کد خبر: 97491
A

فاطمه راکعی: کدخدایی تصویر شفاف و روشن شورای نگهبان از «رجل سیاسی» را اعلام کند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: سخنگوی شورای نگهبان تصویر شفاف و روشن شورای نگهبان از «رجل سیاسی» را به جامعه اعلام کند تا ما اطمینان پیدا کنیم که زنان از این جهت این دوره مشکلی، نخواهند داشت.

فاطمه راکعی: کدخدایی تصویر شفاف و روشن شورای نگهبان از «رجل سیاسی» را اعلام کند

به گزارش دیده بان ایران؛ «فاطمه راکعی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، با اشاره به اهمیت حضور زنان در انتخابات، اظهار کرد: مسئله زنان از جنبه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی،  مخصوصا در مناسبت های انتخاباتی که در واقع سرنوشت کشور در این حوزه، رقم می خورد، حائز اهمیت بسیار است.

او با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، گفت: در حال حاضر در سراسر جهان، نیروی انسانی در روند توسعه کشورها بسیار تعیین کننده است چرا که زنان نیمی از جمعیت با انگیزه و پر تحرک دنیا را تشکیل می دهند و به همین دلیل می‌خواهند در سرنوشت اجتماعی کشورشان که گره خورده با سرنوشت فرزندان و خانواده هایشان، مشارکت جدی داشته باشند.

راکعی ادامه داد: زنان در طول تاریخ جهان، از جمله در کشور ما، به دلایل مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نادیده گرفته شده اند و یا آنگونه که حقشان بوده به شایستگی های آن ها توجه نشده است، لذا، آنها باید وارد عرصه های مهم اجتماعی، تصمیم گیری، تصمیم سازی و مدیریت های کلان شده و نقش هایی را که در خورشان است، به طور معنی دار و پررنگ، ایفا کنند.

این نماینده مجلس ششم، گفت: مسائل حقوق بشری و حقوق اسلامی و جایگاه و شان اسلامی زنان، آنگونه که حضرت امام تاکید می کردند و مقام رهبری تاکید دارند، ایجاب می کند که همه در عصر کنونی، پایمال شدن حقوق زنان را که از دیرباز وجود داشته، جبران بکنیم تا آنها بتوانند هم پای برادرانشان، نقش جدی و فعال خود را در سازندگی و مدیریت کشور ایفا کنند. به برکت انقلاب اسلامی و حضور گسترده زنان در عرصه های آموزشی عالی دانشگاهی در حال حاضر تعداد زنان متخصص و توانمند و اندیشمند به قدری در  کشور افزایش پیدا کرده، که قطعا باید به این نیروی فعال و پویا و با انگیزه دارای تخصص، در ساختن کشور توجه شود.

او خاطرنشان کرد: مسئله دیگر اینکه زنان در همه جای دنیا، معروف هستند به پاک دستی؛ به اینکه بیشتر از منافع شخصی، به منافع جمعی فکر می کنند، زیرا ظرفیت مادری در وجودشان به ودیعه گذاشته شده و شاکله روحی آنان به گونه ای رقم خورده که بیشتر از خودشان به فکر دیگران باشند.

او گفت: بنابراین، در عرصه های تصمیم گیری برای مردم و برای حفظ سلامت مدیریت کشور و مبادرت  به برنامه ریزی های عمیق و گسترده در عرصه های مختلف، زنان سهم و نقشی عمده ای باید ایفا کنند.

راکعی با بیان اینکه دلایل مختلفی وجود دارد برای اینکه حضور زنان جدی گرفته شود، افزود: امکان حضور جدی زنان به عنوان کاندیدا در همه عرصه های انتخاباتی، از جمله ریاست جمهوری، باید فراهم شود، جامعه زنان کشور، امروز افراد شایسته خود را برای حضور در همه عرصه های کلان مدیریتی کشور، از جمله ریاست جمهوری دارد و زنان باید در یک انتخابات واقعی و رقابتی در کنار برادران شایسته خود در عرصه حضور داشته باشند. آنها در زمان انتخابات هم برای رای دادن و هم برای گرفتن رای از مردم به عرصه خواهند آمد.

او، افزود: اخیرا صحبت های آقای کدخدایی صحبت های خوبی بود که به نحوی به حضور زنان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری اشاره داشت. البته در این انتخابات هیچوقت برای ثبت نام مشکل نداشته ایم اما با تاکید بر همین امر، فعالان حقوق زنان با خوش بینی به عنوان موضع مثبت شورای نگهبان نسبت به حضور زنان در رقابت ریاست جمهوری 1400، نگاه می کنند.

این استاد دانشگاه و فعال سیاسی، گفت: اما متاسفانه برخی اظهاراتی که از طرف بعضی دیگر از اعضای شورای نگهبان مطرح شد، در واقع صحبت های کدخدایی را نقض می کرد. ما انتظار داریم آقای کدخدایی به عنوان دبیر شورای نگهبان که این موضوع را مطرح کرد، پاسخگوی افکار عمومی و به ویژه جامعه زنان باشد و تصویر شفاف و روشن شورای نگهبان از «رجل سیاسی» را به جامعه اعلام کند تا ما اطمینان پیدا کنیم که زنان از این جهت این دوره مشکلی، نخواهند داشت.

دبیرکل جمعیت زنان نواندیش در ادامه سخنان خود، گفت: خواهشی هم از زنان فرهیخته، دانشمند، توانمند و متخصص دارم و آن اینکه به عنوان یک حق و یک وظیفه برای ساماندهی اوضاع اجتماعی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور وارد عرصه شوند. خانم هایی که در خودشان ظرفیت و توانایی برای اداره امور کشور می‌بینند، حتما به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت نام کنند.

او، خاطرنشان کرد: ما به عنوان جمعیت زنان نواندیش به فعالیت های تشکیلاتی و ائتلاف های اصولی اصلاح طلبان پایبند هستیم و به تصمیمات همدلانه و هماهنگ بین احزاب و گروه ها و شخصیت های مختلف اصلاح طلب احترام می گذاریم، لذا، اگر کاندیدای بسیار شاخصی از میان مردان، که نسبت به رای آوری او مطمئن باشیم و مورد تایید اجماع کلی اصلاح طلبان باشد، با آن منش زنانه که همیشه حاضر به نفع منافع ملی بوده است به نفع چنین کاندیدایی آگاهانه خود را از صحنه رقابت کنار می کشیم. در غیر این صورت، وظیفه داریم و حق مسلم ماست که وارد عرصه انتخابات شده، با اهتمام زنانه و مادرانه در رفع مشکلات واقعی کشور، که متاسفانه امروز در سطح سیاست داخلی، منطقه و بین المللی ما را تهدید می کند، تلاش کنیم.

او، ادامه داد: ایران یک کشور چند دینی، چند قومیتی و چند مذهبی و در کلان، چند فرهنگی است و  زنان باید در این زمینه نیز برای گسترش همدلی، انسجام، وحدت و یکپارچگی بیش از پیش ملت کمک کنند.

این نماینده ششم مجلس با اشاره به برگزاری جلسه با محوریت انتخابات در جمعیت زنان نواندیش، گفت: احزاب زنان اصلاح طلب مدتی است گروه ائتلافی را تشکیل داده اند به نام «صدف». آنها علاوه بر اینکه در احزاب خود فعال هستند، در سطح وسیعتر نیز با هم نشست های منظم هفتگی دارند و مسائل را رصد می کنند، این احزاب از طریق هم اندیشی با احزاب دیگر، موضوع را با جدیت در زمینه حضور جدی زنان در عرصه های سیاسی کشور، از جمله ریاست جمهوری پیش می برند. 

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر