کد خبر: 97836
A

عضو پیشین معاونت سیاسی سپاه: به جز نظام‌های استبدادی یا کودتایی در هیچ حکومت مردمی، نظامیان حق مداخله در سیاست را ندارند/ دخالت‌های نظامی در عرصه سیاسی از سال 88، شکل آشکار به خود گرفت/ حضور یک نظامی در پاستور را باید به نوعی، پایان جمهوریت دانست

حمید جباری، عضو سابق معاونت سیاسی سپاه و از چهره‌های اطلاعات و عملیات لشگر انصارالحسین(ع) با اشاره به پیامدهای این مسئله اظهار داشت: در جهان امروز، هیچ نظام جمهوری مبتنی بر آرای مردم را نداریم که در آن، نظامیان در عرصه سیاسی حضور داشته باشند. به جز نظام‌های استبدادی، دیکتاتوری و کودتایی در هیچ حکومت دموکراتیک، نمی‌بینیم که نیروهای مسلح در امور سیاسی و خاصه در بحث ریاست جمهوری دخالت و شرکت داشته باشند.

عضو پیشین معاونت سیاسی سپاه: به جز نظام‌های استبدادی یا کودتایی در هیچ حکومت مردمی، نظامیان حق مداخله در سیاست را ندارند/ دخالت‌های نظامی در عرصه سیاسی از سال 88، شکل آشکار به خود گرفت/ حضور یک نظامی در پاستور را باید به نوعی، پایان جمهوریت دانست

به گزارش دیده بان ایران؛ زمزمه حضور نظامیان و به طور مشخص، چهره‌های سپاهی در کارزار انتخاباتی 1400 با اعلام رسمی کاندیداتوری از سوی سردار دهقان، بیش از پیش قوت گرفته و این مسئله با استقبال جدی از طرف اصولگرایان مواجه شده است. امری که عطف به تاکید رهبر فقید انقلاب، مبنی بر عدم دخالت نظامیان در مناسبات سیاسی، هیچ گاه به مانند امروز تا این اندازه شکل آشکار و علنی به خود نگرفته بود.

حمید جباری، عضو سابق معاونت سیاسی سپاه و از چهره‌های اطلاعات و عملیات لشگر انصارالحسین(ع) با اشاره به پیامدهای این مسئله اظهار داشت:  در جهان امروز، هیچ نظام جمهوری مبتنی بر آرای مردم را نداریم که در آن، نظامیان در عرصه سیاسی حضور داشته باشند. به جز نظام‌های استبدادی، دیکتاتوری و کودتایی در هیچ حکومت دموکراتیک، نمی‌بینیم که نیروهای مسلح در امور سیاسی و خاصه در بحث ریاست جمهوری دخالت و شرکت داشته باشند. 

در طول هشت سال جنگ، امام اجازه نداد که احدی از نیروهای مسلح، حتی در حد استاندار یا سمت‌های اجرایی درجه چندم وارد عرصه سیاسی شوند. امام مدام بر این مسئله تاکید داشت که جایگاه نیروهای نظامی مشخص بوده و امر خطیر دفاع از انقلاب و خاک کشور را بر عهده دارند. 

صدا و سیما از زمان حضور لاریجانی در ید و اختیار سپاه باقی ماند

از زمان بروز شورش‌هایی در ماجرای استان شدن قزوین در دهه هفتاد، ستاد فرماندهی کل قوا، وظیفه جدیدی برای سپاه، تحت عنوان حفاظت از دستاورد و ارزش‌های انقلاب اسلامی ایجاد کرده و اجازه ورود این نهاد به مسائل داخلی را هم داد. به همین موضوعیت هم، سپاهیان برای خود شانیتی قائل شدند که به مناسبات و شئون سیاسی کشور ورود کنند. 

دخالت‌های نظامی در عرصه سیاسی از سال 88، شکل آشکار به خود گرفت

دخالت‌های نیروهای نظامی‌و سپاهی از سال 88 به این سو، شکل آشکار و عریانی به خود گرفت. این آقایان با شعار دفاع از انقلاب و ارزش‌های آن در سال 88 وارد عرصه شده و با منتقدین، تحت عناوین ادعایی نظیر، فتنه، انقلاب رنگی و مواردی از این دست به برخورد پرداختند. امری که تئورسین آن در واقع، حسین شریعتمداری و مرحوم حسن شایان‌فر بوده و به صورت جدی مسائل را دنبال می‌کردند. 

حضور یک نظامی در پاستور را باید به نوعی، پایان جمهوریت دانست

در انتخابات 1400 نیز در صورت فراهم شدن حضور یک نظامی در عرصه ریاست جمهوری در حقیقت باید چنین مسئله‌ای را پایان جمهوریت در کشور بدانیم. اگر فرد نظامی با پلاکارد رسمی نظامی به مانند برخی از آقایان نماینده مجلس به تبیین اهداف و مواضع خود بپردازد، بدون تردید در کنار مشارکت احتمالی بسیار پایین در این انتخابات، شاهد خسران بزرگ دیگری خواهیم بود.

 

منبع: امتداد

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • ناشناس

    بوش پسر یک نظامی بود

ارسال نظر