کد خبر: 97582
A

نظر رهبری بر «رد لایحه بودجه ۱۴۰۰» است؟

دولت میزان فروش نفت را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش بینی کرده است که حسن روحانی روزگذشته در نشست خبری خود اعلام کرد که " بنده معتقدم ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم و می‌فروشیم و من به وزارت نفت دستور دادم که تولید را اضافه کند نه ۲ و ۳۰۰، ما باید برویم به صادرات ۲ و ۸۰۰، ۲ و ۹۰۰ و این دستور را به وزارت نفت دادم که انجام بدهد. باید چاه‌های خود را برای این کار آماده کنیم.

نظر رهبری بر «رد لایحه بودجه  ۱۴۰۰» است؟

به گزارش دیده بان ایران، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ظهر امروز از ارسال نامه رهبری درباره لایحه بودجه سال آینده خبر داده است.

او به خبرگزاری مهر گفته است که رئیس مجلس بر اساس عُرف هر ساله پس از تقدیم لایحه بودجه کل کشور در صورت برداشت بیش از ۲۰ درصد سهم شرکت ملی نفت دولت از صندوق توسعه ملی، از مقام معظم رهبری کسب تکلیف می‌کند، چرا که برداشت از صندوق توسعه ملی نیازمند تائید ایشان است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت مجوز برداشت هر ساله از صندوق توسعه ارزی را صرفاً تا ۲۰ درصد در اختیار دارد، گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ علاوه بر این مقدار، ۱۸ درصد دیگر یعنی به میزان ۷۵ هزار میلیارد تومان در جدول منابع برداشت از صندوق توسعه ملی را مشخص کرده است.

زنگنه گفت: بر این اساس، رئیس‌جمهور طی نامه‌ای از مقام معظم رهبری برای این میزان برداشت کسب اجازه کرده بود که ایشان برداشت مازاد در ۲۰ درصد و تا سقف ۳۸ درصد را منوط به سقف فروش یک میلیون بشکه در روز کرده‌اند و درباره مابقی آن هم فرموده‌اند که «بیش از ۲۰ درصد برداشت نشود».

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری همچنین فرموده‌اند که «مطالبات و تسهیلاتی را که دولت در سال ۹۹ از محل صندوق ذخیره ارزی برداشت کرده، باید بازگرداند».

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری برداشت از صندوق ذخیره ارزی را که در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ هزار یورو می‌شود هم ممنوع اعلام کرده و فرموده‌اند که «اگر قرار است برداشتی از صندوق ذخیره ارزی انجام شود، باید در قالب بودجه صورت گیرد».

 

زنگنه همچنین با تأکید بر اینکه نوع اجازه رهبر انقلاب حاکی از اهتمام و توجه ایشان به واقعی‌تر شدن بودجه است، اظهار داشت: بنابراین ایشان تا سقف یک میلیون بشکه فروش نفت را مجوز داده و بیش از این را جایز ندانسته‌اند که نظر کارشناسان هم این است که رقم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه فروش نفت در روز غیرواقعی است.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی، منطقی این است که یک میلیون بشکه فروش نفت در نظر گرفته شود و رهبر معظم انقلاب هم بر این اساس، سقف یک میلیون بشکه را مجوز دادند. (سند)

گفتنی است دولت میزان فروش نفت را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش بینی کرده است که حسن روحانی روزگذشته در نشست خبری خود اعلام کرد که " بنده معتقدم ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم و می‌فروشیم و من به وزارت نفت دستور دادم که تولید را اضافه کند نه ۲ و ۳۰۰، ما باید برویم به صادرات ۲ و ۸۰۰، ۲ و ۹۰۰ و این دستور را به وزارت نفت دادم که انجام بدهد. باید چاه‌های خود را برای این کار آماده کنیم.

اما اینکه آیا تحریم برداشته می‌شود یا نمی‌شود، می‌گویم شرایط دنیا در شرایطی نیست که بخواهد این جنگ اقتصادی و تحریم ادامه پیدا کند، بنابراین ما بر مبنای خوش بینی این بودجه را تنظیم نکردیم، بر مبنای واقع‌نگری این بودجه را تنظیم کردیم. اولاً وزارت نفت می‌گوید قدرت تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را دارم، می‌توانم تولید کنم و قدرت فروش دارم حال این فروش ممکن است در شرایط تحریم باشد و همه آن صادر نشود و بخشی از آن در داخل فروش برود اشکالی ندارد ما که نگفتیم همه آن در بازار خارجی به فروش برسد ممکن است از این ۲ میلیون و ۳۰۰، یک میلیون و ۸۰۰ آن فروش خارجی باشد و ۵۰۰ تای آن در داخل به فروش برود.

ما می‌گوئیم ۲ و ۳۰۰ تولید می‌کنیم و می‌فروشیم و بودجه را بر این مبنا برنامه‌ریزی کردیم بنابر این مشکل نیست در این جهت که حتی اگر تحریم باشد ۲ و ۳۰۰ را تولید کنیم و بفروشیم و هم اینکه عمر تحریم به نظر من به سر آمده است."

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر