کد خبر: 97672
A

مجلس: رئیس جمهور باید ۴ سال سابقه اجرایی داشته باشد

با تصویب نمایندگان، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به جای ۶ سال می‌توانند ۴ سال سابقه اجرایی داشته باشند.

مجلس: رئیس جمهور باید ۴ سال سابقه اجرایی داشته باشد

به گزارش دیده بان ایران؛ بهارستانی‌ها در جریان نشست علنی امروز مجلس بندهایی را از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به تصویب رساندند. در این راستا پیشنهاد سیدمحمد رضا میرتاج الدینی در خصوص کاهش سوابق مدیریت اجرایی کاندیداهای ریاست جمهوری از ۶ سال به ۴ سال را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند.

میرتاج الدینی در توضیح پیشنهاد خود بیان کرد: در این طرح معیارها و شاخص هایی را برای کاندیداهای ریاست جمهوری در نظر گرفتند که با این شرایط امکان ثبت نام وجود دارد، اما این معیارها برای ورود قطعی به انتخابات نمی باشد و احراز شرایط برعهده شورای نگهبان است. نباید به گونه ای عمل کنیم که همه درها برای ورود کاندیداها بسته شود در این طرح ۶ سال سابقه مدیریت در مناصب سیاسی نظیر وزارت، استاندار و یا نمایندگان مجلس و سازمانهای ملی در نظر گرفته شده است اما پیشنهاد بنده کاهش ۶ سال به ۴ سال سابقه مدیریتی می باشد. چرا که در طول ۴ سال توانمندی های یک فرد ثابت می شود.

او گفت: همچنین اگر کسی دو سال وزیر صنعت بود و دو سال وزیر رفاه بود و یا در وزارت خانه دیگری مشغول شد آیا مشمول ۴ سال سابقه اجرایی می شود. باید مجموع سوابق مدیریت افراد در مقامات سیاسی را در نظر بگیریم.

محمد صفایی در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: ما برای ریاست دیوان محاسبات ۲۰ سال سابقه اجرایی در نظر می گیریم حال برای رئیس جمهور که عهده دار ریاست امور کشور است می گوییم ۶ سال سابقه زیاد است؟ وجود تجربه مدیریت اجرایی ۶ ساله امری ضروری است، کاندیدا باید مدیریت اجرایی با شرایط پیچده مدیریت را تجربه کرده باشد تا از توانمندی های لازم برخوردار باشد.

محمد جواد کولیوند معاون پارلمانی وزارت کشور در موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: در قانون اساسی دوره ریاست جمهوری ۴ ساله و نمایندگی مجلس نیز ۴ ساله است و خیلی کم پیش می آید تا افراد ۶ سال سابقه پیوسته داشته باشند. دولت موافق است تا ۴ سال سابقه اجرایی در نظر گرفته شود.

در نهایت نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کرده و سابقه مدیریت اجرایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری از ۶ سال به ۴ سال کاهش یافت.

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر