کد خبر: 97853
A

نماینده سابق مجلس: قانون هسته ای مصوب مجلس «زلال» است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا برداشته شدن تحریم ها برای مردم مضر است تاکید کرد: آقای رئیس جمهور ، آیا مهلت پایانی مجلس به اروپا برای لغو تحریم ها و انجام تعهدات برای ملت ضرر دارد؟!

نماینده سابق مجلس: قانون هسته ای مصوب مجلس «زلال» است

به گزارش دیده بان ایران؛ «ابراهیم کارخانه‌ای»، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کشور همه ملزم به اجرای قانون هستند گفت: قانون گذاری از اختیارات مجلس شورای اسلامی است و وظیفه دولت این است که در برابر قانون تمکین نماید و اگر قرار باشد هر یک از قوا براساس نظرات شخصی خود عمل کرده و بین آنها تعامل وجود نداشته باشد نظام اداری کشور دچار مشکل خواهد شد.

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه ما تفسیر خودمان را از قانون داریم گفت: قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها قانون شفاف و روشنی است و هیچ گونه ابهامی در این قانون وجود ندارد که کسی بخواهد آن را تفسیر کند، درباره فعالیت های هسته ای به طور شفاف در این قانون اعلام شده است که ظرف مدت یک سال هزار دستگاه سانتریفیوژ IR6 نصب شود، این موارد کاملا روشن است و نیاز به تفسیر ندارد.

کارخانه ای با بیان اینکه ابعاد فنی این قانون به طور کامل شفاف و روشن است تصریح کرد: هیچ تفسیری برای این قانون وجود ندارد، اما حساسیت رئیس جمهور احتمالا در خصوص مدت زمان تعیین شده در این قانون برای اروپایی هاست که اگر ظرف مدت دو ماه به تعهدات خود برنگردند جمهوری اسلامی ایران از پروتکل الحاقی خارج خواهد شد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس نهم با اشاره به اینکه این بند از قانون که برای کشورهای اروپایی سقف زمانی مشخص کرده نیز کاملا شفاف است عنوان کرد: اروپا یا به تمام تعهدات خود برمی گردد یا برنمی گردد، تفسیری برای این بند از قانون هم وجود ندارد از این رو جای تعجب است که آقای رئیس جمهور در این باره از واژه تفسیر استفاده کرده است.

کارخانه ای با بیان اینکه مهلتی که مجلس تعیین کرده است برای برداشتن تحریم هاست گفت: برداشته شدن تحریم ها به نفع ملت است، از 26 دی ماه 1394 برجام اجرایی شده است و از همان زمان تا به امروز اروپا و آمریکا نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند بلکه بر شدت تحریم ها نیز افزوده اند.

وی با اشاره به اینکه فراموش نمی کنیم رئیس وقت بانک مرکزی آقای سیف، چند ماه بعد از اجرای برجام اعلام کرد عایدی که از برجام در زمینه مسائل اقتصادی نصیب ملت ایران شده، تقریبا هیچ است تصریح کرد: در همان زمان اوباما هم به تعهدات خود عمل نکرد. ناینگونه نیست از زمان روی کار آمدن ترامپ حتی اروپا هم به تعهدات خود عمل نکرد و آقای ظریف اعلام کرد ما نتوانستیم حتی یک حساب بانکی در لندن باز کنیم.

نماینده سابق گذشته مجلس با اشاره به اینکه جریان سوئیفت و مبادله دلار از همان زمان مبهم باقی ماند تصریح کرد: این شرایط در حالی بود که ترامپ در 18 اردیبهشت 97 به طور رسمی از برجام خارج شد، یک سال گذشت و مقامات ایرانی مدام اولتیماتوم دادند و از 18 خرداد 98 دوباره دولت جمهوری اسلامی ایران مهلت های 2 ماهه به طرف آمریکایی و غربی داد اما باز هم به تعهدات عمل نشد و تا به امروز حدود 18 ماه سپری شده اما همچنان اروپا به تعهدات خود عمل نکرده است این حق ملت ایران است که قدرتمندانه در برابر غرب بایستد.

وی با اشاره به اینکه تصویب قانون حق مجلس و تفسیر آن حق شورای نگهبان است عنوان کرد: قانون مصوب مجلس شفاف و زلال است و هیچ ابهامی برای تفسیر در آن وجود ندارد، زمان بندی ها و موضوعات به طور شفاف مشخص شده است.

منبع: راه دانا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر