کد خبر: 97767
A

دلیل سفر «محمدباقر قالیباف» به قم مشخص شد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین جهاد امام خمینی (ره) این بود که با نظم استکباری مبارزه کرد و با انقلاب اسلامی فقه را از حجره ها به متن جامعه و قلب مردم برد، گفت: یقیناً هر قانونی ریشه و سرچشمه اش باید از فقه باشد که مسئولیت آن برعهده مرکز تحقیقات اسلامی است.

دلیل سفر «محمدباقر قالیباف» به قم مشخص شد

به گزارش دیده بان ایران؛ اولین جلسه شورای سیاستگذاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و مراسم تودیع و معارفه حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی و حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا روسای سابق و جدید این مرکز صبح امروز با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله اعرافی رئیس حوزه علمیه قم، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم و عضو هیات رئیسه مجلس، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس، مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس و تعدادی از علما در قم برگزار شد.

دکتر محمدباقر قالیباف در این مراسم گفت: اگر در طول این 40 سال پس از انقلاب فرصت نکردیم در حوزه حکمت نظری وقت بگذاریم، اما در حوزه حکمت عملی و اجرایی در این 40 سال لحظه ای توقف نکرده و با همه وجود در این بخش تلاش کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهمترین جهاد امام خمینی (ره) این بود که با نظم استکباری مبارزه کرد و نظام موجود را برهم زده و با تمام توان، باور و برداشت فقهی خود، نظامی جایگزین آن کرد و به این ایمان داشت که نظام سازی به دلیل برخاسته بودن از حکمت اهل بیت (ع) و فرهنگ قرآنی با فطرت انسانی سازگار است، بنابراین این نظم حتما پایدارتر از نظم های دیگر خواهد بود. امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی فقه را از حجره ها به متن جامعه و قلب مردم برد.

وی افزود: در 20 سال گذشته در کمتر جایی این مطلب را عنوان نکردم که اگر به این موضوع باور داشته باشیم که با اثبات کارایی دین در جامعه، دین خودمان را در تمامی ابعاد به جامعه، به انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب ادا کرده ایم و اگر مردم این موضوع را حس نکنند، در واقع هیچ کاری انجام نداده ایم، بنابراین نظام سازی باید اتفاق بیفتد؛ نظام سازی به صورت ایستا نبوده، بلکه صورت جاری و به روز است، اما اینطور که زمان، مکان و انسان سه عنصری هستند که مدام در حال حرکتند، باید این موضوع را برای سه عنصر مذکور در بطن جامعه دنبال کنیم.

قالیباف با اشاره به اهمیت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: نظام مسائل روزمره و قانونگذاری از جمله کارهایی است که برعهده مرکز پژوهش هاست و باید این کار را انجام دهد، اما این مرکز نیازمند تحقیق و پژوهش ها و نظام سازی است، یقیناً هر قانونی ریشه و سرچشمه اش باید از فقه باشد که مسئولیت آن برعهده مرکز تحقیقات اسلامی است.

در ادامه آیت الله اعرافی مدیر حوزه علمیه قم ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در تقنین براساس مبانی و شرع مقدس شاید هیچ جایی به اندازه ایران گنجینه فاخر نداشته باشد، به برکت انقلاب اسلامی، نظام تقنین نوینی پایه گذاری شد که قانون اساسی آن برآمده از اندیشه الهی – اسلامی مبتنی بر تفکر فقهی و اخلاقی اسلام است؛ ده ها و صدها قانون در مجلس شورای اسلامی بر این مبنا تصویب شده که گنجینه بزرگی است و در هیچ جای جهان اسلام به این شکل نیست.

مدیر حوزه علمیه قم افزود: از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی، دستگاه تقنینی کاملی می باشد  که بر مبنای فقه و اسلام شکل گرفته است، از طرفی از بُعدهای علمی و پژوهشی نیز، هم در دانشگاه و هم حوزه علمیه گام های خوبی برداشته شده و مسیر رو به توسعه ای را طی کرده است، از این رو تلاش می کنیم فقه اصیل با رویکرد تطبیقی رشد و توسعه یابد.

وی ادامه داد: عملکرد نسبتاً خوبی از قانون مبتنی بر اسلام داریم و از این جهت در حوزه و دانشگاه گام های بسیار خوبی برداشته شده است، اما حضور فقه در قانونگذاری نیازمند توجه بیشتری بوده و قانون باید با مسائل دینی و فقهی ارتباط بیشتری داشته باشد، البته شورای نگهبان این مسئولیت را برعهده داشته و در حال حاضر نیز پژوهشکده شورای نگهبان تشکیل شده که موجب می شود ارتباط میان مجلس و شورای نگهبان از این حیث هم تقویت شود. همه ما این را احساس می کنیم که در شکل گیری شالوده قوانین می توانیم قدم های جدی تری برداریم. مرکز پژوهش ها با تلاش آقای زاکانی و مرکز تحقیقات اسلامی با رویکرد جدید می توانند گام های موثری را در جهت رویکردهای عمیق بردارند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس سابق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از رئیس مجلس شورای اسلامی به جهت شورای سیاستگذاری این مرکز؛ گفت: تشکیل این شورا وجاهت بالایی را به مرکز داده که جای خوشحالی است. این مرکز در روزگاری پدید آمد که نگاه، فسلفه وجودی و طرح مبانی و دیدگاه مسئله فقه و قانون به مثابه پیامی بسیار غریب می آمد، جمهوری اسلامی به دلیل برخاستگی ای که از فقه دارد، گام های زیرساختی اساسی مهمی در قانون برداشته، همانند قانون اساسی که ریشه آن در فقه نهفته است.

وی ادامه داد: چگونگی اینکه فقه را به درون قانون ببریم و به کالبد حساس و چندضلعی و در حال تحول آن فقه را تزریق کنیم، بسیار سخت بوده و باید به آن اعتراف کنیم. در ابتدا ذهنیت این بود که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس قرار است فتوا را به قانون ببرد که چگونگی ایجاد چنین نگرشی بسیار سخت بود، اما با توجه به کوشش های بسیاری که توسط علما و مسئولان مرتبط در این زمینه رخ داد، ندای مرکز ابتدا در قم و سطوح بالای حوزه و دیگر بخش ها منعکس شد. نگاه بیرونی به این مرکز به خوبی شکل گرفت، اما نگاه داخلی و درون مجلس به این مرکز کمرنگ بوده و به همین دلیل به لحاظ، فرصت پیدا نکرد به صحن علنی مجلس آنطور که باید ورود پیدا کند و ندای غریب این مرکز در مجلس همچنان ضعیف بوده و علی رغم توجه ویژه رئیس سابق مجلس شورای اسلامی به آن، در موضع بی توجهی قرار گرفت.

رئیس سابق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اهتمام و توجهی که دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به این مرکز دارد، فرصت بسیار خوبی برای رشد و توسعه آن محقق شده است که امیدواریم گام های موثری را در زمینه همگرایی فقه به قانون بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه، تقارن این جلسه و برگزاری شورای سیاستگذاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با چنین روزی را منشأ خیرات زیادی برای مردم و جامعه دانست و گفت: انقلاب اسلامی منشأ تحولات فراوانی در حوزه شد و برکات زیادی برای کشور به ارمغان آورد که یکی از آنها رویکرد تمدنی حوزه علمیه بود و اهتمام بزرگان تحت راهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و با تصمیماتی که در حوزه علمیه گرفته شد، موجب ارتقای این رویکرد شد.

وی ادامه داد: نقشی حوزه با توجه به قانون اساسی و هویت انقلاب اسلامی در فرآیند قانونگذاری و اجرای قانون، نقشی بی بدیل است، چرا که قوانین براساس اصل 4 قانون اساسی و همچنین سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری باید مبتنی بر شرع و اسلام باشد، بنابراین حوزه نقش مهمی در فرآیند قانونگذاری از منشأ شکل گیری تا زمان تصویب آن ایفا می کند.

رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت حوزه و نقش مهم آن در اجرای قوانین اظهار کرد: هر چقدر هم قانون خوب نوشته شود، اما اگر در جامعه به درستی فرهنگ سازی نشود، به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید، بنابراین قانون باید تبدیل به رفتار شود.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا با اشاره به فلسفه ایجاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تاکید کرد: اتصال حوزه و مهمترین نهاد قانونگذاری کشور یعنی مجلس شورای اسلامی، چه در بُعد فرآیند قانونگذاری و چه در بُعد اجرای قانون، فلسفه ایجاد این مرکز بوده که حلقه وصل این دو بخش باشد و ظرفیت ها را در راستای گام دوم انقلاب اسلامی در خدمت انقلاب قرار دهد.

رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: در حکم انتصاب اینجانب، خط مشی مرکز به صورت کامل بیان شده، از این رو امیدوارم در اولین فرصت با افرادی که پایه گذار این مرکز بودند، طرح ها و برنامه ها را برای اجرایی سازی این نقش و خط مشی ها به کار گیریم تا منشأ خدمات برای مردم و نظام باشد.

در این نشست احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم و عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بروز و ظهور این مرکز در نخبگان دانشگاهی و حوزه شناخته شده است، اما در مجموعه مجلس به خصوص در میان نمایندگان به معنای عام جایگاه موثری ندارد که این ضعف باید در این دوره رفع شود.

وی با اشاره به حمایت دکتر قالیباف از این مرکز، تصریح کرد: امیدواریم این مرکز در آینده بتواند به عنوان مرکزی در پیشانی مجلس در زمینه فقه و اسلام، مبانی انقلاب اسلامی و پیشبرد فرمایشات امامین انقلاب کمک کند و قوانین براساس این موارد تدوین و تنظیم شود. از طرفی ارتباط نمایندگان با مرکز تحقیقات اسلامی باید تقویت شود تا شاهد برقراری ارتباط بیشتر میان این مرکز و کمیسیون های مجلس باشیم.

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز در این نشست گفت: در مرکز پژوهش ها به عنوان بخش کارکردی مجلس در حوزه فکر و اندیشه تلاش کردیم بابی را با رویکردهای تحولی خودمان که شامل 14 رویکرد می شود، باز کرده و مبانی اسلامی را در قانونگذاری به عنوان یک اصل و یک جمع سپاری علمی را ناظر به انتقال مسائل به اهل علم، حوزه و دانشگاه پیگیری نماییم.

وی افزود: امیدواریم با تلاش مضاعف در جهت تحقق اهداف اسلامی و در مسیری که با تشکیل مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در طول یک دهه طی شده، گام های بلندی برداریم.

حجت الاسلام والمسملین مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس نیز با اشاره به رشد، تحول و توسعه گسترده حوزه علمیه در طول 40 سال پس از انقلاب گفت: ارتباط بین حوزه و مجلس باید بیش از پیش تقویت شود، حساسیت رئیس مجلس شورای اسلامی به این مجموعه باعث خرسندی بوده و امیدواریم با تقویت این مجموعه ارتباط بین حوزه و پارلمان بیش از پیش ارتقا یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تشکیل شورای مرکزی سیاستگذاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را مثبت ارزیابی کرد و افزود: از رئیس مجلس می خواهیم این مرکز را حمایت کند تا مجلس قوانین بسیار خوبی تدوین و تصویب کند.

منبع: خانه ملت

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر