کد خبر: 9730
A

علیرضا رحیمی: منشور حقوق شهروندی رویکرد آگاهی بخشی است نه قانون گذاری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: منشور حقوق شهروندی که رییس جمهور امضا و منتشر کردند گام موثر و مهمترین گام در آغاز راه بزرگ اطلاع رسانی به مردم و آشنا کردن مردم با حقوق قانونیشان هم در حوزه شهروندی و در حوزه های مختلفی که صاحب حق هستند، محسوب می شود.

علیرضا رحیمی: منشور حقوق شهروندی رویکرد آگاهی بخشی است نه قانون گذاری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علیرضا رحیمی نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی با اشاره به تاثیر منشور حقوق شهروندی در احقاق حق شهروندان گفت: منشور حقوق شهروندی در این راستا بسیار موثر است و هرچقدر که آگاهی های مردم نسبت به مسایل افزایش پیدا کند به همان میزان در احقاق حقشان تاثیر خواهد داشت.
وی تصریح کرد: برخی از مسایل حقوق شهروندی که وجود داشته و همچنان هم وجود دارد به دلیل عدم اطلاع از حقوق مسلمی است که در قانون اساسی و قوانین عادی برای مردم ترسیم و مسجل شده است. مهم است که اطلاع رسانی ها در حوزه های مختلف افزایش پیدا کند. 
این نماینده مجلس با بیان اینکه امضا منشور حقوق شهروندی گام موثری در اطلاع رسانی به مردم در راستای حقوقشان است، افزود: منشور حقوق شهروندی که رییس جمهور امضا و منتشر کردند؛ مهمترین گام در آغاز راه بزرگ اطلاع رسانی به مردم و آشنا کردن مردم با حقوق قانونیشان هم در حوزه شهروندی و در حوزه های مختلفی که صاحب حق هستند، محسوب می شود.
رحیمی ادامه داد: بعضا اتفاقاتی که در حوزه آسیب های اجتماعی، جوانان و حوزه های اختلافی که  بعضا به شوراهای حل اختلاف ارجاع می شود، می افتد ناشی از عدم اطلاع از حقوق شهروندی است و همین مورد هم باعث اطاله دادرسی می شود و اطاله دادرسی نیز باعث تراکم پرونده ها می شود.اگر همین طور سلسله وار در نظر بگیرید یکی از ریشه های اصلی مشکلات اجتماعی عدم اطلاع شهروندان از حقوقشان است.
وی یادآور شد: بناراین به نظر می رسد منشور حقوق شهروندی گام بزرگی باشد در آغاز یک راه بزرگ که همه بخش های کشور مخصوصا رسانه ها باید کمک کنند که بتوانند اطلاع رسانی بیشتر از حوزه منابع قانونی ارائه دهند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین در خصوص اینکه آیا منشور حقوق شهروندی ضمانت اجرا دارد، خاطرنشان کرد: رویکرد منشور حقوق شهروندی رویکرد آگاهی بخشی است نه قانون گذاری. قانونگذاری به عهده مجلس است و همچنان که بند به بند این منشور را ملاحظه کنید مستخرج از قوانین و مقرراتی است که ناظر بر حقوق شهروندی است لذا قانون جدیدی را وضع نکرده اند. بنابراین این منشور گام بزرگی در اطلاع رسانی و فراگیر شدن آگاهی های عمومی نسبت به حقوق شهروندان است.
رحیمی افزود: مهم این است که قانون اساسی توجه و اجرا شود. بعضا اعلام می کنند اجرای بلاتنازل قانون اساسی این است که مردم شاهد عدالت در اجرای اصول قانون اساسی باشند. به هرحال حقوق مردم و شهروندان غالبا در فصل سوم قانون اساسی پیش بینی و تصریح شده و نه تنها خواسته ما بلکه خواسته افکار عمومی و همه مردم اجرای حداکثری فصل سوم قانون اساسی است که منشور حقوق شهروندی به نوعی تجلی و انعکاسی از فصل سوم قانون اساسی است.
وی اظهارداشت: لذا قاعدتا قانون اساسی را نه کسی می تواند تعطیل کند و نه کسی می تواند نادیده بگیرد و نه کسی می تواند قایم کند. قانون اساسی میراث خون شهدا، حرکت مردم و میراث کل ملت است و همه مردم هم جزو تلاشها و اهدافشان این است که 100 در صد قانون اساسی محقق شود.

منبع: اعتمادآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر