کد خبر: 97219
A
دیده بان ایران:

حسن روحانی کدام پرونده قالیباف را با «مردانگی» افشا نکرده بود؟/همه آنچه که رئیس جمهور از رئیس مجلس می داند و نمی گوید

محمود میرلوحی، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز، در همین ماه و در جلسه شورای شهر تهران گفت ۲۲۵ مورد از این لیست، املاک نجومی است که پول‌های کلانی به حساب کسانی رفته است که هیچ ارتباطی با شهرداری نداشته‌اند. او از اعضای شورای شهر خواست لیست کسانی را که در واگذاری این املاک نقش داشته‌اند به قوه قضاییه ارسال کنند تا مراجع قضایی پیگیر این تخلفات گسترده شوند.

حسن روحانی کدام پرونده قالیباف را با «مردانگی» افشا نکرده بود؟/همه آنچه که رئیس جمهور از رئیس مجلس می داند و نمی گوید

به گزارش دیده بان ایران؛ حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اردیبهشت سال ۱۳۹۶ در جریان سومین و آخرین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به پرونده‌ای مرتبط با محمد باقر قالیباف، شهردار تهران اشاره کرد، که با "مردانگی" مانع از افشای آن پرونده شده بود.

حسن روحانی در این مناظره خطاب به محمد باقر قالیباف، به پرونده‌ای اشاره کرد که برای برملا نشدن آن اصطلاحا "مردانگی" کرده بود. اگر چه حسن روحانی اشاره به ماهیت پرونده قالیباف که با "مردانگی" روحانی برملا نشده، نکرد، لیکن گفت: « بعضی از نکات را اصلا مایل نیستم بیان کنم اما مجبورم به ملت شریف ایران بگویم. من اگر پرونده سال 84 آقای قالیباف که دست من بود و نگذاشتم پرونده بشود و دعوا کردم با بعضی‌ها در دبیرخانه که نباید کسی مطلع شود اگر آن مردانگی را نکرده بودم هم اکنون شما اینجا ننشسته بودید.»

 

تنها دقایقی پس از سخنان روحانی، گمانه‌زنی‌ها در خصوص «پرونده سال ۸۴ قالیباف» آغاز شد. از کشته شدن ۷ نفر در ماجرای مسابقه فوتبال، رشوه ۲۰ میلیونی، قاچاق ۷۰۰ میلیونی سوخت در سیستان و …اما همه اینها گمانه زنی است.

ماجرای سال ۸۴ که روحانی از وجود پرونده آن در شورایعالی امنیت ملی خبر می دهد و "منت" مختومه کردن آن را در بر سر  قالیباف می گذارد پنج سال پیش، هم مطرح شده بود.  زمانی‌که اظهارات رحمان فضلی، وزیر کشور دولت روحانی، در خصوص «ورود پول‌های کثیف به انتخابات» جنجالی شد. 

عبدالله رمضان‌زاده، دبیر و سخن‌گوی دولت اصلاحات، در گفت‌وگویی با روزنامه شرق (۲۸ اردیبهشت ۹۴) از «گزارشی» خبر داد که «ستاد مبارزه مخدر در دوره آخر دولت آقای خاتمی» تهیه کرده و «آن‌را به رئیس دولت نهم تحویل داد».

«۱۳۸۴» همان سالی است که محمد خاتمی دولت را به احمدی‌نژاد سپرد. رمضان‌زاده در این گفت‌وگو از وزیر کشور می‌خواهد «همان گزارش را علنی کند»، چون  نشان می‌دهد که «پول کثیف وجود دارد یا نه» یا «پول کثیف وارد حوزه انتخابات می‌شود یا نمی‌شود؟».

رمضان زاده در ادامه می‌گوید: «بالاخره در انتخابات گذشته آقای روحانی پولی خرج کرده است، آقای جلیلی پولی خرج کرده، آقای قالیباف پولی خرج کرده، آقای عارف پولی خرج کرده، اینها بیایند لیست هزینه‌ها و درآمدهای‌شان را بگویند. مدعی‌اند که مردم کمک کرده‌اند؟ خب اعلام کنند چه کسی کمک کرده است؟»

همان سال ها ، زمانی‌که رمضان‌زاده هنگامی که این مطلب را در فیس‌بوک خود به اشتراک گذاشت، نوشت«چرا گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره نقش پول‌های کثیف در انتخابات ۸۴ منتشر نمی‌شود؟»

در آن مناظره های چالشی این تنها حسن روحانی نبود که با افشاکردن برخی مسائل مربوط به رئیس کنونی مجلس یازدهم او را آچمز کرد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور که در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری به عنوان یار کمکی در استودیو صداوسیما حاضر بود هم در ادامه حمله روحانی به قالیباف گفت: « آقای قالیباف با املاک مردم چه کردید؟ طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور 2 هزار و 200 میلیارد تومان املاک مردم را بخشیدید، تخفیفات نجومی دادید، آپارتمان 10 میلیارد تومانی را 2 میلیارد دادید. پول نگرفتید و گفتید 20 ساله آن را پرداخت کنید. هر کسی خواست ورود کند اجازه ندادید.»

اشاره جهانگیری به موضوع «املاک نجومی» بود که با گذشت بیش از چهار سال از افشای آن روز گذشته پیروز حناچی در رابطه با سرانجام آن گفت: حدود ۶ هزار متر مربع از املاک شهرداری از تیم قالیباف و همسرش - زهرا مشیر- باز پس گرفته شده است. حناچی همچنین به این موضوع هم اشاره کرد که: عودت املاک نجومی سند خورده‌، از عهده ما خارج بود.

گفت و گویی که بلافاصه واکنش وکیل خانواده قالیباف را به دنبال داشت.  ناصر امانی مشاور شهردار اسبق تهران در پاسخ به افشاگری شهردار تهران گفت: هیچ ملکی در اختیار شخص خانم دکتر مشیر ، همسر آقای دکتر قالیباف نبوده است و صرفا املاکی جهت امور زنان سرپرست خانوار در اختیار مجموعه ای بوده که همسر آقای دکتر قالیباف هم یکی از اعضاء هیات امناء آن مجموعه بوده اند و اینکه شهردار تهران، املاک را به نام همسر آقای قالیباف معرفی کند، بی اخلاقی و خلاف انصاف است.

بهمن ماه سال گذشته بود که سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری اش از رفع اتهام محمدباقر قالیباف در موضوع املاک نجومی خبر داد. اما کمی بعد سایت خبری رویداد24 تصاویری از مکاتبات بین معاون مالی و مسئول حراست شهرداری تهران در زمان مدیریت قالیباف را منتشر کرده که واگذاری هزاران متر زمین و پرداخت مبالغ میلیاردی به موسسه خیریه «متوسلین به امام رضا» را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، سه قطعه زمین در سال ۱۳۹۰ از سوی سازمان مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران به این موسسه خیریه که همسر قالیباف از اعضای هیات مدیره آن بوده، واگذار شده است. 

مجموع متراژ زمین‌ها «۷۳ هزار و ۸۷۵ متر مربع» عنوان شده که به قیمت ۱۱ میلیارد  و ۲۵۰ میلیون تومان واگذار شده است. نحوه واگذاری این زمین‌ها به صورت اقساط «سه ساله» و با پیش‌پرداخت «۵ درصد نقد» قبل از عقد قرارداد بوده است.

رویداد ۲۴ همچنین نوشته با وجود آن‌ که پیشتر‌ از مبلغی حدود ۶۰ میلیارد تومان پرداختی به موسسه خیریه همسر قالیباف سخن گفته شده بود، مدارک جدیدی که شهرداری به آن دست پیدا کرده نشان می‌دهد این مبلغ حدود «۲۵۰ میلیارد تومان» است.

به نوشته این سایت «کمک مالی» به این موسسه خیریه در حالی انجام شده که ظاهرا «مستنداتی دال بر علت یا وجود قرارداد با شهرداری تهران نیز وجود نداشته است؛ این یعنی معلوم نیست ۲۵۰ میلیارد تومان بابت چه موضوعی به خیریه همسر قالیباف داده شده است.»

این گزارش اشاره می‌کند که در تاریخ ۱۸ آبان 98 معاونت مالی اقتصادی نامه‌ای به حراست شهرداری تهران می‌زند که در آن «جزییاتی عجیب» از نحوه واگذاری زمین‌ها ذکر شده و از حراست درخواست پیگیری واگذاری این زمین‌ها و مبالغ را می‌کند.

مهر ماه سال جاری پس از سه سال تاخیر و تغییر و تحول در شهرداری در تهران، سرانجام لیستی از اموال و املاک شهرداری تهران به شورای شهر ارسال شد. فهرستی که نشان می‌دهد که چه کسی یا کسانی، نهادها، سازمان‌ها وگروه‌هایی این املاک را در اختیار دارند و این املاک در کجاست، چه متراژی و چه زمانی و چه کسی آنها را واگذار کرده است.

هر چند اعضای شورای شهر این املاک را منتشر نکردند اما وب سایت انصاف نیوز جدول کامل این گزارش را منتشر کرده و گفته شده این گزارش، همان گزارشی است که در دست اعضای شورای شهر است و صرفا آدرس برخی املاک که در اختیار برخی نهادهاست بنا به ملاحظاتی از سوی انصاف نیوز حذف شده است. این املاک شامل زمین، خانه، مغازه و مکان‌های اداری است. در جدول منتشره درباره هر ملک برخی جزئیات شرح داده شده است، از جمله نشانی، مشخصات ملک، نام فرد یا موسسه و توضیحی درباره ملک وجود دارد.

محمود میرلوحی، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز، در همین ماه و در جلسه شورای شهر تهران گفت ۲۲۵ مورد از این لیست، املاک نجومی است که پول‌های کلانی به حساب کسانی رفته است که هیچ ارتباطی با شهرداری نداشته‌اند. او از اعضای شورای شهر خواست لیست کسانی را که در واگذاری این املاک نقش داشته‌اند به قوه قضاییه ارسال کنند تا مراجع قضایی پیگیر این تخلفات گسترده شوند.

 

محمود میرلوحی در گفت‌وگویی که روز یکشنبه ۱۲ مرداد با روزنامه «اعتماد» انجام داده است تاکید کرده که در گزارش اولیه مربوط به این املاک بحث واگذاری ۶۷۴ ملک به صورت غیرقانونی مطرح شد ولی با پیگیری‌های بعدی به بیش از ۲۰۰۰ ملک رسیده است.

آقای میرلوحی همچنین در این گفت و گو اشاره کرد که در جریان واگذاری این بخش از املاک نجومی، علاوه بر مدیران سابق شهرداری تهران، برخی از اعضای سابق شورای شهر نیز نقش داشته‌اند.

حال با توجه به محرز شدن نقش «محمدباقر قالیباف» در این دادو ستد های ملکی و اسنادی که وجود دارد این سوال در بین بسیاری از کاربران وجود دارد که با این اوصاف شورای محترم نگهبان چگونه او را تایید کرده است؟ و اگر حسن روحانی سال 84 «مردانگی» نمی کرد جایگاه آقای خلبان در سپهر امروز سیاسی کشور کجا نشسته بود؟

در پایان ذکر این نکته هم قابل تامل است که حمید علیزاده که قاضی پرونده املاک نجومی هم بود، در حال حاضر به اتهام همکاری در شبکه رشوه‌گیری اکبر طبری در قوه قضاییه، در بازداشت سر می‌برد.

 

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر