کد خبر: 97313
A

سند اجازه دولت عراق به پهپادهای آمریکایی در شب شهادت شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس +عکس

در سندی که تازه منتشر شدهیک واقعیت وجود دارد و آن این است که از چند ساعت پیش از عملیات ترور، سه پهپاد با اجازه ستاد عملیات مشترک عراق در آسمان بغداد پرواز می کرده اند.

سند اجازه دولت عراق به پهپادهای آمریکایی در شب شهادت شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس +عکس

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر اسبق عراق، درباره اینکه هواپیمایی که عملیات ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس را اجرا کرد با اجازه دولت عراق در آسمان این کشور به پرواز درآمده بود، با واکنش های بسیاری در عراق مواجه شد.

در تازه‌ترین واکنش‌ها «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در زمان انجام این عملیات، با انتشار بیانیه‌ای مفصل تأکید کرد که ائتلاف بین‌المللی در نامه‌ای رسمی خواستار پرواز این هواپیما شده بود اما «حکومت عراق اجازه لازم را صادر نکرد».

او تأکید کرد که چند ساعت پیش از عملیات سرهنگ رابرت وایت، فرمانده نیروهای ائتلاف، در نامه خود خواسته بود که با توجه به شدت گرفتن تنش‌ها در آن روز و حمله معترضان به سفارت امریکا، نیروهای بیشتری برای حفاظت از سفارت اعزام و هواپیماهایی نیز به این منظور به کار گرفته شود، اما دفتر وی در پاسخ تأکید کرده که دولت عراق اقدامات لازم برای تأمین امنیت سفارت را انجام داده و نیازی به افزایش نیروهای امریکایی نیست و این به معنای رد درخواست مقام امریکایی درباره پرواز هواپیماهای امریکایی در آسمان عراق بوده است.

«میدل ایست نیوز» به سندی دست یافته که شامل گزارشی خطاب به ستاد ارتش عراق درباره حضور سه پهپاد در تاریخ‌ 2 ژانویه در آسمان بغداد است که در آن تصریح شده که پرواز هرسه این پهپادها با مجوز پیشین ستاد عملیات مشترک بوده است و هر سه آنها در حدود ساعت یک بامداد 3 ژانویه (یعنی دقایقی پس از عملیات ترور) عراق را به سمت اردن ترک کرده‌اند.

به موجب این سند در ساعت 14:15 دقیقه روز 2 ژانویه 2020 یک پهپاد از نوع MQ9A با سرعت 210 کیلومتر در ساعت در ارتفاع 260 متری «منطقه ممنوعه» در بغداد به پرواز در آمده است.

در این سند تصریح شده که پرواز این هواپیما با اجازه قبلی ستاد عملیات مشترک عراق بوده و همین هواپیما در 45 دقیقه بامداد 3 ژانویه به سمت منطقه عملیات در نزدیکی فرودگاه بغداد رفته و در ساعت 1:08 دقیقه بامداد عراق را به مقصد اردن ترک کرده است.

به موجب این سند همچنین در ساعت 10 دقیقه بامداد 3 ژانویه یک پهپاد دیگر از همان نوع که آن هم از قبل از ستاد عملیات مشترک عراق مجوز گرفته بود وارد حریم هوایی بغداد شده و در ساعت 45 دقیقه بامداد به سمت منطقه عملیات در نزدیکی فرودگاه بغداد رفته و در ساعت 1 بامداد همان روز به سمت اردن حرکت کرده است.

این سند همچنین افزوده که در ساعت 11:20 دقیقه روز 2 ژانویه نیز یک پهپاد دیگر از همان نوع برفراز حریم هوایی بغداد پرواز کرده که این یک هم پیش تر مجوز لازم را از ستاد عملیات مشترک عراق گرفته بود و در ساعت 45 دقیقه بامداد به سمت منطقه عملیات در نزدیکی فرودگاه بغداد رفته و در ساعت 58 دقیقه بامداد به سمت حریم هوایی اردن پرواز کرده است.

این سند در تاریخ 3 ژانویه 2020 یعنی ساعاتی پس از عملیات ترور، به امضای سرلشکر «جبار عبید کاظم» فرمانده نیروی پدافند هوایی عراق رسیده است.

گفتنی است که «حیدر العبادی» در سخنان خود تأکید کرد که صدور مجوز برای پرواز این هواپیماها لزوما به معنای اطلاع از عملیاتی که آنها در نظر داشته‌اند نبوده و از فرمانده کل نیروهای مسلح انتقاد کرد که چرا بدون اطلاع از نوع عملیات مجوزهای لازم را صادر کرده است.

او افزود که در دولت عبدالمهدی صدور چنین مجوزهایی بدون اطلاع از نوع هواپیما و عملیات آن معمول بوده است.

photo_2020-12-12_12-17-30 (2)

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر