کد خبر: 97229
A

احمد توکلی: خاتمی، کروبی و موسوی خودشان را از ایفای نقش در عرصه سیاسی کشور محروم کردند

احمد توکلی درباره تلاش برای شکل گیری مکانیزم جدید انتخاباتی در جریان اصولگرا با محوریت جامعتین گفت: فقدان حزب موجب می شود انتخابات آن طور که شایسته است برگزار نشود. در چنین شرایطی افراد ضعیف و مسئله دار زمینه را مساعد می بینند تا با اغواگری و تزویر آرای عمومی را به سمت خود جلب کنند.

احمد توکلی:  خاتمی، کروبی و موسوی خودشان را از ایفای نقش در عرصه سیاسی کشور محروم کردند

به گزارش دیده بان ایران؛  موضوعات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 کم کم دارد فضای سیاسی کشور را گرم می کند و چهره های مطرح و حامیان آنها مشغول رایزنی و انجام حرکت های نمادین برای جلب توجه نخبگان و افکارعمومی هستند. اصولگرایان با بررسی ادوار گذشته سعی دارند کمیپن انتخاباتی خوبی را برای 28 خرداد تدارک ببینند و از هم اکنون جلساتی را با احزاب و شخصیت های تأثیرگذار آغاز کرده اند.

احمد توکلی درباره تلاش برای شکل گیری مکانیزم جدید انتخاباتی در جریان اصولگرا با محوریت جامعتین گفت: فقدان حزب موجب می شود انتخابات آن طور که شایسته است برگزار نشود. در چنین شرایطی افراد ضعیف و مسئله دار زمینه را مساعد می بینند تا با اغواگری و تزویر آرای عمومی را به سمت خود جلب کنند.

وی با اشاره به اهمیت نقش تحزب در انتخابات افزود: احزاب شناسنامه دار برای آبرو و آینده خود اهمیت قائل هستند بنابراین اعتبار خود را هزینه افراد ضعیف و مسئله دار نمی کنند بلکه زمان انتخابات پشت سر افراد توانمند قرار می گیرند چون برای شان مهم است که مردم چه قضاوتی درباره عملکرد آن کاندیدا خواهند کرد. به عبارت دیگر احزاب قوی انتخاب بهینه انجام می دهند و در داخل حزب خود مثل شورای نگهبان عمل می کنند و هر کسی را مورد حمایت قرار نمی دهند.

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: در ایران گروه های فکری جایگزین حزب شده اند. چند دوره اخیر رقابت های انتخاباتی حول عناوین اصولگرا - اصلاح طلب شکل گرفته است، پیش آن هم عناوین چپ و راست مطرح بود. در واقع بعد انقلاب دو دسته فکری بودند که بزرگتر داشتند و در قالب سازمان ها و تشکیلات خود فعالیت می کردند.

وی با اشاره به وفات یا به حاشیه رفتن برزگان دو جناح سیاسی افزود: در جریان اصولگرایان کسانی همچون آیت الله مهدوی کنی، آقای عسگراولادی و آقای انواری مرحوم شدند و در جریان اصلاح طلب نیز علاوه بر وفات برخی چهره های شان مثل مرحوم آیت الله موسوی بجنوردی، افرادی مثل آقایان خاتمی، کروبی و موسوی خودشان را از ایفای نقش در عرصه سیاسی کشور محروم کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هر دو جریان سیاسی کشور امروز ضعیف شده اند، بیان کرد: اگر در هر دو جریان گروهی که آبروی بیشتری نزد بقیه دارد به میدان بیایند و نیروها را برای انتخابات ساماندهی کنند، اتفاق خوبی است که باید از آن استقبال کرد.

وی با بیان اینکه ضعف دو جریان فکری باعث ناکارآمدی مجالس ادوار اخیر شده است، ادامه داد: زمانی که ما مجلس بودیم نگرانی داشتیم هنگام بررسی لوایح پرحجم و مهم اتفاقی بیفتد که کل آن بی اعتبار شود چون اتفاق نظر نبود روند بررسی طولانی و فرسایشی می شد، یک دفعه نماینده ای پیشنهادی می داد و پیشنهادش رأی می آورد و کل لایحه از بین می رفت.

این فعال سیاسی درباره فعال شدن جامعتین برای ایجاد مکانیزم تشکیلاتی جدید و همگرایی انتخاباتی میان اصولگرایان اظهار کرد: وقتی تحزب وجود ندارد و جریان های فکری هم قوی نیستند، حضور گروه های صنفی-فکری که نزد بقیه احترام و اعتبار دارند مثبت ارزیابی می شود. من از این کار استقبال می کنم و معتقدم باید این رویکرد را تقویت کرد.

وی درباره حمایت پیشین خود از نقش شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای همگرایی میان اصولگرایان گفت: سیاست عالم نسبیت است یعنی امور نسبت به شرایط شکل می گیرند و اهمیت پیدا می کنند. اینها در حوزه برخورد متناسب با زمان و محکم نسبت به مبانی ضعف هایی دارند.

توکلی یادآور شد: جامعه روحانیت و جامعه مدرسین گرچه کامل نیستند اما کدام گروه اصولگرا به اندازه آنها نزد بقیه گروه ها وزن و اعتبار دارد؟ بنابراین وقتی حزب نداریم باید حضور و نقش آفرینی شان را قدر بدانیم. البته این حرکت جامعتین با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب قابل جمع هستند و یکی نافی دیگری نیست. می شود همان شورای ائتلاف با میان داری جامعتین پیش برود. در واقع نقش آفرینی جامعتین کمک می کنند اعتبار تصمیم گیری های جریانی میان اصولگرایان قوی تر شود. این مسئله ای است که حتما مردم هم از آن استقبال خواهند کرد.

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر