیل این عده نیز ظاهرا اصرار به رقابت‌های سیاسی برای کسب و حفظ قدرت دارند.

تلاش مجلس برای خارج شدن ایران از پروتکل الحاقی و کاهش تعهد برجام چه پیامدهایی برای ایران خواهد داشت؟

در این زمینه چهار دیدگاه وجود دارد. نخست اینکه دعوا سر برتری در انتخابات و اصطلاحا لحاف1400 است و این اقدامات نوعی ریل‌گذاری برای پیروزی یک جریان سیاسی در انتخابات است. بخشی از رقابت‌های انتخاباتی ریل‌گذاری‌های سیاسی است که جریان‌های سیاسی انجام می‌دهند. در شرایط کنونی اصولگرایان به دنبال این هستند که زمینه را برای پیروزی خود در انتخابات فراهم کنند و فرصت‌ها را از جریان اصلاحات بگیرند. اگر این وضعیت وجود داشته باشد بسیار خطرناک است. پس از ضرب‌المثل«دعوا سر لحاف ملانصرالدین است» ضرب‌المثل دیگری نیز در این زمینه مطرح می‌شود مبنی بر اینکه «برای دستمالی قیصریه را به آتش نمی‌کشند». این بازی خطرناک است و پیامد‌های خوبی برای کشور ندارد. همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر آسیبی به این کشتی وارد شود چپ و راست و اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد و همه دچار مشکل می‌شوند.افرادی که در مجلس حضور دارند به دلیل اینکه جدید‌الورود و کم‌تجربه هستند تصور می‌کردند به محض اینکه وارد مجلس شوند با یک اشاره همه مشکلات اقتصادی مردم را حل می‌کنند. با این وجود پس از مدتی متوجه شدند حل مشکلات کشور به این سادگی‌ها نیست. اقتصاد ایران دارای بیماری‌های زمینه‌ای است که متأثر از سوءتدبیرها و ناهماهنگی‌ها بوده است. به همین دلیل نیز مشکل اقتصاد ایران در بخش‌هایی به بحران تبدیل شده است.این نمایندگان هنگامی که مشاهده کردند مشکلات به چه میزان جدی است و از سوی دیگر نیز به مردم وعده‌هایی داده‌اند برای اینکه عنوان کنند اقدام مهمی انجام داده‌اند طرح کاهش تعهدات برجامی را به عنوان مصوبه رفع تحریم‌ها تصویب کرده‌اند.این در حالی است که در این مصوبه رفع تحریم واقعیت بیرونی ندارد.دیدگاه سوم بهره‌برداری از گشایش‌های احتمالی در آغاز کار دولت جدید آمریکا است.

آیا تصویب چنین لوایحی در مجلس به تقابل دولت و مجلس نخواهد انجامید؟ارزیابی شما از رویکرد نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به سیاست‌های دولت چیست؟

شرایط به شکلی است که گشایش‌های اقتصادی در ایران پس از حضور بایدن در کاخ سفید محتمل است. تصویب این طرح نیز در ابتدا یک ماه بود اما پس از مدتی به دو ماه تبدیل شد تا با زمان استقرار دولت جدید در آمریکا تطبیق پیدا کند. اصولگرایان قصد دارند این گشایش‌های احتمالی را مصادره کنند و به مردم اعلام کنند گشایش‌های صورت گرفته به دلیل برنامه‌ریزی‌های آنها صورت گرفته است.دیدگاه چهارم که می‌تواند همراه با مثبت‌اندیشی باشد کمک به دستگاه دیپلماسی برای چانه‌زنی با کشورهای غربی و به‌خصوص آمریکا است.این دیدگاه نسبت به دیدگاه‌های دیگر خوش‌بینانه است و مبتنی بر بازی برد-برد است. بنده معتقدم شرایط کشور به شکلی است که دولت و مجلس باید با درایت مقام معظم رهبری وضعیت فعلی بین مجلس و دولت را به یک بازی برد- برد داخلی تبدیل کنند.در گذشته ما تجربه بازی‌های باخت- باخت داخلی را زیاد پشت سر گذاشته‌ایم. به همین دلیل باید مراقب باشیم این تجربه‌ها دیگر تکرار نشود. نمونه بارز بازی‌های باخت-باخت اتفاقاتی است که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال88 افتاده است. در سال88 نیز جریان‌های سیاسی می‌توانستند به شکل منطقی‌تری رفتار کنند تا بازی باخت-‌باخت به بازی برد- برد تبدیل شود. مردم از دعواها و تقابل‌های سیاسی خسته شده‌اند. این اتفاق نیز روی میزان مشارکت مردم تأثیر منفی گذاشته است. در انتخابات مجلس یازدهم این اتفاق به خوبی مشهود بود.اگر این اتفاق در انتخابات1400 نیز رخ بدهد و میزان مشارکت مردم در انتخابات شکل قابل‌قبولی نداشته باشد برای کشور عاقبت خوبی نخواهد داشت. در شرایط کنونی یک جریان سیاسی بزرگ از دولت حمایت می‌کند و در مقابل جریان بزرگ دیگری از مجلس حمایت می‌کند. در چنین شرایطی اگر اجماعی صورت بگیرد که مردم گمان کنند تنها یک جریان و یک قوه برنده نبوده و هر دو جریان سیاسی برای بهبود وضعیت زندگی مردم تلاش می‌کنند رضایت بیشتری در بین مردم شکل می‌گیرد و امیدها نسبت به آینده افزایش پیدا می‌کند.باید شرایطی شکل بگیرد که مردم احساس کنند اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و دولت و مجلس با هم برنده هستند. در این شرایط ما باید به درایت و تدبیر شرایطی را به وجود بیاوریم که رویکرد مجلس و دولت بیش از گذشته به هم نزدیک شود. در این دعواهای سیاسی نباید به اصل نظام و تمامیت ارضی کشور آسیبی وارد شود. در شرایط کنونی این لایحه تصویب شده است. به همین دلیل نیز امروز به عنوان یک قانون و یک اهرم قوی می‌تواند برای حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا این احتمال وجود دارد که مجلس یازدهم، که رویکردی سیاسی نسبت به دولت اتخاذ کرده است، در نهایت تصمیم به خروج ایران از برجام بگیرد؟

براساس قانون اساسی ما فراتر از قوای سه‌گانه قوه عاقله دیگری داریم که در رهبری نظام سیاسی متبلور شده است. ایشان با اختیاراتی که دارند تلاش می‌کنند کشور در مسیری قرار بگیرد که به سود منافع و مصلحت ملی باشد.از سوی دیگر براساس قانون اساسی، شورای عالی امنیت ملی در کشور وجود دارد که تلفیقی از همه ارکان نظام است و تصمیم‌گیری‌ها با حضور نماینده همه نهادهای نظام صورت می‌گیرد.با این وجود مسأله‌ای که امروز افکار عمومی را درگیر کرده هماهنگی نانوشته معاندان خارجی با عناصر افراطی داخلی است. به عنوان مثال هنگامی که شیخ‌ نمر به دست حکومت عربستان به شهادت رسید، این فرصت برای ایران و تشیع وجود داشت که مظلومیت پیروان ائمه‌اطهار برای همه آشکار شود. با این وجود در این شرایط عناصر افراطی داخلی با حمله به سفارت عربستان و آتش زدن سفارت این فرصت به تهدید تبدیل شد و معاندان منطقه‌ای از این فرصت برای کینه‌توزی و تخطئه موقعیت ایران در منطقه استفاده کردند. این اتفاق در نهایت جای جلاد و شهید را تغییر داد و به جای اینکه مجامع بین‌المللی نسبت به این اقدام حکومت عربستان موضع ‌یری کنند علیه ایران موضع‌گیری کردند.در نهایت نیز در مجامع بین‌المللی عنوان شد ایران قادر نیست امنیت سفارتخانه‌های کشورهای دیگر را در خاک خودش تأمین کند.برجام بیانگر فرهنگ گفت‌وگو در بین مردم ایران بود.برجام نشان داد ایران از ظرفیت گفت‌وگو در سطحی برخوردار است که می‌تواند با کشورهای غربی مذاکره کند.نتیجه این رویکرد نیز حذف قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ما و توافقی به سود ما بود. ما مدعی نیستیم برجام عیب و نقصی نداشت. در این توافق نیز مانند همه توافق‌های سیاسی ممکن است عیب و نقص‌هایی وجود داشته باشد. اما نکته قابل‌تأمل اینکه در حالی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در حالی مذاکره با کشورهای غربی بود در داخل کشور برخی رسانه‌ها که از بیت‌المال نیز استفاده می‌کنند به تیم مذاکره‌کننده فشار وارد می‌کردند. این فشارها به اندازه‌ای بود که آقای عراقچی عنوان می‌کرد ما از مطالعه برخی روزنامه‌های داخلی منع شده‌ایم. بنده برخی از افراد را که در مسیر دیپلماسی و حل شدن مشکلات مردم اخلال ایجاد می‌کنند، به صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم نفوذی می‌دانم که در بزنگاه‌ها اقداماتی انجام می‌دهند تا وضعیت به سود ملت نباشد. این احتمال که ایران در آینده از برجام خارج شود را بنده غیر‌محتمل می‌دانم و معتقدم اگر دولت آینده یک دولت اصلاح‌طلب باشد احتمال مذاکره ایران نیز بیشتر خواهد شد. به هر حال جریان اصلاحات از ظرفیت مذاکره و گفت‌و‌گوی بیشتری برخوردار است.اگر اصولگرایان نیز دولت بعدی را در اختیار داشته باشند با توجه به وضعیت اقتصادی کشور این احتمال وجود دارد که به سمت گفت‌وگو و مذاکره حرکت کنند. هدف اصلی اصولگرایان نیز این است که خود را منجی نشان بدهند و عنوان کنند این ما بودیم که برجام را به نقطه مطلوب رساندیم و موفق شدیم مشکلات را حل کنیم.

منبع: آرمان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • ناشناس

    کل ایران را که الک کنید بعید می‌دانم چندصدنفر بیشتر این آقا وحزبش را بشناسندانوقت به خودش اجازه میده از طرف مردم ایران حرف بزنه.. عجب مملکتی شده

ارسال نظر