کد خبر: 97887
A

محمود امجد، روحانی منتقد حاکمیت کیست؟

در فایل ویدئویی که اخیرا از آیت الله محمود امجد منتشر شده، سخنانی تندی علیه حاکمیت ایران مطرح شده است. اما امجد کیست و چه سوابقی دارد؟

محمود امجد، روحانی منتقد حاکمیت کیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در میان روحانیون جمهوری اسلامی این روزها نام آیت الله امجد بیشتر شنیده می‌شود. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در حمایت از معترضان موضع گرفت و خبرساز شد و این بار با «شهید» خطاب کردن «روح الله زم» بار دیگر نام او مطرح شد. محمود امجد فایل ویدئویی از خود منتشر کرده که در آن سخنانی در انتقاد از حاکمیت ایران بیان می‌کند و در کنار آن حرف‌های تندی به خاطر اعدام روح الله زم مطرح کرده است.

 

روح الله زم مدیر کانال تلگرامی معاند آمدنیوز بود که نقش عمده‌ای در جریان اعتراضات خیابانی خصوصا در سال ۱۳۹۶ ایفا کرده بود. او همچنانکه اخباری از درون ایران منتشر می‌کرد، در چند مقطع آموزش ساخت کوکتل مولوتوف را در آمدنیوز آموزش می‌داد تا معترضان به وسیله آن درگیری‌های خیابانی انجام دهند. این اقدام توسط دادگاه اقدام علیه امنیت ملی شناخته شد و در نهایت روح الله زم در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۹ اعدام شد.

 

خبرگزاری صداوسیما گزارش داده که در برخی شهرهای ایران علیه محمود امجد راهپیمایی شده است. علی اکبر نوری از شاگردان قدیمی امجد در مطلبی علیه او نوشت: «راهی که شما از بیش از بیست سال قبل در پیش گرفتید، الان به ترکستان اتحاد موضع شما، با مواضع سران کفر اروپایی در موضوع جاسوس و نوکر بیگانگان و هماهنگ‌کننده همه اشرار ضد اسلام و جمهوری اسلامی روح الله زم منتهی شده است.»

برخی رسانه‌ها سخنان او در گذشته را منتشر کردند و او را متهم به تظاهر کردند. امجد در سخنرانی‌هایی قدیمی که رجانیوز و مشرق نیوز منتشر کردند، در حمایت از حاکمیت و رهبر انقلاب صحبت کرده است. اما اینک در چرخشی سیاسی به منتقد حاکمیت تبدیل شده است.

آیت الله محمود امجد کیست؟

محمود امجد زادهٔ ۱۳۱۸ استاد حوزه‌های علمیه و از شاگردان آیت الله طباطبایی، آیت الله خمینی و آیت الله بهجت بوده است. او مدتی امام جمعه نهاوند بود و بعدا با حکم امام خمینی به عنوان نماینده ولی فقیه در غرب ایران منصوب شد.

امجد که در سخنرانی‌های خود معمولا از موضوعات اخلاقی سخن می‌گوید، سال‌های امام جماعت و سخنران مراسم کوی دانشگاه تهران بوده و به همین دلیل ارتباط خوبی با دانشجویان دارد.

امجد رفاقتی دیرینه با رزمندگان «حلقه نازی‌آباد» داشت. او هر سال میانه شهریور در سالگرد حاج داود کریمی سخنرانی می‌کند و همچنین سخنران مراسم عاشورا در جنوب تهران است که پاتوق نزدیکان حاج داود و چهره‌های منتقد و اصلاح‌طلب مذهبی در جنوب تهران است.

اختلاف امجد با اصولگرایان به سال ۸۸ بازمی‌گردد. امجد بعد از ماجرای کوی دانشگاه آن سال، در انتقاد از برخورد با دانشجویان موضع تندی اتخاذ کرد. امجد در جریان مناظره‌ها از میرحسین موسوی حمایت کرد و به محمود احمدی‌نژاد به خاطر نشان دادن تصویر همسر موسوی تاخت. به این ترتیب اختلاف‌ها با او افزایش یافت. رسانه‌های نزدیک به محمود احمدی نژاد همان زمان نوشتند که به خاطر حضور بعضی چهره‌های سیاسی در برنامه‌های آیت الله امجد، آیت الله خوشوقت دیگر در برنامه‌های ایشان حاضر نمی‌شود. رجانیوز نوشت: «حاج آقای خوشوقت به آقای امجد تذکر دادند که حضور این چهره‌ها در مجلس شما، در ذهن مردم به ویژه جوانان جنبه تایید از طرف شما را دارد، آن‌ها را راه ندهید. اما آقای امجد گفت: نمی‌توانم آن‌ها راه ندهم، مجلس روضه امام حسین (ع) است. آیت‌الله خوشوقت هم گفت اگر نمی‌توانی مانع آن‌ها شوید پس مجلس خودتان را تعطیل کنید و الا تایید باطل به هر نحوی حرام است. اما آقای امجد قانع نشد و آیت الله خوشوقت ارتباط خود را با آقای امجد به طور کلی قطع کرد.»

تصویر قدیمی محمود امجد در کنار آیت الله خمینی

تصویر قدیمی محمود امجد

خانه مصادره‌ای آیت الله امجد و سفر به مالزی

 سال ۸۸ اتفاقاتی برای او رخ داد و ظاهرا عده‌ای به خانه او حمله کرده بودند. برخی گفتند کار گروه‌های فشار بوده اما برخی رسانه‌های اصولگرا نوشتند حمله‌کننده، صاحبخانه منزل اجاره‌ای امجد بوده که برای گرفتن اجاره خود مراجعه کرده و نوه‌ها و عروس آیت الله بهجت به او حمله کرده‌اند.»

ابعاد این مسئله در اوج حوادث انتخابات سال ۸۸ هرگز مشخص نشد اما بعدا خبر آمد که محمود امجد در یک خانه متعلق ستاد اجرایی فرمان امام ساکن بوده است. رسانه‌های اصولگرا نوشتند «مسئولان اوقاف به خاطر حفظ شأن آقای امجد موافقت مالک را برای استمرار سکونت ایشان تا تهیه منزل جدید، با ارائه مبالغی به مالک جلب کرده‌اند و هم‌اکنون، با وجود حضور آقای امجد در سفر مالزی، عروس و نوه‌های ایشان بدون هیچ مشکلی در منزل مذکور سکونت دارند.»

جعفر شجونی هم درباره آن ماجرا گفته بود «من واقعا برای ایشان [محمود امجد] و روندی که در پیش گرفته غصه دارم. متاسفانه ایشان در مقابل فتنه‌گران به بسیج حمله کرد، مساله مسکنشان هم که مربوط به اوقاف بود، طبق اطلاع من با عنایت ویژه حضرت آقا برطرف شد و جای تاسف است که آقای امجد خدای ناکرده مورد سوءاستفاده دشمنان قرار بگیرد. البته جنس ایشان با فتنه‌گران متفاوت است و امیدواریم با موضع‌گیری صحیح دشمنان را ناامید کنند.»

بازگشت امجد به ایران و مهاجرت دوباره

سال ۹۰ بعد از اینکه پایگاه اطلاع‌رسانی محمود امجد که در قالب یک وبلاگ در بلاگفا، گزیده سخنرانی‌های او را منتشر می‌کرد اما بعد از انتشار پیام انتقادی تندی، مسدود شد و با قطع سرویس‌دهی بلاگفا، آن مطالب هم از دسترس خارج شد و مدت کوتاهی بعد محمود امجد ایران را ترک کرد.

 آیت‌الله شیخ محمود امجد به مالزی سفر کرده است. فرزند وی محمد امجد در این کشور سکونت دارد و او هم به این کشور سفر کرده‌ است. ظاهرا مشکل به وجود آمده برای برخی نزدیکان ایشان هم توسط مسئولان ذی‌ربط حل شده است.»

رد صلاحیت آیت الله امجد در انتخابات مجلس خبرگان

امجد بعد از مالزی مدتی هم به مسکو رفت و با پیروزی حسن روحانی بار دیگر به ایران برگشت و نامزد انتخابات خبرگان ۹۴ شد. با اینکه قبلا سابقه تایید صلاحیت داشت، این بار صلاحیت او تایید نشد. او رسما به رد صلاحیت خود اعتراض نکرد اما در یک سخنرانی انتقادات تندی مطرح کرد و گفت: «معلوم شد ملاک قانونی برای رد صلاحیت وجود ندارد؛ بنابراین دلیلی ندیدم که اعتنا کنم. مردم هم می‌فهمند و ما هم یکی از همین مردمیم. بنده احساس کردم در خبرگان می‌توانم مدافع حقوق مردم باشم و کَانّه آقایان گفتند: نمی‌خواهیم مردم به تو رأی دهند! وگرنه چه اتهامی به افراد ارزشمندی که رد صلاحیت شدند، وارد بود؟ ضد دین بودند؟ ضد انقلاب بودند؟ دیدم صداقت نیست. بنده هم اهل بازی نیستم. ما آدم‌هایی را دیده‌ایم که بازیگری را حرام می‌دانستند. انسان نمی‌تواند در لباس روحانیت بازیگری کند.»

صحبت‌های اخیر محمود امجد برای منتقدان او خوشایند نیست و او متهم به ساختارشکنی و ضدیت با انقلاب شده است.  روحانیون جوانی مثل فرزند آهنگران هم امجد را نقد کرده و در مطلبی علیه او نوشت: «من به اشتیاق معارف اهل بیت با ایشان همراه و به ایشان دلبسته بودم. می‌خواستم راه بهشت را از راهنمایی‌های ایشان بیابم. با همه انتقادی که به برخی سیاست‌های حکومت و نظام دارم، اما دنبال ساختارشکنی و ضدیت با اسلام و انقلاب و جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نبودم و با دشمنان نظام آشتی و میانه‌ای ندارم. افسوس که در حضرت محمود امجد امروز بیش از ازادگی و حریت و معنویت و عدالت، تاثیر پذیری از عناصر ضد انقلاب و دشمنان بیمار دل جمهوری اسلامی می‌بینم آیت الله امجد دیروز برای من آیت خدا بود امروز، اما راه و نشان دیگری را شاهدم.»

فرزند محمود امجد 

رسانه‌های اصولگرا می‌نویسند محمد امجد فرزند آیت الله امجد نقش اساسی در مواضع پدر دارد یکی از چهره‌های اصولگرا در مطلبی در خبرگزاری تسنیم می‌نویسد «شاید برای کسانی که شما را از دور می‌شناسند عجیب و تازه باشد، ولی برای کسانی که از نزدیک باشما معاشرت داشته‌اند نه تازه است نه عجیب. مشابه این مواضع از بیش از بیست سال قبل در منزل شما توسط فرزندتان محمد آقا و دوستان و همفکرانش تقریباً بدون رودبایستی و ملاحظه نسبت به حضرت آقا مطرح می‌شد و بعضاً به گوش شما هم می‌رسید. برخورد حضرت آیت‌الله خوشوقت با شما و مخالفت ایشان با کاندیدا شدن فرزندتان محمدآقا برای نمایندگی مجلس در لیست جناح چپ و آقای مهدی کروبی و در نتیجه جداشدن شما از ایشان و سپس مواضع شما علیه ایشان که اشاره‌فهم‌ها آن را می‌فهمیدند یک نمونه است از سابقه دراز طرز تفکر شما.»

علی اکبر نوری در مطلبی که در انتقاد از امجد منتشر کرده، به نقش فرزند اشاره داشته و نوشته «آن عینکی که فرزندتان محمد آقا و همفکرانش به چشم شما زده‌اند را عوض کنید. شما بهتر از ما می‌دانید که در گذشته و در زمان حال چقدر فرزندان در تغییر مسیر پدران نقش داشته‌اند؛ احتمال بدهید هر قدر هم که احتمال ضعیف باشد ولی چون محتمل (تحت تاثیر قرارگرفتن) بسیار مهم است جناب عالی یکی از آن پدران باشید.»

 

منبع: رویداد24

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر