کد خبر: 97668
A

نگاه سپاه به بازگشت آمریکا به برجام چگونه است؟

اصولگرایان و جریان رسانه‌ای منسوب به سپاه در رسانه های نزدیک به این نهاد نظامی، همچون تیم احمدی نژاد به شدت انتظار داشتند تا ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در آمریکا باشد. از این رو در تمام این سه سال همزمان با حملات ترامپ و نتانیاهو به برجام، آنها نیز از داخل به برجام حمله می‌کردند.

نگاه سپاه به بازگشت آمریکا به برجام چگونه است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ اصولگرایان و جریان رسانه‌ای منسوب به سپاه در رسانه های نزدیک به این نهاد نظامی، همچون تیم احمدی نژاد به شدت انتظار داشتند تا ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در آمریکا باشد. از این رو در تمام این سه سال همزمان با حملات ترامپ و نتانیاهو به برجام،  آنها نیز از داخل به برجام حمله می‌کردند.

 با پیروزی بایدن شرایط تغییر کرد. آنها انتظار چنین پیروزی را نداشتند. حالا گفتمان غالب در میان جامعه رفع تحریم ها و تکرار تجربه موفق چهارسال اول دوره روحانی است. از همین رو مواجهه اصولگرایان با بازگشت احتمالی امریکا به برجام را از سه  زاویه می توان بررسی کرد.

دسته اول احمدی نژاد: این دسته (هم وابستگان تشکیلاتی و هم وابستگان فکری آن) همانقدر از بایدن منتفر هستند که از برجام منتفرند. آنها بودن ترامپ را یک فرصت ارزیابی می کردند که حالا دیگر از دست رفته است، و اگر نتانیاهو نیز در اسرائیل از قدرت کنار برود، ممکن است با آرام تر شدن فضای منطقه دست آنها برای برتری در ایران تا سالهای دور ، خالی بماند. از همین رو «تنش‌زایی» در روابط خارجی را در دستور کار قرار خواهند داد. 

دسته دوم اصولگرایان کمتر‌تندرو: این دسته که شاخص آنها را می توان افرادی مانند محمد باقر قالیباف برشمرد تلاش می کنند تا موضعی میانه تر داشته باشند تا در زمان انتخابات حتی خودشان را بتوانند مانند سال 96 حامی برجام معرفی کنند. این دسته از دو دسته دیگر خطرناک ترند چون منفعت طلبانه به مقدرات ملت نگاه می کنند و هر زمان به رنگی در می آیند. 

دسته سوم پایداری: سعید جلیلی را می توان نماد پایداری و در همگرایی بالا با نظر سپاه به بازگشت به برجام ارزیابی کرد. جلیلی از قبل هم با برجام مخالف بود و هنوز هم هست. نگاه سپاه را نیز از لابه لای نشریه دفترسیاسی سپاه در روز دوشنبه 25 آذر ماه می توان دید. جایی که می نویسند: «بازگشت آمریکا به برجام، نباید به معنی دوستی و خیر کثیر، بلکه به معنی نقشه جدید برای امتیازگیری مجدد و زدن ضربه کاری‌تر بر پیکره ملت ایران تفسیر شود تا مجدداً فریفته خنده‌های مستانه دشمن نشد. بهتر این است که فرصت را نه در خنده دشمن، بلکه در داشته‌های ملی بدانیم و به‌راحتی به آن‌ها چوب حراج نزنیم.» 

نکته اینجاست که هر کدام از این سه دسته در ماه های منتهی به انتخابات سال 1400 تغییراتی در مواضع خود ایجاد خواهند کرد. اما باید آنها را به صورت یک روند طی سالهای مختلف ارزیابی کرد. روندی که شامل چهار مقطع میشود: 

اول: دورانی که سعید جلیلی مذاکره می کرد و آنها هر روز بی دلیل برای مذاکرات بی نتیجه او کف و سوت می زدند. 

دوم: حد فاصل زمانی سال 92 تا خروج ترامپ از برجام. در این مقطع اکثر اصولگرایان لایت سعی می کردند در حمایت از برجام گوی سبقت را از دیگری بربایند و آن را نه اقدام دولت، بلکه به تعبیر محمدباقر قالیباف در سال 96 «پروژه نظام» معرفی کنند و در مورد آن اعلام حمایت کنند.

سوم: از سال 97 و خروج ترامپ از برجام تا سال 99 پایان ترامپ در کاخ سفید است که همه اصولگرایان برطبل مخالفت با برجام همصدا با ترامپ و نتانیاهو میکوبیدند. 

و دست آخر حدفاصل زمانی بهمن ماه 99 تا خرداد ماه 1400 است که باید دید با بازگشت احتمالی بایدن به برجام، آنها چه نوع موضعی خواهند گرفت. صداقت هر کدام از گروه ها در بررسی این چهار مقطع و مواجهه آنها با برجام قابل اندازه گیری است.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر